9.9.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Bizarno: Romeo, zamislite, uopće nije volio automobile

Čovjek po kojem je kultna milanska tvrtka Alfa Romeodobila ime bio je zainteresiran samo za tvorničke kapacitete i vojnu industriju...

Alfa Romeo je opće poznato i cijenjeno ime, te vjerojatno većina ljudi pretpostavlja kako je drugi dio složenice nastao iz stanovitog Shakespeareovog djela. No nije tako, riječ je o prezimenu nekadašnjeg vlasnika tvrtke. 

Sigurno je to bio neki veliki automobilistički zanesenjak i pionir, pomislili bi mnogi; no zapravo uopće nije bilo tako. Milanski aristokrat Ugo Stella odlučio je sa skupinom prijatelja 1910. kupiti talijansku podružnicu poznatog francuskog proizvođača automobila Darracq i osnovati Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, ili skraćeno A.L.F.A.

Nova je tvrtka pokrenuta 24. lipnja 1910. i to je datum koji otada slavimo kao rođendan Alfa Romea, iako će svoj zvučni drugi dio imena dobiti tek deset godina kasnije, zahvaljujući napolitanskom biznismenu Nicoli Romeu, koji je 1915. kupio tvrtku. 

Nije to učinio zbog nekog velikog ugleda, premda su A.L.F.A.-ini modeli imali solidne trkaće i prodajne rezultate, Romeo je primarno bio zainteresiran za tvornice, koje su mu bile potrebne za proizvodnju municije i vojne opreme u jeku velikog rata. 

Čak i nakon završetka tog istog rata vojne narudžbe ostale su prioritet, a čovjek koji je dao prezime tvrtki zapravo uopće nije želio ponovo krenuti u proizvodnju automobila, dok nije shvatio da na lageru postoje dijelovi potrebni za sklapanje stotinjak predratnih modela.

Nevoljko je pristao sklopiti ih, a entuzijazam nekolicine zaposlenika, uključujući i legende poput Vittoria Jana i Enza Ferrarija doveo je do jačanja sportskih uspjeha tvrtke. To nije škodilo tržišnom ugledu, posebno u svjetlu činjenice da je novi talijanski vladar, Il Duce, bio veliki fan auto utrka. 

Romeo je cijedio tvrtku dokle god je bilo vojnih narudžbi, a kada su one nestale, i sam se 1928. povukao iz priče koja ga, zapravo, uopće nije zanimala. Upravo tada, s njegovim povlačenjem, slučajno ili ne, počinje najslavnije i najuzbudljivije razdoblje u povijesti tvrtke, obilježeno nezaboravnim modelima 6c i 8c.