2.4.2019. Autor: Željko Marušić

Problem pogrešnog goriva u Ininoj postaji u Splitu nimalo nije bezazlen, evo i zašto:

Za razliku od ulijevanja dizelskog goriva u benzinski motor, kad je problem u zamašćenju i začađenju, ako se benzinom napaja dizelaš, koji gorivo pali kompresijski (ne svjećicom), ubrizgavanjem u zrak užaren prednabijanjem turbopunjačem i visokim kompresijskim omjerom, gorivo nekontrolirano detonira te može oštetiti čela klipova, karike, glavu motora i cilindre. Usto nastaje trošenje visokotlačne pumpe i brizgaljki...

Problem kad je 31. ožujka u Splitu, velikom nepažnjom i neodgovornošću djelatnika Inine benzinske postaje Smokovik, vlasnicima automobila s dizelskim motorom ulijevan benzin, nimalo nije bezazlen.  

Puno bi lakše bilo da je u spremnike automobila s benzinskim motorom ulijevano dizelsko gorivo. Nastalo bi samo zamašćenje i zaprljanje motora, možda i djelomično začađenje, ali ne i oštećenje, Problem bi se rješavao izlijevanjem dizelskog goriva i ulijevanjem benzina, u određenim slučajevima i izmjenom filtra goriva (višestruko je jeftiniji oddizelskog). U pravilu ne bi nastalo nikakvo oštećenje.

Ali, ako se u spremnik automobila s dizelskim motorom ulije benzin, problem je znatno složeniji, pogotovo ako se ne otkrije odmah, nego krene i vozi dok motor ne 'crkne'. 

Naime, ako se benzinom napaja dizelski motor, koji gorivo pali kompresijski, ubrizgavanjem u zrak užaren prednabijanjem turbopunjačem i visokim kompresijskim omjerom, ubrizgano gorivo nekontrolirano detonira te može oštetiti čela klipova, karike, glavu, i cilindre. Usto nastaje trošenje visokotlačne pumpe i brizgaljki. 

Dok prvi slučaj može riješiti spretniji vlasnik, odnosno bilo koji mehaničar, ovaj drugi treba rješavati isključivo u ovlaštenom servisu marke ili specijaliziranom servisu za dizelske motore. Naravno, uz prenošenje automobila kamionom do servisa. 

Naime, za razliku od benzinskog motora, kod kojeg se pri kraju drugog takta smjesa benzina i zraka pali iskrom svjećice, pa je stupanj kompresije niži (prosječno 9:1 do 10,5:1), kod dizelskog motora gorivo se pali samo, nakon ubrizgavanja u užareni, visokoomprimirani zrak (prednabijanjem turbopunjačem i potom stupnjem kompresije 15:1 do 16:1) pri kraju drugog takta. 

Ako se, umjesto dizelskog goriva ubrizga benzin, koji je znatno upaljiviji, u cilindrima nastaju nekontrolirane eksplozije i detonacije, koje mogu uništiti, odnosno oštetiti čela klipova, glavu motora, karike i cilindre. Usto, visokotlačna klipna pumpa i brizgaljke podmazuju se gorivom, a kako benzin nema potrebnu mazivost, koju ima dizelsko gorivo, povećava se trenje i habanje u visokotlačnoj pumpi goriva i brizgaljkama te može nastati oštećenje.

Srećom, većina motora opremljena je senzorskim sustavom, koji nakon početnih nepravilnosti i velikog porasta tlakova izgaranja šalje signal u upravljački modul, koji gasi motor, odnosno prebacuje ga u 'safe mode'. No, određeno se oštećenje ne može izbjeći, ovisno koncepciji i upravljačkom sustavu dizelskog motora te režimu rada motora prije nego je prisilno zaustavljen. 

Teže su posljedice ako ga je vozač, nakon ulijevanja pogrešnog goriva, vozio oštrije. Vozilo treba odvesti u ovlašteni servis marke ili specijalizirani servis za dizelske motore. Pritom, osim izlijevanja iz spremnika, pogrešno gorivo treba izvući i iz visokotlačne pumpe, cjevovoda s priključcima, dobavne pumpe (0,3 do 0,8 l) i filtra goriva. 

Usto treba i izmijeniti filtar goriva, čija je cijena, ovisno o tipu motora, od 250 do 800 kuna. Ukupni je trošak, ovisno o vrsti automobila, do 2000 kuna, čemu treba pribrojiti troškove prolivenog goriva i šlepanja. A moguća šteta... Dakle, Ina svim vlasnicima vozila, osim troškova popravka i izgubljenog goriva, treba ponuditi i određeno obeštećenje.

Više o problemu ulijevanja pogrešnog goriva pročitajte u sljedećem članku.

PROČITAJTE I SLJEDEĆE: 

Ovo niste znali: Kako 'pištolj za gorivo' prekida punjenje? 





BMW banner