29.12.2017. Autor: Matko Jović

Tehnika: Stacionarno i dodatno grijanje, ubija hladni start, ulazite u toplo

Višestruke prednosti: sustavi neovisnog grijanja automobila ne samo da povećavaju udobnost i sigurnost već i znatno produžavaju vijek motora

Čišćenje smrznutog automobila u ledeno jutro nikome ne predstavlja užitak, a čak i kad napokon ostružete zaleđena stakla automobil je hladan, baš kao i upravljač ili sjedala. Dok grijanje započne raditi treba 10-ak minuta (na dizelu i više). Uključivanjem grijanja rashladna tekućina motora preusmjerava se kroz izmjenjivač topline voda - zrak koji izgleda i funkcionira kao hladnjak motora, samo što je manji. 

Svježi zrak izvana prolazi kroz taj 'mali hladnjak', preuzima višak topline od rashladne tekućine i kroz ventilacijske kanale struji u kabinu. Naravno, nakon hladnog starta potrebno je neko vrijeme da se motor i rashladna tekućina zagriju kako bi grijanje proradilo. Rješenje ovog problema su sustavi neovisnog grijanja koji postoji već odavno, a u žargonu se nazivaju 'Webasto' grijanje, po tvrtki koja ga stavila na tržište. 

Uređaji za grijanje neovisno o radu motora su integrirani u rashladni sustav vozila te izgaranjem goriva iz spremnika vozila (neovisno o radu motora), preko izmjenjivača topline  zagrijavaju rashladnu tekućina i zagrijavaju automobil. Baš kao i u kućnom centralnom grijanju, sustav ima i pumpu za cirkulaciju tekućine kroz sustav. Pri tome se jednim dijelom topline predgrijava motor, a drugim dijelom se preko klasičnog sustava grijanja i ventilacije zagrijava kabina. 

Ovaj je uređaj malo složeniji, ali osim tople kabine i odmrznutih stakala eliminira hladni start motora. Drugi razlog za ugradnju ovakvih uređaja je nedovoljan učinak grijanja suvremenih dizela, koji iskorištavaju većinu toplinske energije dobivene u procesu izgaranja, pretvarajući je u mehanički rad. Preostala toplina predaje se okolišu preko ispušnih plinova i rashladnog sustava. 

Dio topline koju preuzme rashladni sustav može pri vrlo niskim temperaturama biti nedovoljan za grijanje automobila. Zato se mnogi suvremeni dizelaši (pogotovo skuplji) serijski opremaju dodatnim grijačima koji funkcioniraju potpuno automatski, pa vlasnici nisu niti svjesni njihove prisutnosti.

Hladni start je najveći neprijatelj motora. Izaziva najintenzivnije trošenje motora i najveće zagađenje okoliša. Hladno ulje je gusto i teže prodire kroz uljne kanale do svih mjesta za podmazivanje, teže formira uljni film između pokretnih dijelova koji se zato jače troše i povećavaju unutarnje otpore motora. Fino raspršeno gorivo se na hladnim stijenkama cilindara kondenzira. 

Osim što ispire uljni film s čijim formiranjem već ima problema, zbog lošijeg izgaranja i povećanih unutarnjih otpora povećava se potrošnja i zagađenje okoliša ispušnim plinovima. Upravljanje je na tri načina,  pomoću digitalnog programatora u kabini, daljinskog upravljača ili pametnog telefona (automobil mora imati SIM karticu). Veliki SUV-ovi ili limuzine s dizelskim motorima redovito u seriji imaju dodatno grijanje, a kupac plaćanjem te opcije još dobiva i mogućnost programiranja.

Uređaji za grijanje neovisno o radu motora mogu se podijeliti na dvije vrste, grijače zraka i grijače rashladne tekućine, ovisno o izvedbi troše od 0,3 do 0,6 litara goriva na sat. Pogodni su za  sve vrste pogona. Moguća je naknadna ugradnja u većinu automobila, bez obzira pokreću li se dizelskim, benzinskim ili električnim motorima. 

Posebno je ovaj neovisan sustav koristan u dizelskim i električnim  automobilima, s malo ili nimalo viška topline, koju mogu koristiti za zagrijavanje unutrašnjosti. Plug-in hibridi za sustave neovisnog  grijanja kod koriste električnu energiju iz mreže umjesto goriva.


CIJENA JE POVOLJNA

Doplata za sustave neovisnog grijanje je 8000 - 10.000 kn (ovisno o modelu), koja se isplati kroz višestruke koristi 


KOMPAKTNA IZVEDBA

Uređaji su razmjerno malih dimenzija te male mase (2,5 do 5 kg), što omogućava ugradnju i u manje modele automobila


POTROŠNJA GORIVA

struje potrebne za pogon pumpe i upravljanje manja je nego za glavne farove, jer je ukupna električna snaga tek 50 W


DALJINSKO UPRAVLJANJE

upravljanje povećava praktičnost uređaja, jer se može programirati i aktivirati s udaljenosti do 1000 m, iz stana, ureda


BRZO DJELOVANJE

Samo 30 min. potrebno je da bi se automobil potpuno zagrijao pri vanjskoj temperaturi od -10 stupnjeva uz potrošnju 0,2 do 0,3 l




Mercedes kampanja




Vulkal gume