6.1.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Nissan X-Trail 1.6 dCi Tekna All Mode 4x4-i

Rastegnuti luksuzniji Qashqai s dobrih se 130 KS izvrsno snalazi i na terenu

Konkurencija među SUV modelima srednje klase užarila se do usijanja. Premda nema izvornog europskog predstavnika, jer su Volkswagen Tiguan i Ford Kuga pola broja manji (kompaktna klasa), Volkswagen Touareg za toliko je veći, a Opel Antara, izvedenica Chevrolet Captive, proizvodi se u Koreji. Pravi su korejski aduti Hyundai Santa Fe i Kia Sorento i na njih treba ozbiljno računati, ali u prvom su planu ipak 'japanci'. Ove smo godine već upoznali uvjerljive, nove edicije Mitsubishi Outlandera i Toyote RAV4 ...

... izvrsna Honda CR-V na proljeće će dobiti 'kuru Botoxa' plus dizelaša 1.6 i-DTEC nabijenog na 160 KS i 350 Nm, koji će postati kralj u klasi. U tom je ozračju krajem ljeta stigao Nissan X-Trail treće generacije, koji je već prvim testnim kilometrima pokazao uvjerljive kvalitete. Dosad je Nissan imao dva modela koja su se prilično preklapala - produženu verziju Qashqaija, oznake +2 (rastegnutu sa 433 na 454 cm) i X-Trail od 463,5 cm, što je bilo i pomalo nelogično. U novoj seriji, nakon što je krajem 2013. stigao uvjerljivi Qashqai druge generacije, treći je X-Trail postao njegova produžena izvedenica.


Na prvi se pogled novi X-Trail ne razlikuje od Qashqaija. Tek s boka se uočava dužina rastegnuta sa 437 na 464, a međuosni razmak sa 264,5 na 270,5 cm

Nissanovi su stratezi primijenili Audijev 'recept' unificiranog stila u više izvedbi, pa X-Trail dolazi na dobro pripremljen teren. Radi se o trećoj generaciji - prva je uvedena 2001., a glavni je adut bio 'pametan' integralni pogon preko središnje viskozne spojke, s tri osnovne postavke, koje se biraju središnjim kružnim kontrolerom: samo prednji pogon (2WD), prednji pogon s automatskim uključivanjem stražnjeg kod proklizavanja (AUTO) i 'zaključani' pogon 4x4 (4WD LOCK). Taj je koncept dorađivan (koristi ga i Dacia Duster) te je u trećoj generaciji sve pet, posebno uz kvalitetno podvozje, koje udaljenošću podnice od tla od 21 cm pruža odlike terenca.

U paleti motora je samo jedan, ali vrijedan stroj - novi dizelski adut alijanse Nissan-Renault, koji iz obujma od 1598 ccm razvija 130 KS pri 4000/min (ugrađuje se i u Mercedes-Benz 180 CDI). Više od snage adut mu je okretni moment od 320 Nm, zasad najveći u klasi 1.6 (jednako nude Fiatov i Opelov dizelaš). Rekord će na proljeće oboriti Honda CR-V, ali i ovo je više nego uvjerljivo. Premda je novi X-Trail pola centimetra duži, tri širi i 1,5 viši, sa 6 cm većim međuosnim razmakom, masu je smanjio za 105 kg (provjerenim receptom - korištenjem tanjeg, a čvršćeg lima). Zbog toga pruža slične performanse kao prethodnik 2.0 dCi sa 150 KS, a potrošnju je smanjio sa 6,4 na 5,3 litre (-17,2 posto). Dobro potegne u gradu i na otvorenim cestama te, objektivno, snažniji motor nije potreban.


Funkcionalno je i pregledno kao u Qashqaiju, a zbog povećanih je dimenzija dojam još uvjerljiviji, premda su za auto od 300.000 kn neki detalji od plastike pomalo 'jeftini'

Testirali smo bogato opremljen model 1.6 dCi Tekna All Mode 4x4-i, koji u serijskoj opremi ima i grijana kožna sjedala koja se podešavaju na struju. Zbog toga bi u luksuznom paketu bolje 'prijao' automatski mjenjač, ali OK je i ručni 6-brzinski. Dobro je stupnjevan, dovoljno 'brz' i precizan, pa doprinosi uvjerljivim performansama. Do stotke se ubrzava za 11 sekundi, a najveća je brzina 186 km/h, što je u masivnom autu stila terenca i ukupne mase 1615 kg više nego dovoljno. Motor lijepo povuče od 1500/min i ravnomjerno ubrzava te je uz dobru okretnost X-Trail spretan i u gradu. Još je bolje prilagođen otvorenim cestama te je uz povišen položaj sjedenja vrlo ugodan za krstarenje autocestom, gdje mu najbolje prijaju brzine od 140 do 160 km/h.

Najveću snagu motor razvija pri 4000/min, bez otpora se zavrti do 4500, a najbolje ga je držati između 1800 i 3000/min. Deklarirani prosjek od 5,3 litre (osnovna verzija s prednjim pogonom 4,9) ipak je malo preoptimističan, ali ako se ne prelazi 3500/min, odnosno ne vozi oštro, prosječna potrošnja neće prijeći šest litara. Na testu smo trošili 6,5, što je, obzirom na zimske uvjete, više nego dobro. Tko želi manje, treba izabrati osnovnu verziju s prednjim pogonom. Kvalitetno podvozje, sa stražnjim multilinkom, osigurava dobru stabilnost, premda je podnica uzdignuta na terenskih 21 cm.


Premda nije najtiši u klasi, dizelaš obujma 1598 ccm dobro je izbalansiran, ravnomjerno otpušta snagu, a najveći mu je adut okretni moment od 320 Nm, kojeg razvija pri 1750/min

Stabilnosti doprinose atraktivni 19-colni alu naplaci s gumama 225/45, no za naše je uvjete preporučljivija osnovna konfiguracija s gumama 215/60 R 17. X-Trail je visokom ocjenom prošao pravi zimski test uz temperature niže od -15°C i za te je uvjete 'pametni' pogon 4x4 izvrsno prilagođen. Opcija Auto najpogodnija je za normalnu zimsku vožnju, a u najtežim je zimskim okolnostima opcija Lock najbolja. X-Trail se dobro snalazi na asfaltu, a adut mu je što se među svim SUV-ovima srednje klase najbolje snalazi izvan asfalta.

Premda nema dodatni reduktor (to je odlika pravih terenaca), kratak prvi stupanj mu omogućava svladavanje uspona i većih od 60 posto. Sigurnosti doprinose i snažne kočnice, s prednjim diskovima od 300 mm, pa je zaustavni put pri 100 km/h kraći od 39 m. Poželjeli smo jedino, po Renaultovom 'receptu', nešto snažniji servouređaj. X-Trail treće generacije startao je uvjerljivo, izgleda privlačno, dobro je 'skockan', ali nekima nije po volji što se odustalo od uglastog 'muškog' dizajna prva dva modela. Jedini problem testnog modela je cijena od 297.750 kn, pa je preporučljiviji osnovni 1.6 dCi 2WD Visia, s dovoljno dobrom opremom i prednjim pogonom za 208.325 kn.

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: dizelski, ugrađen sprijeda poprečno, dva bregasta vratila (lanac), 16 ventila, blok od sivog lijeva, common-rail, turbopunjač VNG, intercooler
Obujam: 1598 ccm
Provrt x hod: 80 x 79,5 mm
Kompresija: 15,5:1
Snaga: 96 kW/131 KS pri 4000/min
Moment: 320 Nm pri 1750/min
Pogon: 4x4
Mjenjač: ručni, 6 stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan, McPherson opružne noge, poprečna ramena, stabilizator, straga multilink, stabilizator
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 300 mm, straga diskovi 297 mm, ABS/BAS/ESP
Karoserija: SUV srednje klase, pet vrata 5 sjedala (uz doplatu 7)
Gume: serijski 225/45 R 17, testni 225/55 R 19
Dimenzije: 464 x 183 x 171,5 cm
Osovinski razmak: 270,5 cm
Udaljenost podnice od tla: 21 cm
Krug okretanja: 11,0 m
Prtljažnik: 550/1983 l
Spremnik goriva: 60 l
Masa/nosivost: 1615/510 kg
Najveća brzina: 186 km/h
0-100 km/h: 11,0 s
Potrošnja: 6,0/4,9/5,3 l/100 km
Potrošnja na testu: 6,5 l/100 km
Ispuh CO2: 139 g/km
Cijena: 297.750 kn (38.922 eura)
Cijena osnovnog modela: 208.325 kn (27.232 eura) - 1.6 dCi 2WD Visia

+ temperamentan i štedljiv motor
+ komfor i oprema
+ terenska svojstva
+ sigurnost
- cijena
- jeftini detalji

dr. Željko Marušić





Mazda


Gulf

Tembo