24.5.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Prvi velikoserijski automobil u povijesti? Oldsmobile Curved Dash (1901. - 1907.)!

Zbog požara slučajno odabran za proizvodnju - i nastanak prve tekuće trake, proizvedeno ih je 19.000, kao niti jednog automobila do tada, dobar uvod za Ford T...

Kao i mnoge druge inovacije tako je i proizvodnja automobila na tekućoj traci zapravo nastala iz nužde. Ransom Eli Olds je pripremao nekoliko modela automobila, smatra se da ih je bilo čak jedanaest, posve različitih veličina i koncepcija, kojima je njegova nova tvrtka Oldsmobile trebala zavladati tržištem. 

Jedan od njih bio je početkom 1901. predstavljen model R, koji će zbog specifično zaobljenog prednjeg dijela dobiti pitoreskni nadimak Curved Dash

Napustivši prethodnu lokaciju nakon požara, tvrtka je preseljena u Lansing, Michigan, no 9. ožujka 1901. i ondje je izbio požar i uništio prototipove svih preostalih modela, a jedan je požrtvovni zaposlenik iz vatrom zahvaćene zgrade izgurao jedini primjerak modela R. 

Oldsmobile je, dotad neodlučan po pitanju odabira modela za serijsku proizvodnju između svih tih prototipova, ostao na samo jednom automobilu pripravnom za sezonu 1902. 


Tvornica je bila u opasnosti, pa je domišljati Olds smislio revolucionarni način sklapanja modela: dijelove rade vanjski dobavljači, a od njih se na preteči tekuće trake u tvornici sastavlja gotov proizvod. 

To je upeterostručilo broj proizvedenih primjeraka - a njih oko 19.000 čini ga prvim velikoserijskim automobilom u povijesti. Više od 30 km/h mogao je pojuriti ovaj 390 kg težak stroj, zahvaljujući vodom hlađenom jednocilindrašu od 1560 ccm s 5 KS. 

Ima ih još dosta očuvanih, te ih je gotovo uvijek nekoliko u ponudi, mahom u SAD. Taj je model 'pripremio teren' za Ford T...