19.10.2015. Autor: Dino Milić-Jakovlić i Željko Marušić

Simca 1307, europski auto godine 1976. (1975. - 1982.)

Dizajn za sutra, ali uz motor od jučer i velike probleme s prohrđavanjem

Nominalno, svaki auto stariji od 30 godina, očuvan u izvornom stanju, smatra se oldtimerom. Ali neki stari odišu šarmom prohujalih vremena, a drugi su ostarjeli na manje dostojanstven način. Mnogi ljubitelji stoga granicu umjesto striktnog vremenskog ograničenja postavljaju na trenutak, različit od proizvođača do proizvođača, modela do modela, kada su metalni, kromirani branici ustupili mjesto plastičnima. Simca 1307, 'Europski auto 1976.  godine', po tom je kriteriju ostao s pogrešne strane granice. Očigledno je da, bez obzira na to što su i najmlađi modeli prešli starosnu granicu od 30 godina, gotovo nikome nije zanimljiv i da ga ljubitelji oldtimera ne restauriraju i ne traže. Chryslerova europska podružnica 1970-ih nije bila profitabilna, a Simca u Francuskoj i Rootes grupa u Velikoj Britaniji radili su posve različite modele. 1307 je bio prvi pokušaj unifikacije, tehnički ga je razvijala Simca, a dizajnerski Rootes. Predstavljen u srpnju 1975., na kontinentu se prodavao kao Simca 1307 ili 1308, kasnije i 1309, na Otoku kao Chrysler Alpine, a u Španjolskoj kao Chrysler 150. 

Kodno ime joj je bilo C6 (Horizon je bio C2), a na glinenim modelima tijekom razvoja pisalo je Super 1100, prisjećanje na model kojeg je mijenjala. Osnovna koncepcija preuzeta je od Simce 1100 i, osim motora, bila moderna za 1975. U tada elegantnu i funkcionalnu karoseriju ugrađene su izvedenice 4-cilindraša Poissy, razvijenog 1961. Premda s OHV razvodom (bregastim vratilom u bloku), imao je i napredne značajke - poprečno strujanje u aluminijskoj glavi i pet ležajeva radilice. Izvorno sa 944 ccm i 34 KS ugrađivao se u Simcu 1000, koja je radi nižih taksi imala i verzije od  777 ccm (Francuska) i 844 ccm (Španjolska). Za Simcu 1100, 'preteču Golfa', 1967. dobiva 1118 ccm, a početkom 1970-ih je za Simcu 1000 Rallye 2 i Matru-Simcu Bagheeru 'napuhan' na 1294 ccm i 1442 ccm. Te su se verzije ugrađivale u 1307 i 1308. Slabija je imala 68 KS, što je omogućavalo ubrzanje do stotke za 15,7 s i 'špicu' od 152 km/h. Tada je to bilo OK. Broj veći razvijao je već ozbiljnih 85 KS, za 13,2 s i 161 km/h. Kod nas se nije uvozio model 1309, sa 1592 ccm i 88 KS.

Britanac Roy Axe dizajnirao je ovaj model, kao i manji Horizon i prestižniju Tagoru. Korištenje računala u dizajnu 1970-ih je bilo tek u povojima, ovo je prvi francuski automobil u čijem su razvoju upotrijebljena. Ravne linije tada su bile na samom vrhuncu mode. Danas zvuči čudno, no koncepcijski je najsličniji konkurent tada bio VW Passat. Praktična peta vrata ipak su donekle kompromitirana dosta visokim utovarnim rubom. U Francuskoj su reakcije bile sjajne i auto je postao hit, među najprodavanijima na tržištu. Drugdje, uključujući i drugo u planovima najznačajnije tržište, britansko, uspjeh je izostao. Dizajn je bio naglašeno moderan: plastični integrirani branici, futuristička tabla s instrumentima, peta vrata, preklapanje sjedala... No sve to nije moglo sakriti zastarjeli motor, osrednja vozna svojstva, velike probleme s prohrđavanjem već u drugoj godini 'života' i, možda najvažnije, neizvjesnu budućnost Simce i Rootesa. Ime Simca polako je iščezlo, a kad je Peugeot kupio europske podružnice Chryslera ni naziv te američke marke nije više bio prikladan, pa je 1979. iz naftalina izvučeno nekoć ugledno ime Talbot. Redizajn je donio novu masku, paletu ozbiljnijih boja i niz ukrasnih detalja te oznaku 1510. No, vrijeme je odzvonilo: limuzina Solara i manji Horizon osjetno su se bolje prodavali te je 1982. model povučen iz prodaje. Nitko nije pustio suzu za njim... 

Recimo poneku i o Solari: kad je Talbot 1980. predstavio limuzinsku inačicu modela 1510 zvanu Solara, mnogi su to shvatili kao priznanje poraza i odustajanje od modernih tendencija. U ponudi je ipak ostala čak do 1986., ubrzo u potpunosti istisnuvši kombi-limuzinu. Zadnjih godinu dana rađena je samo u Valladolidu, dok je stara tvornica Simce u Poissyju pripremana za novi Peugeot 309. Luksuznija i prostranija od kombi-limuzine na čijoj je bazi napravljena, Solara je ukupno proizvedena u 184.976 primjeraka.

Zanimljiva je fusnota ove priče njena ruska kopija. Sovjetsko ministarstvo automobilske industrije početkom 1980-ih kupilo je više od 20 modernih zapadnih automobila i nakon testiranja odlučilo da će novi Moskvič 2141 biti doslovna kopija Simce 1307. Rađen od 1986. do 2001. bio je znak novih vremena ruske autoindustrije, ali i jako loše sastavljen. Zanimljivo, kao i kod francuskog originala najveći je problem bio zastarjeli motor, a limuzinska inačica 2142 stigla je kasnije i nadživjela Aleko. Aleko znači Avtomobilniji zavod imeni Leninskogo Komsomola, a na Zapadu je model prodavan s uglednijim imenom Lada Aleko.







Gulf

Tembo