11.5.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić i Željko Marušić

Prednji pogon (1): Kopernikanski obrat prema naprijed...

Zbog povećanja stabilnosti više je doprinio smanjenju nesreća od svih drugih sustava zajedno, prvi su auti imali stražnji pogon i to se do kraja 1960-ih smatralo normalnim. EU pioniri: Citroen, DKW, Trabant, Mini, Renault, Peugeot, Simca i Fiat

Mlađi će čitatelji pomisliti kako je revoluciju s prednjim pogonom napravio Volkswagen Golf iz 1974., no prije njega je, s prednjom vučom, 1969. stigao Fiat 128, po kojem je napravljen slavni Stojadin (Zastava 101), ali...

... 1967. stigla je Simca 1100, a još prije - 1965. i Peugeot 204. Čekajte malo, pa 1961. je stigla slavna Četvorka - Renault 4, a 1959. i revolucionarni Mini...

Da priča o prednjem pogonu ima puno dublje korijene, pokazuje i slavni Citroën DS (Žaba) iz 1955. i nezaboravni 2CV (Spaček) iz 1948., a još prije Traction Avant iz 1934. (na nosećoj slici u verziji kabriolet), koji nije prvi, ali je najznačajniji auto s prednjim pogonom.


Citroën Traction Avant već je sredinom 1930-ih popularizirao prednji pogon i da nije bilo II. svjetskog rata, znatno prije bi se proširio europskim i svjetskim tržištem

Ne treba biti nepravedan i zaboraviti automobilske uspjehe s prednjim pogonom, napravljenim iza 'Željezne zavjese', poput prvog Trabanta P50 iz 1957. i Wartburga 311 iz 1956. i kod nas nekad popularnog miodela Wartburg 353 iz 1966. 

Prednji je pogon, dakle, sve samo ne tehnološka novost i to je koncepcija koja je, malo po malo, iz temelja izmijenila povijest automobila. U nastavku teksta prisjećamo se glavnih protagonista razvoja ove ideje, od 19. stoljeća naovamo.

Dugo su automobili s prednjim pogonom, u ukupnoj produkciji sudjelovali s manje od jedan posto. Tek je 1960-ih je njihov udio počeo rasti, da bi  1974., uvođenjem Volkswagen Golfa, prešli deset posto. 


Mini, remek djelo Aleca Issigonisa prvi je 'upakirao' prednji koncept u mali, a nevjerojatno prostrani, okretni i stabilni auto, zbog kojeg se počelo govoriti: Prednji pogon? To je to!

Tome je 1976. doprinijelo uvođenje Ford Fieste, a 'stampedo' prednjeg pogona počeo je 1979., kad je uveden Opel Kadett D, odnosno 1980., dolaskom treće generacije Ford Escorta. 

Prednji je pogon unio revoluciju u proizvodnju, jer je bitno olakšao, ubrzao i pojeftinio proizvodni proces. Osigurao je temelje za neslućenu globalizaciju i 'multibranding'.

Naime, sada se motor, mjenjač, diferencijal, prednja pogonska vratila, upravljački mehanizam, prednje kočnice i prednji ovjes, na pomoćnom okviru, proizvode u sklopu...


Volkswagen Golf I je zaslužan za globalizaciju prednjeg pogona s poprečno postavljenim motorom, što su već uspješno promijenili Mini, Peugeot 204, Simca 1100, Fiat 128 i 127...

Pri kraju proizvodnog procesa ugrađuju se u gotovu karoseriju, u procesu zvanom 'vjenčanje'. Isti se pogonsko-upravljački-ovjesni sklop ugrađuje u Volkswagene Polo, Golf, Passat, Touran, Audi A1 i A3, Škodu Scalu i Octaviju, Seat Ibizu i Leon...

Prednji je pogon označio automobilsku revoluciju i danas od više od 75 milijuna proizvedenih automobila u svijetu 60 milijuna ih je s prednjim pogonom. 

Zbog povećanja stabilnosti više je doprinio smanjenju nesreća od svih drugih sustava zajedno...