18.5.2019. Autor: Željko Marušić

Rabljeni: Suzuki Swift (1983. - 2002.), 'zmaj od papira'

Jedan od najkvalitetnijih i najdugovječnijih malih auta iz 1980-ih i 1990-ih, ima trajnu i pouzdanu mehaniku, ali tanak lim, dobar izbor za 'šaku kuna'...

Predrasudu da Japanci brzo mijenjaju modele najbolje razbija Swift prve generacije, koji se proizvodio od 1983. do 2002. Dokazao se vrhunskom trajnošću i temperamentom, koji se temelji na laganoj konstrukciji. 

Ta medalja nažalost ima drugu stranu, jer nježna karoserija pruža vrlo lošu pasivnu sigurnost. No, zbog perolake izvedbe s početka 1980-ih, pravi je zmaj na cesti i s motorom od 84 KS (omjer mase i snage 9,4 kg/KS). Aktualni automobili niže klase već teže oko tone, a mališani nove generacije čak 1,1 tonu. Zbog toga ga kupite jedino ako pretežito vozite u gradu.

Sportski model GTI sa 101 KS odgojio je generacije natjecatelja na našem asfaltu. Bio je brz kao metak (nekih još uvijek jure), a nije se dao uništiti. Nažalost, zbog tankog lima mnogi su u njemu zaglavili te su ga prozvali mrtvačkim sandukom na kotačima. 


Zbog toga treba temeljito pregledati pragove i sve spojeve. Klonite se svježe obojenih, jer je teško procijeniti što je ispod nove boje. Ispušni sustav, posebice stražnji lonac, kod oštre vožnje može stradati prije vremena te se po tome može zaključiti kako je auto vožen.

Swiftovi su dobro služili i onima koji su ih slabo održavali. Nedavno sam sreo jednog poduzetnika, koji je prešao 650.000 km i nije imao ni najmanji problem. To je jedna od najkvalitetnijih serija automobila na našim cestama i ako nije ostao bez ulja, teško je mogao zakazati.

Proizvodio se kao kombilimuzina s troja i petora vrata te Sedan. Od 1995. Swift se proizvodi u Mađarskoj. Prve serije imale su problema s ljuštenjem boje, ali to je brzo uklonjeno. Podjednako su kvalitetne mehanika i elektronika. 


Problema može biti jedino ako se ugrađuju neoriginalni dijelovi (mnogi štede na tome) te je dobro ako je servisna knjižica uredno ispunjena. Kod kupnje je preporučljivo pregledati diskove, jer se i po njihovoj trajnosti može procijeniti opće stanje automobila. Konkretan model iz 2001. prešao je 168.500 km, što je razmjerno malo. 

Budući da je vožen u podneblju bez soli na cestama limarija nema ni najmanji trag hrđe. Isto vrijedi i za motor, koji radi kao da se tek razradio. Solidnost pokazuju i svi ostali sklopovi (mjenjač, upravljač, kočnice...). Iako servisi nisu jeftini, Swift ima povoljne troškove održavanja, jer se rijetko kvari. Vrlina je i povoljna nabavna cijena na tržištu rabljenih.


Limarija

Vrlo nježna i osjetljiva na oštećenja te ni u kom slučaju ne kupujte model koji je pretrpio sudar. Zaštita od hrđanja je vrlo dobra

Motor

Najbolji dio automobila. Dugovječan i uz sportsku vožnju, ako se redovito održava. Slabije strane: nosači motora i razvodni mehanizam

Mjenjač

Kvalitetan i trajan te dugo zadržava preciznost mijenjanja stupnjeva. U dobrim rukama spojka može izdržati 200.000 km

 Podvozje

 Spone, kuglasti zglobovi i amortizeri dobro se nose s neravninama na našim prometnicama. Osjetljivo: prednji diskovi i gumeni oslonci.

 Trocilindraš 1.0 je dovoljan

 Swift se radio u trocilindarskoj izvedbi s 993 ccm i 53 KS te četverocilindarskoj s 1299 ccm i 84. Četverocilindraš je izveden iz trocilindraša, dodavanjem jednog cilindra (promjer 74 mm), uz smanjenje hoda sa 77 na 75,5 mm. 

Zbog male mase automobila trocilindraš je sasvim dovoljan, a manje troši i ima niže troškove održavanja. Zbog više vibracija nešto je manje trajan od četverocilindraša, no ipak bez problema može izdržati 200.000 km. 

Iznimka je razvodni mehanizam sa zupčastim remenom, koji je dobro odmjeren za tri cilindra, prenježan je za četiri. Zbog toga je zupčasti remen motora 1.3 najosjetljiviji dio (rizik pucanja) te ga je preporučljivo, s napinjačem, preventivno izmijeniti kod kupnje.


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Motor: benzinski, R4, 16V

Obujam: 1299 ccm

Snaga: 84 KS pri 6000/min

Moment: 108 Nm pri 3500/min

Brzina: 165 km/h

Ubrzanje: 11,1 s

Potrošnja: 6 do 8 l

Jamstva: 3 g. (meh.); 6 g. (lim)

Proizvodnja: 1983. - 2002.

Cijena:od 700 do 1500 eura