28.2.2019. Autor: Željko Marušić i Matko Jović

Tehnika: Matrix svjetla (1), što je to?

Matrična svjetla ili LED svjetlosni izvori u matrici, poljem pojedinačnih kompjutorski kontroliranih dioda generira filigranski precizan, segmentiran i intenzivan svjetlosni snop dužine 300 m, uz ciljani omjer svjetla i sjene

Prvi je električni far zasvijetlio 1908., svjetla oborenog snopa 1915., a integralni reflektor, s glavnim i oborenim svjetlom, 1924. Iskorak su 1957. napravili asimetrični glavni farovi: svjetlosni je snop skraćen s lijeve strane, a s desne je produžen i proširen. Smanjeno je zasljepljivanje te povećana osvijetljenost ruba ceste. Bio je to tek početak... 

Devedesetih su stigla ksenonska svjetla, koja su 'hladnim plavim svjetlucanjem brzo postala statusni simbol. Potom je krenulo..., prvenstveno korištenjem svjetlosnih dioda (LED), počeo je razvoj laserskih svjetala, a aktualni hit, budućnost automobilskih farova su Matrix, odnosno matrična svjetla.

Matrix (hrv. matrica) kultni je američko-australski znanstveno-fantastični film, koji je 1999. pokrenuo eru simuliranja stvarnosti i kibernetskog prostora, koristeći umjetnu inteligenciju. Naziv je 'posuđen' od jednog od najvažnijih tehnoloških pojmova. 

Matrica (engl. matrix) pravokutna je tablica brojeva, koja se u matematici koristi za opisivanje i rješavanje linearnih jednadžbi, a u tehnici za sistematiziranje podataka ovisnih o dva parametra. Temelj je upravljačkih sustava uređaja, motora, postrojenja, prijevoznih sredstava... Kolokvijalno se naziva 'mapom podataka'. 


Izvrsno se udružila sa sustavom LED (Light Emitting Diode), odnosno automobilskim farovima nove generacije, s desetak, do više od sto malenih, vrlo intenzivnih svjetlećih dioda (LED). Sa samo 40 W angažirane snage dosežu do 300 m, dakle troše triput manje od klasičnih halogenki, a snop im je triput dulji. 

Prije 15 godina ta se tehnologija počela koristiti za 'dnevna' svjetla, a odnedavno i glavna. Budući da su svjetlećim diodama gabariti u milimetrima, mogu se složiti u matricu te se paljenjem i gašenjem pojedinih LED-ica dobiva željeni efekt. 

U kombinaciji s upravljačkim računalom, koje prikuplja informacije od kamere i sklopa senzora, mogućnosti upravljanja praktički su neograničene. Moguće je modelirati oblik, veličinu i intenzitet svjetlosnog snopa te kombinirati osvijetljeno i osjenjeno područje ('svjetlosni džepovi'). U osvijetljenom je području podjednako važno 'zatamniti' nadolazeća vozila, kao i u tami osvijetliti pješaka, biciklistu... 


Njihovom uočavanju pomaže sustav Night View Assist. Kad ih detektira u opasnoj zoni ispred auta, pojedinačne ih diode ciljano osvjetljavaju s tri bljeska, upozoravajući ih i olakšavajući vozaču da ih opazi. Napredni sustavi navigacije omogućili su usmjeravanje svjetlosnog snopa u zavoj i prije nego vozač zakrene volan. 

Ta je tehnologija u premium klasi dostupna od 2010., a 'vruća' postaje krajem 2015., kad je Opel novom Astrom ponudio u C-segmentu (bio je to jedan od aduta kojim je kompakt iz Rüsselsheima osvojio titulu 'Europskog auta 2016. godine', a uskoro stiže i Opel Corsa F, prvi auto B-segmenta koji će uz doplatu nuditi matrična svjetla.

PROČITAJTE:

Svjetlosni sustavi: jučer, danas, sutra (1)

Svjetlosni sustavi: jučer, danas, sutra (2)

Svjetlosni sustavi: jučer, danas, sutra (3)

Svjetlosni sustavi: jučer, danas, sutra (4)









toyota banner


Autowill