28.11.2018. Autor: Željko Marušić

S pogonom 4x4 zimi ne trebaju zimske gume? Uh, opasna, pogibeljna zabluda!

Automobil s integralnim pogonom otporniji je na proklizavanja i gubitak kontrole, pa pruža 'lažni' osjećaj sigurnosti, ali kad prokliže, to je preko svih kotača i vozač je bespomoćan. Neusporedivo bolji je 2x4 sa zimskim gumama, nego 4x4 s ljetnim!

Zimski su uvjeti vožnje već počeli, a pored snijega i poledice, vrlo je opasna, čak i opasnija hladna vlažna cesta. U takvim uvjetima mnogi pretjeraju, misleći da nije još opasno, pa brzinu ne prilagode uvjetima (a na to obvezuje i članak 51. stavak 1. Zakona o sigurnosti prometa na cestama). 

Tada put do nesreće i tragedije postaje kratak. U više navrata davali smo spasonosne savjete za zimske uvjete vožnje, od kojih je najvažnije korištenje zimskih guma! Njihova je prednost po dva osnova: 

Prvo, imaju prilagođenu geometriju gazne plohe, s dubokim uzdužnim, poprečnim i kosim utorima te lamelarnu strukturu, koja poboljšava 'hvatanje' na podlogu te drugo, izrađene su od mekanog materijala, u gaznom sloju i od 'ljepljive' silike,koja poboljšava prianjanje ('grip'). 

Mnogi ne znaju da ljetne gume, s neprilagođenim materijalom gazne plohe, koji pri niskim temperaturama postaje tvrd i neelastičan, sposobnost prianjanja gube već ispod +7 Celzijevih stupnjeva! Pogotovo ako je asfalt, usto, vlažan.

Dakle, korištenje zimskih guma zimi važnije je od svih ostalih mjera zajedno. Teško to dopire do svih vlasnika automobila, posebice onih koji voze SUV-ove, crossovere i obične aute s pogonom 4x4 (preko sva četiri kotača, dakle integralnim). 

'Logika' im je sljedeća: s integralnim pogonom kotači bolje prianjaju, pa se u zimskim uvjetima može voziti i bez zimskih guma. To je opasna, pogibeljna zabluda, evo i zašto:

1. Brzinska granica proklizavanja, s pogonom 4x4 u usporedbi s 2x4, malo se povećava, pa vozač stječe pogrešan, neutemeljen osjećaj da kotači dobro prianjaju na sklizak kolnik.

2. Ali, kad vozilo potom prokliže, čini to naglo, bez upozorenja, preko svih kotača te se pri toj povećanoj brzini potpuno gubi kontrola upravljanja i dinamička stabilnost, a vozač, čak i 'profesionalac', potpuno je bespomoćan.

Za razliku od vozila s pogonom 2x4, kod kojih najprije dolazi do upozoravajućeg proklizavanja preko prednjih ili stražnjih kotača (ovisno o uvjetima i pogonskoj koncepciji), kod vozila s pogonom 4x4 nema nikakvih prethodnih upozorenja, što opasnu situaciju čini pogibeljnom.

Usto se s ljetnim gumama opasno produžava zaustavni put, često i dvostruko pa se znatno povećava rizik naleta na drugo vozilo, motociklista, pješaka... 

Možda niste znali, ali vozna svojstva automobila s pogonom 2x4 i zimskim gumama u zimskim su uvjetima neusporedivo bolja nego istog s pogonom 4x4 i ljetnim gumama!

Pogledajte poučan video:





Cindrić



Cindrić

Mazda kampanja



Vulkal gume

Autowill