26.9.2010. Autor: Željko Marušić

Vječno pitanje: Što je okretni moment, a što snaga?

Zašto je kod dizelaša okretni moment veći nego kod benzinskih motora i zašto povećanjem broja okretaja preko neke granice okretni moment počinje opadati? Zašto je kod dizelaša na središnjem dijelu, pri maksimalnoj vrijednosti, konstantan u širem području?

Što je to okretni moment, zašto je kod dizelaša veći nego kod benzinskih motora i zašto povećanjem broja okretaja preko neke granice moment počinje opadati? Zašto je kod nekih motora najveći samo pri nekom broju okretaja, a kod drugih u intervalu, primjerice od 1800 do 2500/min? 

Luka R.

Ovako govori teorija: 

Snaga (W) je umnožak okretnog momenta i kutne brzine. 

Okretni moment (Nm) je umnožak sile (generirane djelovanjem plinova izgaranja na čelo klioa) i kraka na kojem ta sila djeluje. 

Turbodizelski motori imaju veći okretni moment od benzinskih, ali zbog toga istu snagu razvijaju kod nižeg broja okretaja. S izmjenom broja okretaja mijenja se i stupanj punjenja te se zbog toga mijenja i okretni moment, koji postiže najveću vrijednost kod srednjih ili nešto viših okretaja. 

Kako nakon toga moment sporije pada nego što raste brzina vrtnje, snaga motora raste. Kod visokih okretaja, kad moment počne naglije padati, motor dosegne najveću snagu i potom snaga počne padati. 

Pad snage je nagliji kod dizelskih motora, jer regulator dovoda goriva naglo prekida opskrbu, kako ne bi došlo do nekontroliranog porasta brzine vrtnje i uništenja motora. 

Turbodizelski motori, kod kojih je najveći moment u širem području okretaja, izvorno imaju najveći moment kod jednog broja okretaja, nakon čega slijedi nagli pad. 

No, kako ne bi došlo do toplinskog i mehaničkog preopterećenja ugrađuje se waste-gate ventil, koji ograničava tlak prednabijanja (usmjerava dio ispušnih plinova m.imo turbine izravno u ispuh) te tako ‘siječe’ vrh krivulje momenta. Tako on ima najveću vrijednost u širem području.







Vulkal gume

Autowill