10.12.2017. Autor: Željko Marušić

Rabljeni: Škoda Fabia I (1999.- 2007.), sestrična Pola IV i Ibize III

Vjesnik novog vala čeških modela među najkvalitetnijim je modelima u nižoj klasi, najisplativiji je s osnovnim benzincem 1.4 MPI i dizelašem 1.9 SDI

Premda je predstavljena u rujnu 1999., na cestama je još uvijek dosta Fabia prve generacije, u punoj snazi. Stigla je kao prethodnica Pola, a zanimljiva je jer se proizvodila u tri karoserijske izvedbe: hatchback, sedan i karavan. Mnogi žale što i nasljedni modeli nisu imali te opcije. Od izvorne češke tehnologije zadržala je benzinski motor 1.4 MPI sa 60 i 68 KS. Kvalitetan je i dobro ide, ali puno troši. Dva su razloga za to.

Prvi je u staroj konstrukciji, s bregastim vratilom u bloku, dvostrukim lancem i tri ležaja koljenastog vratila, a drugi u razmjerno velikom obujmu (1397 ccm). Glavne vrline ovog motora su trajnost i pouzdanost. Uz prosječno održavanje prelazi i više od 300.000 km. Treba računati na promjenu lanca za pogon bregastog vratila, s lančanicima, nakon 150.000 km. U svemu bitnome Fabia nema slabijih točka. Podjednako su otporni karoserija, podvozje i prijenos.

Zbog toga testni model star četiri godine, s prijeđenih 23.000 km, izgleda kao da se tek razradio. Komande su precizne, motor vuče bez trzaja i ne dimi, a na karteru nismo uočili tragove ulja. Najveći je problem kruta plastika unutrašnjosti, koja u kombinaciji s razmjerno tvrdim ovjesom može stvarati probleme s vibriranjem, posebice ako se često vozi po neravnom asfaltu.


Iznimka su i amortizeri, ali samo u serijama do 2001., koje je trebalo mijenjati nakon 40.000 km. Prednji diskovi stradaju isključivo kod oštre vožnje te je detaljan pregled njihovog stanja dobrodošla dijagnostika i ukazuje na stil vožnje dotadašnjeg vlasnika. Isto vrijedi i za stražnji ispušni lonac, koji u normalnim okolnostima izdrži 60.000 km. Osnovni benzinski model preporučljiv je za osobe koje vole voziti umjereno, jer ni potrošnja (ako je motor dobro podešen) tada nije pretjerana.

U opciji su i benzinski modeli 1.4 16V sa 75 i 101 KS te 2.0 sa 116 KS. Dvolitreni benzinac bolja je opcija, jer se radi o razmjerno jednostavnom i vrlo izdržljivom motoru. No, mana mu je, također, visoka potrošnja. Najpoželjnija, premda naravno ne i najjeftinija izvedba je dizelaš s direktnim ubrizgavanjem 1.9 SDI sa 64 KS. Uz dobro održavanje taj solidan, malo opterećen atmosferski dizelaš (bez turba) izdrži i 500.000 km. Fabia je tehnološki blizanac s Polom IV, predstavljenom 2002. i Ibizom III, a po kvaliteti bolja je od Seata, čak i od malog Volkswagena.

Razlog nije samo u dugogodišnjoj tradiciji Škode (bolje upućeni znaju da je 30-ih bila u rangu Mercedes-Benza). Više od toga je u činjenici da je tvrtka iz Mlade Boleslave, premda je od 1991. u vlasništvu Volkswagena, nacionalni ponos Češke. Zbog toga je visoka kvaliteta i pouzdanost glavni prioritet u poslovnoj politici. Usprkos toga lošije drži vrijednost od Pola, ali se, iz godine u godinu, razlike smanjuju.

Možda niste znali, ali prema statistikama Centra za vozila Hrvatske Škoda Fabia, uz Octaviju i Volkswagen Golf najbolje zadržava vrijednost na tržištu rabljenih. To dovoljno govori koliko naši kupci i vlasnici automobila cijene češku proizvodnju i njemačku tehnologiju. Za to ima i opravdanje u izreci da su Škode 'dosadno pouzdane'. Ako se ovaj auto normalno vozi i održava, nema šanse da se na njemu što pokvari.

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: benzinski, R4, 8V
Obujam: 1397 ccm
Snaga: 60 KS pri 5000/min
Moment: 120 Nm pri 2500/min
Brzina: 159 km/h*
Ubrzanje: 15,9 s*
Potrošnja: 8,2 do 11 l*
Jamstva: 1 g. (meh.), 6 g. (lim)
Proizvodnja: 1999. - 2005.
Cijena: 2500 do 3300 EUR




Mercedes kampanja




Vulkal gume