11.2.2019. Autor: Željko Marušić
Profesionalno čišćenje DPF, FAP i SCR uređaja dizelaša

Bez rezanja, zavarivanja i gubitka garancije, troškovi manji do 90% u usporedbi s cijenom novog sklopa, parametri povratnog tlaka i protoka sukladni tvorničkim specifikacijama
Razvoj suvremenih dizelskih motora usklađen je s normama o ispušnim plinovima (Euro 4, Euro 5 i Euro 6) te su se razvile nove tehnologije i uređaji koji zadovoljavaju sve strože zahtjeve zaštite okoliša. Za pročišćavanje ispušnih plinova i uklanjanje čestica čađe koriste se sljedeći uređaji:
DOC - dieselski oksidacijski katalizator (engl. Diesel Oxidation Catalysts)
DPF - filtar čestica čađe (engl. Diesel Particulate Filter), koristi se i oznaka FAP (fran. filtre á particules, engl. Filter Antipollution)
SCR - katalizator selektivne redukcije (engl. Selective Catalytic Reduction)
Kemijskim reakcijama i fizikalnim postupcima ti uređaji mogu, pod ispravnim uvjetima, praktički potpuno ukloniti štetne ispušne plinove i krute čestica.
DOC je prvi uređaj u sustavu. To je protočni keramički saćasti filtar, koji sadržava plemenite metale (katalizatore) za pokretanje oksidacije štetnih ugljikovodika, ugljičnog monoksida te izgaranja nesagorjelog goriva i ulja.
DPF je drugi uređaj u sustavu, koji zaustavlja preostalu čađu koju DOC nije mogao ukloniti (oksidirati). Čađa ostaje u njemu dok se ne regenerira - pasivno ili aktivno.
Pasivna regeneracija nastaje pri normalnoj radnoj temperaturi motora te DPF spaljuje čestice pri 275 do 360⁰C.
Aktivna regeneracija nastaje kad senzori otkriju prekomjerno nakupljanje čestica i povećani povratni tlak unutar DPF-a. Tada se u motor ubrizgava dodatna količina goriva, kako bi se postigla temperatura viša od 600⁰C, radi sagorijevanja nakupljene čađe.
Nakon izgaranja čestica čađe u DPF-u povećani se povratni tlak smanjuje na normalnu vrijednost, ali zaostaje pepeo, dok se ne ukloni! Ali, svakim se ciklusom aktivne regeneracije povećavaju nakupine pepela, izaziva temperaturno usijanje DPF-a, povećava potrošnju goriva, a povećani povratni tlak uništava turbopunjač.
Istodobno se neizgoreno gorivo nakuplja u ulju, što mu smanjuje viskoznost i povećava razina. Time se pogoršava podmazivanje i ubrzava habanje motora. Što se pepeo dulje zadržava u DPF-u, povećava se vjerojatnost njegovog otvrdnjavanja i blokade protoka ispušnih plinova, što izaziva štetan povratni tlak.
O tome smo pisali u tekstovima:
Tehnika: Filtar čestica čađe (1/3),
Tehnika: Filtar čestica čađe (2/3) i
Tehnika: Filtar čestica čađe (3/3).
Neispravnost filtra utvrđuje se praćenjem regeneracijskih ciklusa i mjerenjem povratnog tlaka, dijagnostičkom opremom. SCR, posljednji uređaj u sustavu, pomoću aditiva pridonosi daljnjoj razgradnji štetnih plinova i čestica. Katalizator selektivne redukcije (SRC) obično se zapuni kristaliziranim nakupinama procesa izgaranja, zbog nestanka aditiva (AdBlue) u spremniku ili kvara uređaja za doziranje.
Najčešći uzroci kvarova na uređajima DOC, DPF i SCR uređajima:
- vožnja na kratkim relacijama neprikladnim za stvaranje visokih temperatura nužnih za pasivnu i aktivnu regeneraciju
- neispravnost sustava recirkulacije ispušnih plinova - EGR ventila
- neispravnost turbopunjača - propuštanje ulja
- neispravnost brizgaljki goriva (common rail)
- neispravnost mjerača protoka zraka
- istrošenost motora
Faze procesa profesionalnog čišćenja uređaja DPF, FAP i SRC
- vizualni pregled keramičkog saća filtra endoskopom
- test povratnog tlaka (mbar) i protoka (m3/h) prije čišćenja
- čišćenje kemijskim sredstvom i kontroliranim hidrauličnim udarima vode
- sušenje toplim zrakom (65⁰C)
- mjerenje povratnog tlaka (mbar) i protoka (m3/h) nakon čišćenja
Prednosti procesa profesionalnog čišćenja uređaja DPF, FAP i SRC
- troškovi manji do 90% u usporedbi s cijenom novog sklopa
- dokumentirani certifikat prije i nakon čišćenja
- parametri povratnog tlaka i protoka sukladni tvorničkim specifikacijama
- bez rezanja, zavarivanja i gubitka garancije OE proizvođača
- 100% ekološki prihvatljiv postupak
Info: tel. 01 2995 244, mail: servis@pinjusic.hr ili http://www.pinjusic.hr