29.4.2013. Autor: Dino Milić-Jakovlić

TEST: ŠKODA OCTAVIA 1.6 TDI AMBITION

S izvrsnim dizelašem od 105 KS korak je do Passata, pa cijena od 20.734 eura ima opravdanje

Škoda Octavija treće generacije upravo je stigla na naše tržište. Stoga nam je kao 'as na desetku' došao test jednog od najzanimljivijih modela s dizelašem obujma 1598 ccm i snage 250 Nm i drugim po redu paketom opreme Ambition. Za to treba platiti 20.734 eura, a većina će kupaca ipak birati najjeftiniji model 1.6 TDI Active i cijenom od 20.331 euro. Nešto skromnija oprema još je uvijek OK, a u testnom su modelu najveći dobitak kožne obloge volana i ručice mjenjača te nešto bolji audio uređaj.

Na prvi su pogled izmjene vanjskog dizajna taman tolike da će dobri poznavatelji uočiti da se radi o potpuno novom modelu, a većina ostalih to neće ni zamijetiti. Strategija kojom je Porsche 911 ušao već u legendu, proslavio se Golf, a sada i Octavia pokazuje stilsku postojanost, promišljena je igra na duže staze. To kupci itekako cijene, jer znaju da će njihov auto još dugo biti potpuno aktualan i neće zastarjeti. A Octavia je prethodnim generacijama pouzdanošću čak nadmašila Golfa. Cjelokupna je mehanika jednaka, što olakšava održavanje.


Dimenzijama 465,9 x 181,4 x 146,1 rastegnuta ja za 10 i proširena 4,5 centimetara te je iz kompaktne klase, koju je prepustila Rapidu, zakoračila u srednju

Popularna češka limuzina predstavljena je 1996., na tehnologiji po kojoj je sljedeće godine napravljen Golf IV. Druga je generacija stigla 2004. na platformi Golfa V, a prvi se model, s oznakom Tour, nastavio prodavati do 2010. Promišljeni koncept, uz povoljan omjer plaćenog i dobivenog, izvrsno je prihvaćen na većini europskih tržišta te se Octavia nametnula kao jedna od najpoželjnijih obiteljskih limuzina. Dosad ih je prodano više od 3,7 milijuna. Nedavno predstavljeni model treće generacije napravljen na koncernskoj platformi MQB i tehnologiji Golfa VII, koji je osvojio sve titule na svijetu koje su se mogle osvojiti. Bolje reference za sjajan početak teško je zamisliti.

Škoda postaja brend za kvalitetu i pouzdanost te je po zadovoljstvu kupaca u većini europskih zemalja pri vrhu. Posebno je popularna u Švicarskoj, Njemačkoj, Francuskoj... Razlog: Češka je među zemljama s najduljom tehnološkom tradicijom, a Škoda je za njih, premda u 100-postotnom vlasništvu Volkswagena, nacionalni ponos. Kad se tome dodaju tehnologija Golfa te solidnost češke montaže i dobavljača dijelova, ne čudi što je Octavia među najpouzdanijim autima na tržištu. Sve to pokazuje da ne može biti jeftina. I nije, ali treba priznati da pruža dobar omjer plaćenog i dobivenog.


Čak 108 mm većim međuosnim razmakom Octavia III pruža limuzinski komfor, a testni je model opremljen tržišno najzanimljivijim motorom - dizelašem sa 105 KS

Promjena je u podvozju - za razliku od prethodnog modela, kod kojeg je Multilink straga bio u svim modelima, kod novoga je samo iznad 122 KS (ista se strategija provodi u svim modelima koncerna Volkswagen). Stoga testni model straga ima polukrut ovjes, kakav se ugrađivao u Octaviju I. To je izvrstan kompromis, jer s jednostavnom i jeftinom izvedbom osigurava uvjerljive performanse, i smanjuje potrebu za prostorom. Nije nam na testu nedostajao Multilink, time je, uz promišljenu osnovnu koncepciju, obujam prtljažnika povećan na 590 do 1580 litara. Po tome je, uz funkcionalna peta vrata, Octavia jedinstvena.

Premda u Octaviji nema daška premium izvedbe, kao u Golfu VII, čiju koncepciju koristi, sve je više nego korektno. Po svakom se detalju vidi prvoklasna izvedba, ali i to da se nije rasipao novac. Funkcionalnost je izvrsna i jedino smo poželjeli da se volan može barem za centimetar spustiti niže, što je specijalitet Mazde. Osnovni dizelaš obujma 1598 zanimljiv je po razvijanju maksimalne snage od 105 KS pri samo 3000/min. Većini konkurenata za to treba 4000/min i stoga motor u stvarnosti djeluje kao da ima barem deset konja više. Performansama i štedljivosti pogoduje činjenica da nova Octavia, usprkos osjetno većim gabaritima ima gotovo 100 kg nižu masu. Zasluga je to koncepcije 'downsizing', korištenja čelika visoke čvrstoće.


Unutrašnjost je funkcionalna i prostrana, a mjenjač s pet stupnjeva (šesti ne nedostaje) šalta se lako i precizno. Klasični i pregledni instrumenti najbolje su rješenje

Ovjes nije pretvrd, a ipak pruža vrlo dobru stabilnost, čemu doprinose doplatni 16-colni aluminijski naplaci s gumama 205/55, a veći međuosni povećava stabilnost na autocesti. Položaj sjedenja je za pet, odnosno pet minus, jer bi dobro došlo da je sjedeća ploha centimetar duža. Izvrsna se aerodinamika vidi po najvećoj brzini od 195 km/h i deklariranoj prosječnoj potrošnji od 3,8 litara. Po tome se najbolje zaključuje koliko je Volkswagenova tehnologija napredna. Motor radi uglađeno i razmjerno tiho, kao da se radi o benzincu. Glavna mu je vrlina okretni moment od 250 Nm, koji je na raspolaganju od 1500 do 2750/min. Stoga je, uz dugi peti stupanj, pet stupnjeva u mjenjaču sasvim dovoljno.

I ubrzanje do stotke od 10,8 sekundi pokazuje da snažniji motor zbilja nije potreban. To smo već zaključili za volanom jednako motoriziranog Golfa. Ne može se reći da puca od snage, ali je otpušta ravnomjerno i uvjerljivo. Uz potporu kvalitetnog ovjesa i preciznog upravljača Octavija je pogodna i za brzu vožnju, gez iznenađenja. Što znači napredak, prvenstveno na krilima olakšane i aerodinamičnije karoserije te filigranski dorađenog motora (ima istu snagu, ali na nižim okretajima), pokazuje usporedba s performansama prethodne Octavije 1.6 TDI: ubrzanje do stotke skraćeno je sa 11,8 na 10,8 s, najveća brzina povećana sa 190 na 195 km/h, a potrošnja snižena sa 4,5 na 3,8 litara - dakle za 15,6 posto. Sve se to pokazalo na testu - nova je češka limuzina potpuno uvjerljiva i sigurna. Nije jeftina, ali opravdava svaki uloženi euro.

Dino Milić-Jakovlić


S prosječnom potrošnjom od pet litara ovaj je model jedan od najštedljivijih koje smo dosad testirali. U normalnoj se vožnji potrošnja može spustiti na malo više od četiri

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: dizelski, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od sivog lijeva, dva bregasta vratila (zupčasti remen), četiri ventila po cilindru, ubrizgavanje common-rail, turbopunjač VNT, intercooler
Obujam: 1598 ccm
Provrt x hod: 79,5 x 80,5 mm
Snaga: 77 kW/105 KS pri 3000/min
Moment: 250 Nm pri 1500 do 2750/min
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni s pet stupnjeva
Ovjes: neovisan, sprijeda McPherson, straga polukrut
Kočnice: diskovi, sprijeda samoventilirani 288 mm, straga puni 272 mm, ABS, ESP
Gume: 205/55 R 16
Karoserija: limuzina srednje klase, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 466 x 181,5 x 146 cm
Osovinski razmak: 266,5 cm
Prtljažnik: 590/1580 L
Masa/nosivost: 1230/510 kg
Spremnik goriva: 50 l
Krug okretanja: 10,8 m
Najveća brzina: 195 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 10,8 s
Potrošnja: grad 4,6 / otvoreno 3,3 / kombinirano 3,8 l/100 km
Potrošnja na testu: 5,0 l/100 km
Cijena: 20.734 eura (sa 16-colnim alu naplacima 21.433 eura)
Cijena osnovnog dizelaša: 20.331 eura (1.6 TDI Active)
Cijena osnovnog benzinca: 17.095 eura (1.2 TSI Active)

 

Tagovi: TEST ŠKODA OCTAVIA 1.6 TDI AMBITION, TEST ŠKODA OCTAVIA, TEST OCTAVIA 1.6 TDI AMBITION, TEST OCTAVIA, TEST ŠKODA






Gulf

Tembo