4.9.2018. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Povijest klima uređaja: hlađenje u automobilu 1938. prvi je ugradio Nash

Chrysler Imperial iz 1953. prvi je klima uređaj ponudio kao opciju, Cadillac Eldorado Brougham iz 1957. ponudio da je serijski, a Climate Control je ugrađen je 1964. u Cadillac Sedan de Ville iz 1964.

Danas ne možemo i ne želimo ni zamisliti život bez klima uređaja u automobilu, samo najjeftiniji osnovni modeli nižih klasa i poneka opsesivno olakšana sportska jurilica dolaze bez njega. No do 1990. su u Europi automobili s klimom bili iznimno rijetki, osim u visokoj klasi. Većina inovacija došle su iz SAD, gdje su još prije II. svjetskog rata počeli nuditi razne inačice rashlađivanja kabine automobila. 

Nash je 1938. bio prvi, prirodno, jer je bio dio korporacije Nash-Kelvinator, poznate upravo po hladnjacima, no njihov sustav još nije bio pravi klima uređaj, tako da se čast prvog pripisuje Packardu iz 1940. Do rata su prodali oko 1500 tako opremljenih automobila. Masovnija je ugradnja u SAD počela 1950-ih, a sljedeća su desetljeća prošla u znaku postepenog razvoja, ponajprije u pogledu smanjenja mase jedinica potrebnih za kvalitetno rashlađivanje, te u sve široj dostupnosti. 

Prvi  automobil koji je klima uređaj nudio u opciji bio je Chrysler Imperial iz 1953. , a prvi koji je  klima uređaj ugrađivao serijski bio je Cadillac Eldorado Brougham iz 1957. Sustav Climate Control, koji automatski podešava temperaturu i intenzitet ventilatora (automatski klima uređaj) bio je Cadillac Sedan de Ville iz 1964. U Europi je klima uređaj 1956. prvi ugradio Rolls Royce.

Vjerojatno će vas iznenaditi, prvi automobil s računalnom kontrolom klima uređaja bio je Volkswagen Passat iz 1988. Na kraju, možete saznati koliko snage angažira klima uređaj i zboog čega povećava potrošnju goriva.