6.4.2018. Autor: Željko Marušić

Sebičnošću i licemjerjem protiv Zakona o prijevozu u cestovnom prometu

Možete doći guliti krumpir u Dubrovnik, ali ne i voziti taksi!

Kad bi se proveo referendum o liberalizacija taksi prijevoza, vjerojatno bi 90 ili više posto građana podržalo mjere najavljene novim Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu. Konačno, građani sami za svoj novac imaju pravo birati s kim će se i po kojoj cijeni voziti. Stoput sam pisao i govorio, jeftin taksi više može pridonijeti sigurnosti prometa od svih ostalih mjera zajedno. Kamo sreće kad bi se naša mladež u noćima vikenda više vozila taksijima, kad bi svaki vozač shvatio kako mu se, nakon što je popio čašicu više, itekako isplati ostaviti auto parkiran i kući krenuti taksijem. Još bolje, kad bi na svaki događaj koji uključuje konzumaciju alkohola krenuo i vratio se taksijem, štedeći gorivo i amortizaciju te uklanjajući sve rizike - štete, ozljede, kazne...

Taj će, višestruko koristan scenarij, biti moguć jedino uz znatno niže cijene taksija, a kao i u svemu, konkurencija čini čuda. Sjetimo se samo kad smo fotokopiranje stranice A4 plaćali 50 lipa, a danas malo više od 10... Nigdje u svijetu ne može se pošteno profitabilno taksirati ako je automobil parkiran 20 i više sati na dan! Analizirajmo rad taksista koje viđamo na taksi stajalištima. Koliko voze efektivno, u funkciji taksi prijevoza? Logično je da mnogima odgovara odvoziti četiri, pet vožnji dnevno po paprenim cijenama, a ostalo vrijeme držati auto u garaži, samo za sebe, nego da dvoje-troje taksista dijeli jedan auto, koji je 24 sata dnevno u pogonu, uz višestruko sniženje troškova po prijeđenom kilometru, za amortizaciju, održavanje i davanja.

Puno je ugodnije stajati na taksi stajalištu, surfati po internetu, pričati s kolegama, da se spominjemo legendarne priče o partijama šaha na haubi..., pa odbiti stranku koja traži kratku vožnju, da se ne 'izgubi red', po potrebi se izderati na nju..., nego osam sati biti u pogonu, kupiti i prevoziti svaku stranku i tako, kunu po kunu, zaraditi solidnu dnevnicu.

Taksisti se žale da ih u resornom ministarstvu i Vladi ne razumiju, ne podržavaju, da ih premijer ne želi primiti, da imaju puno neprijatelja... No, njima oni, pored njihovog vođe Bože Miletića, ne trebaju!

Beskrupuloznom i sebičnom borbom za zadržavanje povlaštenog položaja taksista, nauštrb interesa građana i društva u cjelini (sjetimo se blokade prometnica) i nekulturnim javnim ponašanjem više je pridonio da javnost prigrli potpunu liberalizaciju taksi prijevoza, nakon što je prošla transparentni postupak javne, stručne rasprave, od samog ministra Butkovića. Ministarstvo prometa trebalo bi ga pohvaliti i nagraditi zbog toga.

Nažalost, nakon što je gradonačelnik Dubrovnika javno podržao liberalizaciju taksi prijevoza, njegova je podrška opako kontaminirana zahtjevom da se liberalizacija ograniči županijskim granicama. Vrag je uvijek u detaljima! Da pojednostavnimo, gradonačelnik bi da u Dubrovnik iz Slavonije, Like... ljeti svakako dolaze oni koji će guliti krumpir, čistiti apartmane..., a ne bi da stignu oni koji bi, poštujući novi zakon o prijevozu i zakon o sigurnosti u prometu, plaćajući sva davanja državi, pošteno taksirali.

Kao, nastale bi velike gužve i kaos. Takva skandalozna, gotovo rasistička konstatacija (nemamo li po Ustavu svi jednaka prava i obveze?), kojom se želi utvrditi čime se 'gospari' žele baviti, a čime ne, osim što je krajnje nepoštena, potpuno je nelogična i neutemeljena.

Neće se povećati ljetne gužve, nego će se smanjiti. Cijene u taksi prijevozu će se (bitno) sniziti, a taksi tržište, nakon određenog vremena, stabilizirati. Ako u županiji nema onih koji su spremni osam sati dnevno voziti kako bi mjesečno zaradili pet-šest tisuća kuna, ima vrijednih stanovnika iz gospodarski i poljoprivredno devastiranih dijelova Hrvatske, koji to itekako žele i mogu. Ni u Njemačkoj, Irskoj... za strane radnike, uz stalni priliv onih koji obaraju cijenu rada, ne cvjetaju ruže, pa će mnogi promijeniti odluku o napuštanju Hrvatske.

A niže će cijene taksi usluga, uz dosljedne kontrole provođenja novog zakona, smanjiti gužve na cestama, jer će mnogi shvatiti da im se ne više isplati koristiti jeftin taksi, nego voziti, tražiti i plaćati parking, imati brigu oko auta.... Riješit ćemo se sramoćenja i golemih šteta koje nam rade pojedini taksisti koji 'oderu' strance u transferima sa zračnih luka, a njihove se negativne reakcije potom, poput virusa, počnu širiti društvenim mrežama.

Tržište je najbolji regulator, jer tko će voziti taksi, ako po cijenama koje ne želi sniziti, nema klijenata?! Povećat će se broj taksi vozila, ali će se, u višestruko većem broju, smanjiti broj ostalih u prometu. Kad Hrvatska postane poznata i po uređenom, a cijenama povoljnom taksiju, povećat će se broj turista koji će na odmor dolaziti sve povoljnijim zrakoplovnim aranžmanima. A lokalno će, po potrebi, koristiti taksi ili rent-a-car.

To je i strateški interes Hrvatske, ne samo jer će smanjiti gužve i povećati sigurnost u prometu - takvi gosti troše znatno više, naš će turizam postati apsolutno, a pogotovo razmjerno profitabilniji.

Ovo je sve zbog Ubera? Pričekajte malo... Već ima više inicijativa da se osmisli domaća aplikacija koja će mu konkurirati, a ovaj će zakon itekako privući sve slične aplikacije iz regije i svijeta, koje bi, u povoljnijem poslovnom okruženju mogle tražiti svoj 'dio kolača'.

A kao što se svojedobno desilo s Cammeom, koji je itekako zaslužan za prvo značajno smanjenje cijena taksi usluga, a od taksi-branše bio dočekan 'na nož' (danas su zajedno protiv Ubera), svi bi se oni, za pet-deset godina, mogli ujediniti u borbi protiv dolaska autonomnih taksi-vozila bez vozača, što je neminovno i dodatno će sniziti cijene taksi usluga...





Cindrić



Cindrić

Mazda kampanja



Vulkal gume

Autowill