11.8.2019. Autor: Željko Marušić

Prešućena vrlina dizelaša: sigurniji su u sudaru!

Automobil se znatno teže zapali, a 70 do 120 kg veća masa smanjuje opasne inercijske sile nastale udarom u drugi auto ili prepreku te ublažava rizike ozljeđivanja i pogibije...

Koliko ste puta čuli da se automobil nakon sudara zapalio? Najgori je scenarij preživjeti teški sudar, ostati zarobljen u vozilu i potom izgorjeti u požaru. Automobil se nakon sudara ponekad zapali, jer gorivo poprska vruće dijelove motora i plane. 

Najviše su temperature na užarenim ispušnim cijevima, neposredno na izlazu iz komora za izgaranje. Vruć je i turbopunjač te cijeli gornji dio motora, koji se pri punom opterećenju motora zagrijava i na više od 900⁰C, dakle na temperaturu crvenog usijanja, a tolike temperature može postići ispušna grana, u području uz motor.

Suvremeni su automobili zbog toga opremljeni inercijskom sigurnosnom sklopkom, koja u sudaru prekidaj strujno napajanje pumpe goriva, kako ne bi nastavila pumpati gorivo nakon sudara, koje bi potom, kroz naprsle cijevi i priključke, prskalo po motoru. 

No, gorivo zaostaje u cjevovodu, kanalima i usisnim cijevima, a budući da su pod tlakom, mogu prsnuti te svejedno izazvati inicijalni požar. Bez obzira na sve mjere zaštite suvremenih motora, rizik zapaljenja nakon težeg sudara, pogotovo uz prevrtanje, ne može se potpuno izbjeći! 


I tu dolazimo na bit ove priče: rizik da će se nakon sudara zapaliti automobil s dizelskim motorom deset je puta manja nego s benzinskim, praktički je zanemariva! 

Dodatna je prednost što dizelski automobil ima 70 do 100 kg veću masu od istog modela s benzinskim motorom. Dakle, u sudaru se smanjuje ono što se kolokvijalno, u osnovi pogrešno,  naziva G-silama (ispravno: inercijskim silama). 

Naime, nastalo usporenje pri sudaru množi se s masom tijela i tako nastaje sila kojom tijelo, uslijed inercije (dinamičke tromosti), nalijeće na sigurnosni pojas, volan, prednju armaturu... A tri do pet posto manje inercijske sile kod dizelaša, u usporedbi s istovrsnim benzincima, smanjuju rizike ozljeđivanja, a smrtni ishod pretvaraju u preživljavanje. 

I o tome vodite računa pri izboru automobila! I ne vjerujte previše pričama o velikoj štetnosti dizelskog ispuha, kao da ostali automobilski pogoni ne opterećuju okoliš. U osnovi su globalni interesi, politika, biznis...