13.3.2013. Autor: Kristian Sikavićev

TEST: CITROËN C-ELYSEE 1.6 VTI EXCLUSIVE

Prostrana limuzina, koja sa živahnih 115 KS i bogatom opremom nije 'jeftilen'

Puno se pisalo o PSA-ovim tehnološkim 'blizancima' - Peugeotu 301 i Citroënu C4, a ocjene se svode na lepezu od toga da je to pošten komad auta za malo novca, do toga da je to 'jeftilen', koji je samo na prvi pogled ozbiljna limuzina. Ocjena je, jasno, negdje između. Koliko god je prvi kontakt s ovim autom, u osnovnoj verziji, 'govorio' da je to naočigled jeftino napravljen kompaktni trovolumen, prvenstveno zbog tvrde, sirove plastike, grubo obrađenih profila na šarkama vrata i poklopcu prtljažnika te nedostatka izolacije na haubi i poklopcu prtljažnika, dojam je ipak bolji.

Već nakon prvog testnog dana modelom Citroën C-Elysee 1.6 VTi Exclusive zaključak je bitno povoljniji. Reklo bi se da se radi o ozbiljnoj, dobro motoriziranoj i bogato opremljenoj limuzini. Povijest ovog modela je neobična, jer je nastao na 19 cm produženoj i 2 cm proširenoj PSA-ovoj 'Platformi 1', koju koriste C3 i 208. Dakle modeli niže klase. Postignuta je velika prostranost i golem prtljažnik (506 litara), i to s rezervnim kotačem normalnih dimenzija. To je i razlog što s boka C-Elysee, koji pomalo podsjeća na Peugeot 508, ima zbijen prednji dio (razmjerno kratak i s malim prevjesom).


Kompaktna, a vrlo prostrana limuzina tehnološki je blizanac Peugeota 301. Osim povoljne cijene, kupcima će se svidjeti provjerena mehanika koja se povoljno održava i veliki prtljažnik

Lijepo dizajnirana karoserija dugačka je 443, široka 175 i visoka 147 cm pruža iznenađujuće puno prostora, gotovo kao u srednjoj klasi. Posebno se vodilo računa o komforu na stražnjim sjedalima, za što je zaslužan i međuosni razmak od 265 cm. Ploča s instrumentima klasično je dizajnirana, jednostavna i pregledna. To je, u stvari i najbolje. Sve je dobro posloženo, a smeta jedino što se volan ne može podešavati u većem rasponu te što nema podešavanja po visini. Uz bogatiju opremu ipak sve izgleda konkretnije, odnosno sasvim pristojno.

Premda su korišteni razmjerno jeftini, ali otporni materijali, na dodir ne ostavljaju dojam loše kvalitete, a završna obrada je na razini ostalih modela te klase. U vožnji sve djeluje kompaktno i dobro sklopljeno, bez ikakvih neobičnih zvukova i vibracija. Nedostatak golemog prtljažnika je u šarkama, koje ulaze duboko u unutrašnjost pa smanjuju prostranost, a treba paziti da poklopac prtljažnika ne padne na glavu. To nam se dvaput dogodilo. Treba ga staviti u gornji položaj, ali se i tada, nekako lagano klati.


U ponudi motora su benzinci 1.2 sa 72 KS i 1.6 sa 115 KS te dizelaš 1.6 sa 92 KS. Snažniji je benzinac prava mjera. Solidno vuče i ne troši puno, ali je na višim okretajima glasan

Neobična koncepcija, izvedena iz niže klase, osigurala je masu, koja je sa 1,1 tonom otprilike 100 kg manja od onoga što bi se očekivalo. Bez obzira na to, nema se osjećaj da je auto nježan. Priča se da će Francuzi po svaku cijenu nastojati izbjeći Euro-NCAP test, jer, navodno ne bi dobro prošao (slično kao Dacia Lodgy). Ali, takav dojam nismo stekli. Odnosno izvedba ulijeva povjerenje i sve djeluje prilično čvrsto i solidno. Smeta jedino pomalo limen osjećaj kod zatvaranja vrata,

Razmjerno mala masa osigurava povoljan omjer mase i snage (9,6 kg/KS), što je podloga za uvjerljive performanse. To najbolje potvrđuje ubrzanje do stotke od 9,4 sekunde - radi se, dakle, o gotovo sportskom temperamentu. Premda ima istu oznaku kao 1.6 VTi, koji se ugrađuje u C4, ne radi se o motoru kojeg su zajedničkim snagama razvili PSA i BMW, nego o starom i provjerenom, koji se ugrađivao još u redizajniranu Xsaru i Berlingo. Oplemenjen je sustavom za podešavanje faze ventila, koji mu povećava elastičnost i osigurava uvjerljive performanse u širokom rasponu okretaja.


Zbog povoljnog omjera mase i snage, mjenjač s pet stupnjeva je OK, a motor dobro povuče u svakom stupnju. Podvozje je prilagođeno i lošijim cestama, a osigurava i dobru stabilnost

Vožnja je ugodna, a pojačana buke iznad 4500/min (zbog štednje na izolaciji), motivira da se ne pretjeruje s okretajima. To je dobro, jer se potrošnja tada može spustiti na prosječnih 6,5 litara. Ali ako se vozi življe, treba računati na 7,5. Premda straga, naravno, nije multilink, nego polukruti ovjes, solidno motorizirani C-Elysee ima više nego dobra vozna svojstva. Zbog blago podignutog podvozja nije najbolje prilagođen za jurnjavu te se u graničnim uvjetima naginje više od, primjerice C4. Tada treba računati na blago proširivanje putanje, ali to je još uvijek podnošljivo.

Jeftina se koncepcija prepoznaje i po stražnjim bubnjevima umjesto diskova, ali to uopće nije loše. Kočnice su dobro dimenzionirane, a bubanj izvedba pogoduje učinkovitosti i pouzdanosti ručne kočnice. Kad se sve zbroji i oduzme, radi se o pristojnom obiteljskom autu, uvjerljivog temperamenta, dobre izvedbe, prihvatljive potrošnje i povoljne cijene. Bogata oprema Exclusive nudi i više nego treba prosječnom vozaču, uključujući i komande audio uređaja uz volan obložen kožom, električne podizače svih prozora (treba se naviknuti na smještaj na središnjem grebenu) i podešavače retrovizora. Bez dvojbe - palac gore.

dr. Željko Marušić


Cijena od 14.250 eura, pogotovo 15.150 koliko košta testni model, nije više 'prilika zvana čežnja', jer malo više, po akcijskoj cijeni, stoji objektivno bolja, veća i snažnija Hyundai Elantra 1.6. Ali C-Elysee se može kupiti već za 10.900 eura, doduše sa 72 KS i bez klima uređaja

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE:
Motor: benzinski, redni, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, glava i blok od lakog lijeva, dva bregasta vratila (lanac, VVT), četiri ventila po cilindru, elektroničko ubrizgavanje
Obujam: 1587 ccm
Provrt x hod: 78,5 x 82 mm
Snaga: 85 kW (115 KS) pri 6050/min
Moment: 150 Nm pri 4000/min
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni sa 5 stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan McPherson, trokutasta ramena, stabilizator, straga polukrut
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi, straga bubnjevi, ABS
Gume: 195/65 R 16
Dimenzije: 4427 x 1748 x 1466 mm
Osovinski razmak: 2652 cm
Prtljažnik: 506 l
Masa/nosivost: 1090/460 kg
Spremnik goriva: 50 l
Potrošnja: 8,7/5,1/6,4 l/100 km
Potrošnja na testu: 7,5 l/100 km
Brzina: 188 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 9,4 s
Cijena: 14.250 eura (15.150 eura)






Gulf

Tembo