1.10.2010. Autor:

RAT KONJSKIM SNAGAMA MOTORA OSOBNIH AUTOMOBILA

Rat konjskim snagama motora koji pokreću osobne automobile krenuo je od same pojave automobila, intenzivirao se tijekom povijesti, da bi danas poprimio neslućene razmjere (osobito zadnjih 30 godina).U ovom članku možete usporediti kako je kroz godine rasla prosječna snaga motora koji pokreću osobni automobil. Prvi automobili imali su motore s jako malo snage za današnje pojmove, od 10 do 20 KS, a u rasponu od 1955. do 1985. godine osobni automobil srednje klase imao je motore od 45 do 65 KS, a u to vrijeme sportske verzije osobnih automobila s motorima od 75 do 100 KS smatrale su se sportskima. Sve do prije 25-30 godina osobni automobili s motorima s više od 100 KS bili su rijetkost na europskom tlu. Strahovit napredak tehnologije, koji je skoro eksponencijalnog rasta, ubrzao je rast snage motora prosječnog osobnog automobila srednje klase. Danas mali motori od 1,2 ili 1,4 litre obujma razvijaju kao od šale 100 KS, a uz pomoć turba ili bi-turba snage od 140 do 180 KS i više. O takvim visokim vrijednostima snage nisu mogli sanjati nekad ni vozači i pobjednici legendarnog rallyja u Monte Karlu šestdesetih godina prošlog stoljeća.

Model automobila Ford T pokretao je motor od samo 20 KS

Snaga motora automobila se od samog početka automobilističke povijesti mjerila i izražavala kao KS (konjska snaga), međutim otkako je James Watt izmislio Internacionalni sustav mjera (International system of Units) koji je prihvaćen u svijetu, jedinica KS je postala neslužbena, te se jedina kao priznata jedinica za snagu motora koristi kW (kilowat). No, popularnost jedinice KS je izuzetno velika, pa se i dan danas uz službenu jedinicu kW navodi u pravilu i stara nevažeća jedinica KS, koju koristi velik broj vozača. Na ilustraciji koju prilažemo možete vidjeti kako je kroz godine rasla prosječna snaga motora u osobnim automobilima. Dok je legendarni model automobila Ford T pokretao motor od samo 20 KS, današnje modele iste klase pokreću motori najveće snage od 100 do 150 KS. Dok je ubrzanje s mjesta do brzine 100 km/h kod starog modela Ford T nemoguće izmjeriti, prosječni automobil u 2010. godini prema američkim izvorima ima prosječno ubrzane do stotke od 8,9 sekunde.

Američka istraživanja pokazuju da je 2006. godine za sprint do stotke u prosjeku osobni automobil trebao oko 10,9 sekundi, a 1980. godine oko 13,1 sekundi. Na američkom kontinentu jedan od najvećih ratova snage motora je između automobila Ford Mustang i Chevrolet Camaro. Tako je 1980. godine Ford Mustang V8 imao 119 KS i ubrzanje od 11,3 sekunde, a Chevrolet Camaro V8 sa 120 KS je sprintao do stotke za 8,4 sekunde. Trideset godina kasnije, dakle 2010. godine, Ford Mustang V6 sa 305 KS sprinta do stotke za 5,1 sekunde, a Chevrolet Camaro V6 sa 304 KS sprinta za 6,0 sekunde (uočite prelazak s velikih V8 na manje V6 motore u SAD-u). Zanimljiv je podatak (vidljiv na ilustraciji) da je svih tih godina rasla snaga motora (od 1980. do 2010.) za čak 112 % i da su rasle performanse, ali da je potrošnja goriva značajno smanjena, oko 40 posto za 30 godina.

(dvk)






Vulkal gume

Autowill