10.6.2019. Autor: Željko Marušić

Prvi test: Škoda Scala 1.0 TSI Active, 'češki Golf' zabrinuo konkurenciju

Koncepcijom nadolazećeg Golfa VIII i 3-cilindarskim jednolitrenim turbobenzincem sa 116 KS (početni ima 95 KS) nudi u klasi najbolji koktel uvjerljivih performansi (9,8 s, 201 km/h) i realne potrošnje od šest litara te pohvalnom funkcionalnošću, rekordnim gepekom i cijenom od 123.792 kn dolazi u prvi plan...

Škoda se, iz godine u godinu približava eliti. Novi je Superb postao 'tražena roba' u poslovnoj klasi, s nestrpljenjem se očekuje Octavia četvrte generacije, a kao najbolji uvod stigla je Scala. 

Nasljednik Rapida s pravom je primijenio ime, jer je to prvi hatchback klon Golfa, dok je model kojeg je zamijenio bio 'treće prešanje' prethodnog Pola i svojevrsna izvedenica prethodne Fabije. 

Scala, prvi 'češki Golf', koja je uspjeh najavila 'na krilima' nadolazećeg Golfa VIII, oduševila je već na svjetskoj premijeri u Splitu. A sada imate priliku pročitati raport s prvog HR testa, na domaćem asfaltu.

Premda potpuno nova, Scala djeluje poznato, pogotovo gabaritima (4362 x 1793 x 1471 mm), te međuosnim razmakom od 2649 mm (u koncernu Volkswagen definitivno napuštaju koncepciju kratkog) to je ozbiljan kompakt, koji je sprijeda zadržao stilski potpis iz nove game Škoda modela.

Straga je unio nove stilske elemente za koji će zasigurno obilježiti cijelu gamu. Kao i ostali modeli iz 'obitelji', napravljena je na modularnoj platformi MQB II (druge generacije) s povećanim udjelima čelika visoke (HTS) i ultravisoke čvrstoće (UHTS), dakle lakša i čvršća. 

Da je riječ o 'pametnom' pristupu dizajniranju, vidi se i po postizanju izvrsne aerodinamike (0,29) u karoseriji koja oblikom nije išla u modernistički dizajn (kako 'vole' francuske marke), pa će zasigurno biti dugovječna i, po uzoru na Octaviju, trasirat će put nasljednicima.

Iznenađenja nema ni u unutrašnjosti, funkcionalnošću i ergonomijom podsjeća na Octaviju i Golfa, grafika instrumenata je 'čista', a ipak stilski originalna, a izvedba 'njemački' kvalitetna i precizna. Materijali su besprijekorni, ali ipak ispod razine onoga što će biti u Golfu VIII. 


Bočnom siluetom i stražnjim dijelom podsjeća na premium 'rođaka' Audi A3, upravljiv je i sigurno leži, a stražnji poklopac skriva prtljažnik od 467 litara, serijski su 16-colne čelične felge s gumama 205/55

Objektivno, bolje ne treba, komfor i  ugodnost na visokoj su razini, a s uvjerljivim komforom i straga te rekordnim prtljažnikom u klasi (467 litara) Scala će postati zanimljiv 'igrač' i za taksi (i slične platforme). Dakle, sve je 'tip-top', a Scala je svojevrsni 'pokusni kunić' novog Golfa, ali i Octavije četvrte generacije, koja će biti rastegnuta, limuzinska izvedba 'češkog Golfa'.

Škoda tradicionalno 'igra na sigurno', pa smo se, bez obzira na 'repove Dieselgatea' pomalo iznenadili što je stigla s trocilindarskim turbobenzincem 1.0 TSI. Premda je uvjerljivost pokazao u Golfu 'sedmici', doduše sa 110, umjesto 116 KS, zapitali smo se:

'Što vrijedi ozbiljna Škoda bez dizelaša?' Isto ćemo se zapitati i kad provozimo novu Octaviju s istim motorom. Dakle, što vrijedi Scala 1.0 TSI? Testna je vožnja pokazala da novi turbobenzinci postaju sve uvjerljiviji, pa treba počinjati mijenjati dogme da u ovoj klasi sve počinje i završava dizelskom ponudom (1.6 TDI). 

Prošla su vremena jeftinih Škoda i češka se marka čim više želi distancirati od 'jeftilena', a cilja na isplativost (value for money). Za testni model 1.0 TSI Active, sa 116 KS i osnovnom opremom, koja premda s ručnom (dobro podesivom) klimom, nudi sve bitno i potrebno stoji 123.792 kn. I vrijedi svake uložene kune.

Kod noviteta iz Mlade Boleslave, prvog 'pravog kompakta', premda je nov, sve izgleda nekako poznato, obiteljski... Da vam netko zatvori oči i sjednete za volan, po dojmu, prostoru, proporcijama, funkcionalnosti... ne biste mogli ocijeniti jeste li u Golfu, Octaviji ili...Porast dimenzija (Scala je 11 cm duža od Leona i pet od A3) pametna je formula uspjeha. 

Čvrstoće i solidnost izvedbe nimalo ne ostavljaju sumnji da će osvojiti pet zvjezdica za sigurnost po Euro-NCAP testu. Osnovni model Scale se pokreće istim 1.0 TSI, ali prigušenim na 95 KS i s 5-stupanjskim 'šaltungom'.

Da nam je taj došao pod ruke, vjerujte nam da ne bismo ništa zamjerili performansama - ubrzanju do stotke za 11,5 s i najvećoj brzini od 185 km/h. Pa zaboga, toliko, po ubrzanjima i najvećom brzinom 'prašio' je slavni Opel GT s kraja 1960-ih, a kultni sportaš BMW 2002 stotku je hvatao za sekundu prije, a postizao je 10 km/h manje. 

Vremena se očito mijenjaju i zbilja ne treba tražiti 'kruha svrh pogača'. To bi se moglo reći za testni model, koji nudi drugi po redu paket snage. Trocilindarski turbobenzinac obujma 999 ccm snagu je povećao na 116 KS, a najveći okretni moment sa 175 na 200 Nm. 


Pregledna i zanimljive grafika instrumenata i središnjeg zaslona, precizan 6-stupanjski mjenjač i prostrana, profilirana sjedala pružaju ugodnost vožnje. Sve je solidno i precizno, ali materijali, ipak, nisu premium

I dobio je šesti stupanj prijenosa. Upravo takav, koji stoji 6736 kn više od baznog  s 95 KS i 5-stupanjskim mjenjačem (117.056 kn) dobili smo na test. Već dokazani 'motorček', s obzirom na 3-cilindarsku izvedbu iznimno je uglađen i tih. 

Vibracije su potpuno ublažene i to bez osovine za uravnoteženje, koja bi povećala cijenu i potrošnju.  Kad je u leru.čini se da je ugašen, jedino kazaljka okretomjera, na 900/min pokazuje da se ipak vrti. 

Za volanom proporcije potpuno štimaju, upravljač fino 'sjedi' u ruci, a mjenjač se šalta lagano i precizno. Premda djeluje 'svileno', motor brzo 'pokazuje zube'. Uvjerljiv temperament i reakcija na gas zasluga je momenta koji maksimalnih 200 Nm postiže pri  2000 i zadržava do 3500/min. Kontinuirano vuče od 1500 sve do 6000/min, no za uvjerljive performanse dovoljno je šaltati pri 5000/min. 

Sprint do stotke za 9,8 s i najveća brzina od 201 km/h pokazuje da je to već 'ozbiljna sprava', a praktički 'jučer' deset sekundi do 100 km/h i 'špica' od 200 km/h bili su odlike sportskih automobila!

Da je snaga motora (116 KS) 'pošteno izmjerena', pokazuje sljedeće: Hyundai i30 1.0 T-GDi sa 120 KS do 100 km/h troši 11,1 s i može uhvatiti 190 km/h? Nešto tu ne štima, jer riječ je o autima sličnih gabarita i mase, sa 6-stupanjskim šaltungom... 

Stručan odgovor: i30 ima 'na papiru' četiri konja više od Scale, u zbilji sedam-osam manje! Ako po brzinomjeru može potegnuti 210 (sa 100-oktanskim gorivom, koje mu jako prija), pod haubom je 'brat-bratu' 125 KS. Daleko od toga da je to jurilica po suvremenik standardima i tko želi više 'špirita' pod haubom, može izabrati 1.5 TSI sa 150 KS, ali ova motorizacija vozi lijepo i dinamično, upravo tako. 

I netipično za turbobenzinske motore, kojima u pravilu ne trebaju visoke turaže, bez protivljenja se vrti do 6400/min (najvećih 116 KS, verificiranih na kotačima, a ne na izlaznom vratilu motora, oslobađa pri 5800-6300/min). Za razliku od jednako snažnog dizelaša 1.6 TDI manje dinamično i 'mekše' potegne od niskih turaža, ali ga potom dostigne. 

Ravnomjernost, uglađenost i pristojan temperament, to su mu glavne značajke, koje izvrsno podupire 6-stupanjski šaltung. Zbog toga je temperamentan u gradu, na otvorenoj zavojitoj cesti može 'zapapriti' i snažnijima, zahvaljujući dobro složenom ovjesu. 

Multilink straga? Nula bodova! U Volkswagenu su se, od prošle generacije, mudro okrenuli polukrutom ovjesu, koji je u jednome (na zavojitoj neravnoj cesti) malo lošiji, u drugome (direkcijska stabilnost) malo bolji, a usto jeftiniji i zauzima manje prostora.

Ležanje je zbilja uzorno, a podvozje nije pretvrdo i sve je tako složeno da može podnijeti i znatno snažniju motorizaciju. Četiri diska (prednji 288 mm) omogućavaju zaustavljanje pri 100 km/h za 36 metara.

Upravljačem je precizan i korektan, bez ekstravagancija dimenzijom i oblikom kao u Peugeotu. Dakle vožnja je ugodna i sigurna, 'Golfovska' bez iznenađenja te omogućava postizanje visokih brzinskih prosjeka bez napora. Nije tu ništa 'wow', naprosto Scala je izvrsna konfekcija s prvoklasnom tehnologijom i izvedbom i vrlo dobrim materijalima. 

Naravno, nije premium, jer to je djelomično rezervirano za Golf, a potpuno za A3. Zbilja oduševljava ugodna vožnja i ovu se Scalu školski odnosi često citirana 'frazetina' da nije važno koliko auto ide, nego kako ide. 

Ako se 3-cilindraš vrti do iznad 6000/min, postiže sportske performanse, a u srednjem je području turaža 'pitom' i dovoljno temperamentan. I sve to postiže se uz prosječnu potrošnju od šest litara. Jasno, ako se vozi 'na nož' potrošit će i više od sedam, možda osam, ali štedljivom se vožnjom može spustiti do pet. 

Dakle, to je to. I najveća vrlina Scale je, što nije donijela nikakvo bitno iznenađenje, osim dizajna stražnjeg dijela i donekle siluete. Golf, češki Golf, malo manje uglancan, ali funkcionalniji, čemu doprinosi donedavno nezamisliv prtljažnik od 467 litara 

To je to, i ako tražite savjet, osnovna verzija s pet stupnjeva i 95 KS, za 117.056 kn je pravi izbor. Takav koncept smo testirali u Polu i Ibizi i vjerujte, to je to. A ovaj model (treba računati na klasu više osiguranja i godišnjeg poreza) je za one koje traže i malo sportskog užitka, dinamičnosti u gradu i daha na pretjecajnoj trasi autoceste.


3-cilindarski turbobenzinac s direktnim ubrizgavanjem, obujma 999 cm, u snažnijoj izvedbi vrlo je uglađen i tih (zahvaljujući zupčastom remenu), a kad se 'odvrti' pruža dovoljno žestine. Temperament mu pojačava najveći okretni moment od 200 Nm pri 2000 do 3500/min

POGON 

Motor: turbobenz., 3 cil., 12V, zupč. remen, blok od alu lijeva, sprijeda popr.

Obujam: 999 ccm

Provrt x hod: 74,5 x 76,4 mm

Snaga: 85 kW (116 KS) pri 5800-6300/min

Moment: 200 Nm pri 2000-3500/min

Mjenjač: ručni, 6 st.

Pogon: prednji

Start/stop: da

KAROSERIJA 

Izvedba: kompakt C-segm, 5V, 5 sjedala

Gabariti: 4362 x 1793 x 1471 mm

Međ. razmak: 2649 mm

Cd: 0,29

Masa: 1195/560 kg

Prtljažnik: 467-1290 l

Spremnik goriva: 50 l

EuroNCAP: 5 zvjezdica

PODVOZJE 

Ovjes: MacPherson/polukrut

Kočnice: samov. diskovi 288 mm/diskovi 272 mm

Ručna: električna

Naplaci: čelične

Gume: 205/55 R 16

PERFORMANSE 

Brzina: 201 km/h

0-100 km/h: 9,8 s

Potrošnja (EU): 5,0/4,2/4,9 l/100 km

Na testu: 6,1 l/100 km

CO2: 113 g/km

CIJENE 

Testni model: 123.792 kn (16.729 eura)

Osnovni benzinac: 117.056 kn (16.729 eura) - 1.0 TSI Active/95 KS

Osnovni dizelaš: 151.160 kn (20.048 eura) - 1.6 TDI Ambition/116 KS

VRLINE I MANE

+ komfor i prtljažnik

+ performanse

+ uglađen i tih rad

+ ergonomija

- 'češki Golf' ipak nije Golf!






Gulf

Tembo