30.11.2013. Autor: Kristian Sikavićev

TEST: ŠKODA RAPID SPACEBACK 1.6 TDI AMBITION

Skladniji i 18 cm kraći od limuzine, s dizelašem od 90 KS ugodno iznenadio

Najnoviji češki model kompaktna je izvedenica već neko vrijeme poznatog Rapida, nazvana Spaceback. Donosi kompaktnije dimenzije i pozicionira se u važan tržišni segment između Fabije i Octavije. Osnovnim je oblikom prvi češki model u formi Golfa, zanemarimo li Feliciju iz 90-ih. Dobro je što oznakom podsjeća na Audi A3 Sportback, a dijele i istu osnovnu platformu MQB te najvažnije mehaničke sklopove. To donosi zanimljiv prizvuk na tržištu. Osjetno skraćena i ugodno zaobljena verzija nedavno predstavljene kompaktne limuzine zadržava međuosni razmak od 260 cm te time nudi i jednak prostor u kabini.

Velika je pozornost posvećena kreiranju funkcionalnog prtljažnika, uz naglašenu brigu za detalje: djeljiv je te pored dvostruke podnice nudi i mrežu za prtljagu ili jednostavno spuštanje stražnje police okomito iza stražnjih sjedala. Zanimljivo je koliko su u Mladoj Boleslavi brzo reagirali na prigovore o pomalo jeftinoj izvedbi plastike i materijala u unutrašnjosti te ovaj model, zajedno s limuzinskim sada izgleda otmjenije i potpuno se otresao dojma 'jeftilena'. To je dodalo vrijednost već provjereno funkcionalnoj izvedbi i stvorilo povoljniji dojam na prvi pogled.

U ponudi motora četiri su benzinska i dva dizelska motora, od 75 do 122 KS. Najsnažniji benzinac 1.4 TSI sa 122 KS i osnovni dizelaš 1.6 TDI sa 90 KS dostupni su i s automatskim mjenjačem DSG7. Panoramski stakleni krov nudi se uz doplatu, a može se dobiti i u kombinaciji s produženim stražnjim staklom. To uistinu izgleda atraktivno. Novost je i zamjena elektrohidrauličnog servoupravljača elektromehaničkim C-EPS, što smanjuje masu i utrošak energije, pa doprinosi štedljivosti. Ukratko, novi je Škodin model dobrodošao novitet na našem tržištu i, zanimljivo, nakon Felicije (1994. - 2001.) prvi češki kompakt u formatu Golfa.

Testirali smo zanimljivu verziju 1.6 TDI Ambition, s osnovnim dizelašem snage 90 KS i srednjim paketom opreme, cijene 15.800 eura, za kojeg se ne može kazati da je tržišno najzanimljiviji, jer ta ocjena vrijedi za osnovni dizelski model 1.6 TDI Active, koji nudi sve bitno, a stoji 15.300 eura. Testni je model opremljen metaliziranom lajsnom na prednjoj armaturi, što uz poboljšane materijale u unutrašnjosti, ugrađene samo pola godine nakon što je u listopadu 2012. predstavljena osnovna, limuzinska izvedba (kako bi se utišale primjedbe na jeftine materijale u unutrašnjosti) osigurava pristojan izgled.

Dojam je, već na prvi pogled, i sjedanjem za upravljač, bolji od očekivanja, pogotovo u Ferrari-crvenoj boji. Sve je napravljeno čvrsto i kompaktno, ponovno da naglasimo, bez luksuza, ali uvjerljivo. Ergonomija je vrlo dobra, uz jednu primjedbu - dolan se, u donjem položaju, ne spušta dovoljno nisko, kao primjerice u Mazdi 3 ili Hondi Civic. Ali sve nadoknađuje preciznost i uvjerljivost komandi. Komfor je korektan sprijeda i straga, premda je širina karoserije (170,6 cm) po mjeri B, a ne iz C-segmenta. Kad se tome doda izvrstan prtljažnik od 415 litara, koji se preklapanjem stražnjih sjedala povećava do 1380 litara, ukupni dojam funkcionalnosti, a i komfora (obzirom na klasu), je - pet.

Za 'najnakladnijeg' Volkswagenovog turbodizelaša 1.6 TDI smo znali da je u osnovnoj verziji sa 90 KS i 230 Nm ('punokrvna' ima 105 KS i 250 Nm) uvjerljiv i u Golfu. Stoga nas nisu iznenadile vrlo dobre performanse. Osnovni dizelski Rapid vuče uvjerljivo te zbilja ne treba doplaćivati snažniju verziju, čime se štedi i na godišnjim davanjima. Malo je bučniji nego u Octaviji i Golfu, ali za dizelske kriterije radi dobro prigušeno. Uvjerljive performanse pokazuju već brojke - ubrzanje do 100 km/h u 11,7 sekundi i najveća brzina od 180 km/h. Ne treba tražiti više, a u stvarnosti dojam je još bolji.

Premda mjenjač nema šesti stupanj, prijenos je uvjerljiv te snage ima više nego dovoljno u svim područjima brzina. Motor dobro vuče već u srednjem režimu te za vožnju u dobrom ritmu okretaje ne treba 'cijediti' iznad 3500/min. U gradu omogućava temperamentnu vožnju, a 'špirita' ima i za pretjecajnu traku na autocesti. Ne osjeća se nedostatak šestog stupnja, što je zasluga i širokog iskoristivog područja okretaja, od 1300 do 4300/min. Svemu pomaže i kvalitetno podvozje, s ovjesom koji je po Volkswagenovom receptu tvrd, ali nije pretvrd. Taman po mjeri da osigura dobru stabilnost i upravljivost.

Rapid Spaceback 1.6 TDI je sa 90 KS vrlo dobro motoriziran, i kad je potpuno opterećen. A svemu doprinosi osjećaj kompaktnosti i njemačke preciznosti. Vozač i putnici osjećaju se, a i jesu, sigurni. Potrošnja je povoljna, po mjeri većine suvremenih dizelaša. Na testnoj smo vožnji izmjerili prosjek od 5,5 litre, a u normalnim se okolnostima prosjek može lako spustiti ispod pet litara. Dakle, sve je korektno i uvjerljivo, a i ugled Škode je sve veći. Cijena od 15.800 eura nije niska, ali pruža dobru protuvrijednost u svemu što ovaj model pruža. Stoga se može očekivati pristojan tržišni uspjeh.

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor:
dizelski, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od sivog lijeva, dva bregasta vratila (zupčasti remen), četiri ventila po cilindru, ubrizgavanje common-rail, turbopunjač VNT, intercooler
Obujam: 1598 ccm
Provrt x hod: 79,5 x 80,5 mm
Snaga: 66 kW/90 KS pri 4200/min
Moment: 230 Nm pri 1500 do 2500/min
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni s pet stupnjeva
Ovjes: neovisan, sprijeda McPherson, straga polukrut
Kočnice: diskovi, sprijeda samoventilirani 256 mm, straga bubnjevi, ABS, ESP
Gume: 185/60 R 15 (uz doplatu alu naplaci s gumama 205/55 R 16)
Karoserija: limuzina srednje klase, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 430,4 x 170,6 x 145,9 cm
Osovinski razmak: 260,2 cm
Prtljažnik: 415/1380 L
Masa/nosivost: 1280/535 kg
Spremnik goriva: 55 l
Krug okretanja: 10,9 m
Najveća brzina: 180 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 11,7 s
Potrošnja: grad 5,6 / otvoreno 3,7 / kombinirano 4.4 l/100 km
Potrošnja na testu: 5,5 l/100 km
Cijena: 15.800 eura
Cijena osnovnog dizelaša: 15.300 eura (1.6 TDI Active sa 90 KS)
Cijena osnovnog benzinca: 12.980 eura (1.2 TSI Active sa 86 KS)*
* 1.2 12V sa 75 KS je neisplativ, jer zbog veće potrošnje, emisije CO2 i trošarine stoji 12.730 eura

dr. Željko Marušić




Mazda


Gulf

Tembo