18.1.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Mitsubishi i-MiEV

Iznenađujuće prostran i temperamentan, ali preskup mališan na struju

Premda cijene goriva padaju pa izgleda da će nafte biti još tisuću godina, prije ili kasnije vozit ćemo masovno na struju. Time se bitno poboljšava ekologija u gradovima, a globalno ipak samo onoliko koliko se ekološki proizvodi struja. Najdostupniji takav auto, zanemarimo li kineske 'poluproizvode', je Mitsubishi i-MiEV, koji Izvana izgleda poput napuhanog indijskog Tata Nano - uzak, visok i jajolik. Radi se o zanimljivom primjerku, izvedenom iz osnovnog modela 'i', predstavnika japanske klase gradskih auta (kei-car), dužine limitirane na 340 cm, širine na 148 cm te obujma i snage motora na 660 ccm i 64 KS.

Zanimljivija je njegova električna verzija koja se pojavila 2006., a na europsko je tržište došla 2009., kad je obogaćena litij-ionskim baterijama, što je doseg povećalo na 160 km. Neobičan mališan privlači već simpatičnim dizajnom, s kotačima gotovo u samim kutevima karoserije. Naime, dugačak je 347,5 (produžen je u usporedbi s osnovnom japanskom verzijom), a međuosni razmak iznosi 255 cm. Širok je 147,5, a visok 161 cm. Ugodno je iznenađenje unutra, jer ima sasvim dovoljno mjesta za četiri odrasle osobe, a straga ima više mjesta za koljena nego u većini auta A-segmenta.


Jajoliki dizajn električnog 'japanca' pruža razmjerno prostranu unutrašnjost, dobro je opremljen, a i solidne četiri zvjezdice na Euro-NCAP testu potvrđuju da je to ozbiljan mali auto

Japanski električni adut proizvodi se i kao re-brendirani Citroën C-Zero i Peugeot iOn, a već pomisao da se radi o autu koji se puni kućnom utičnicom za struju, a u vožnji je gotovo bešuman, pokazuje da se radi o jedinstvenom primjerku. Upravo je i bešumnost najzanimljivija, odnosno kontroverzna, jer smanjuje sigurnost. Naime, neoprezni pješaci, biciklisti, a i skuteraši bez integralne kacige, često se pouzdavaju u zvučne informacije i efekte, koji ukazuju na nadolazeći auto. Zbog toga je brza gradska vožnja i-MiEV-om opasna, a europska komisija najavljuje propise po kojima će električni auti uskoro trebati ispuštati umjetni zvuk pravog auta.

Sjedi se malo povišeno, što stvara ugodan osjećaj upravljanja, i uz nešto manje prostora po širini od uobičajenog (treba se priviknuti) sve je sasvim korektno. Materijali su 'hladni' i pomalo sirovi (to je dijelom i dojam), ali ako se zanemari nešto manje prostora po širini, sve je sasvim korektno. Ispred vozača je kombinirani okrugli instrument, s digitalnim brzinomjerom u sredini i kazaljkom koja pokazuje područje rada. U sredini je zeleno područje štedljive vožnje, lijevo je plavo za regenerativno kočenje, a desno sivo, kad se vozi temperamentno, a ne štedljivo. Sjedala su ugodna pa se unutrašnjost nije bitno drukčija nego u suvremenim mališanima. Čak je i 'šaltung' gotovo jednak kao kod auta s CVT mjenjačem.


Zanimljivi i ekološki 'osviješteni' Mitsubishi i-MiEV imao bi sve adute za uspjeh da nije jedne 'sitnice' - cijene od 220.000 kn. Zbog toga je isplativ samo uz državne poticaje

Ručica na središnjoj konzoli ukazuje na automatski, odnosno CVT mjenjač, ali i-MiEV, poput ostalih električnih auta, nema ni rukom upravljani, niti automatski mjenjač. Naime, električni automobili, poput električnih tramvaja i vlakova, ne trebaju mjenjač! Elektromotor, poput parnog stroja, ima idealnu vučnu karakteristiku (u obliku hiperbole), pa snagu na pogonske kotače prenosi izravno, bez mjenjača (zbog toga su klipnjače iz parnih cilindara direktno pokretale kotače parnih lokomotiva). Dovoljan je jednostupanjski reduktor. Pokretanje je kontaktnim ključem, slično kao kod običnog automobila. Ključ se umetne u bravu, zakrene za davanje kontakta i dodatno zakrene za 'verglanje'.

Tada se upali signalna lampica, premda se ništa nije dogodilo, a kazaljka pogona postavi između plavog i zelenog polja. Mitsubishi i-MiEV, poput novog Twinga, je auto s motorom i pogonom straga, što je svojevrstan povratak u prošlost (60-ih je većina auta - Fiat 500, Fićo, Buba, Renault 8 i 10, Simca 1000, Škoda 1000 MB, NSU Prinz, Hillman Imp... - imala takvu koncepciju). Pokreće se izmjeničnim (AC) elektromotorom koji razvija 49 kW (67 KS) već pri 2500/min. Ubrzanje je temperamentno, bez zvuka motora (čuje se samo zujanje i šum guma), a za to je zaslužan okretni moment od solidnih 180 Nm, dostupan već od nula okretaja i toliki je do 2000/min. Tada počinje blago opadati, a od 2500 opada linearno, jer se snaga više ne povećava (ostaje konstantna).


Pregledna unutrašnjost, uz povišeno sjedenje, osigurava ugodnu vožnju. Ručica 'mjenjača' ima tri stupnja za vožnju D (drive) za grad, B (brake) za vožnju nizbrdo i C (comfort) za otvoreno

Elektromotor je ugrađen poprijeko ispred osi stražnjih kotača. Strujom se napaja se iz paketa od 88 litij-ionskih baterija (iste tehnologije kao u smartphoneima, tabletima i laptopima), smještenih u podnici, ukupnog istosmjernog napona od 330 V i kapaciteta 16 kWh, preko invertera (DC/AC) pretvarača, koji istosmjernu struju pretvara (razlama) u izmjeničnu. Hladi se tekućinom koju pokreće električna pumpa, a sprijeda je ugrađen hladnjak. Zašto izmjenični (AC) elektromotor, a ne istosmjerni (DC), koji ne bi trebao inverter i složeno upravljanje?? Učinkovitiji je, manjih gabarita i lakši, a usto bolje podnosi kratkotrajna preopterećenja!

Pritiskom papučica gasa (bolje rečeno akceleratora) auto živo starta, a kazaljka se zakreće udesno. Najprije dolazi u zeleno polje (eco), koje pokazuje da se vozi štedljivo (ekološki). Takvim se stilom može s jednim punjenjem prijeći 160 km, što je i idealan doseg koji je moguć bez pretjerivanja s brzinom i ubrzanjem. Ako se papučica više pritisne, kazaljka ide više u desno i tada se kapacitet brže troši. Kad se papučica otpusti, uključuje se regenerativno kočenje motorom, a posebice kad se pritisne kočnica. Pritom kazaljka ide skroz lijevo, a elektromotor počinje raditi poput generatora. Regenerativno kočenje radi u tri stupnja - prosječno, s ručicom u D, što je poželjni u gradu, B -snažno, na većim nizbrdicama i C, za vožnju bržim, otvorenim cestama.


Pet vrata, koja se otvaraju pod velikim lukom, povećavaju funkcionalnost, a pristojan je i prtljažnik osnovnog obujma 227 litara, koji se preklapanjem stražnjih sjedala povećava na 860

Zbog stražnjeg pogona i-MiEV je dinamičan i okretan (krug okretanja 9 m) te ga je lijepo voziti u gradu. Svjetla su LED tehnologije, što smanjuje potrošnju i (bitno) ne utječe na doseg. Raspolaže i klima uređajem (grijanjem/hlađenjem), kojeg je ipak bolje isključiti, jer smanjuje doseg baterija. Mitsubishi i-MiEV je dinamičan u gradskoj vožnji, jer do 50 km/h starta za 5,9 s te je lako pratiti ritam normalnog prometa. Stotku hvata za 15,9 s, a najveća je brzina, radi štednje, ograničena na 130 km/h. Može se voziti i poletno, dobro leži i u zavojima, ali tome ovaj koncept nije prilagođen. Uzak je i visok, a i gume 175/55 R 15, niskog otpora kotrljanja, ipak drže malo lošije nego obično.

Treba, dakle, voziti malo umjerenije nego s običnim modelima A-segmenta, no kupac ovakvog auta 'po definiciji' ne vozi brzo, jer se time smanjuje doseg. Baterije se pune po sustavu ‘plug-in’, iz kućne mreže, za šest sati. Noćnim punjenjem trošak po ciklusu je oko šest kuna po ciklusu. Visokonaponskim brzim punjačem baterije je u pola sata moguće nabiti na 80 posto. Predviđen vijek trajanja baterija je sedam godina ili 120.000 km, ali to ovisi i o odjelu bržeg punjenja (skraćuje vijek). Sve je dakle pet, osim paprene cijene od 220.000 kn. Dakle, treba pratiti kad će biti uveden sljedeći 'paket' državnih subvencija i ubaciti se u kvotu.

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: električni, AC sinkroni, s permanentnim magnetima
Snaga: 49 kW (67 KS) pri 2500-8000/min
Moment: 180 Nm pri 0-2000/min
Baterije: litij-ionske
Kapacitet: 16 kWh
Punjenje: 6 sati (iz gradske mreže); 30 min na 80% kapaciteta (brzi punjač)
Vozilo: hatchback A-segmenta, 5 vrata, 4 sjedala
Dimenzije: 347,5 x 147,5 x 161 cm
Međuosovinski razmak: 255 cm
Prtljažnik: 227 - 860 l
Gume: 175/55 R 15
Masa: 1085 - 365 kg
Prtljažnik: 227 - 860 l
Brzina: 130 km/h (elektronički ograničena)
Ubrzanje 0-100 km/h: 15,9 s
Doseg: 160 km
Cijena: 220.000 kn (28.758 eura)

dr. Željko Marušić




Mazda


Gulf

Tembo