25.5.2014. Autor: Kristian Sikavićev

TEHNIKA: VOLKSWAGEN E-GOLF NA STRUJU VOZI KAO NA BENZIN I NAFTU

Elektromotor od 85 kW omogućava ubrzanje do 100 km/h za 10,4 s i najveću brzinu od 140 km/h, uz doseg od 130 do 190 km

Konačno, stigla je električnu verzija najpopularnijeg kompakta - e-Golf. Nije to prvi auto na struju - Nissan je 2010. predstavio Leaf, koji je 2011. osvojio titule europskog i svjetskog auta godine, a Mitsubishi i-Miev, iz kojeg su izvedeni Peugeot Ion i Citroën C-Zero. No, Volkswagen je ponudio prvi elektroauto koji se dinamikom mjeri s klasičnim, a ima sve prednosti električnog. Izvana se ne razlikuje od osnovnog, osim po natpisima i nečujnoj vožnji (uskoro će biti propisan 'umjetni zvuk', radi sigurnosti).

Vrlina je u masi od 1510 kg (Leaf ima 1945), što mu daje ugodniji osjećaj upravljanja, bolje performanse i veći doseg. Opremljen je i punopravnim klima-uređajem, koji ne 'kastrira' autonomiju, kao kod sličnih vozila. Pokreće se elektromotorom snage 85 kW i momenta 270 Nm te ima regenerativno kočenje. Stručnjaci iz Wolfsburga su, korak po korak, unaprijedili i izbrusili sve poznate sklopove i sustave te ostvarili čudo.

E-Golf do stotke ubrzava za 10,4 s, postiže 140 km/h, a s jednim punjenjem prelazi 130 do 190 km. Koeficijent otpora zraka smanjen je na 0,28, a kotrljanja na 6,5 promila (dosad je najmanje imao Golf BlueMotion - 7,2). Najbolje performanse, ali najkraći doseg, su u programu Normal. U Eco je snaga limitirana na 70 kW, a brzina na 115 km/h, a u Eco+ na 55 kW i 90 km/h. Vozač može birati četiri stupnja regenerativnog kočenja D1, D2, D3 i B, a posljednja dva toliko su agresivna da se uključuju četiri žmigavca. Klasična se kočnice koristi rijetko. U Njemačkoj se e-Golf već može naručiti za 34.900 eura. Kod nas će doći kad stignu, i ako stignu, izdašniji poticaji.

Sinkroni elektromotor snage 85 kW može raditi i kao generator, a napaja se iz litij-ionskih baterija preko invertera. Njegov se rad pokazuje na desnom instrumentu, koji pokazuje angažiranu snagu te stupanj regenerativnog punjenja odnosno pražnjenja baterija. Sastoje se od 264 ćelija litij-ionskih baterija smještenih u podnici, što snižava težište, a u prednjem su dijelu elektromotor, inverter, upravljački modul i električni klima uređaj. Minimalni otpori kotrljanja i zraka kompenziraju mane povećane mase zbog baterija te osiguravaju dobre performanse i veliki doseg.

(om)