15.2.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Smart ForTwo Coupe 1.0 Passion

Simpatičan, neobično prostran i opremljen, dobro ide, ali puno troši

Treći Smart ForTwo, simpatičan jajoliki dvosjed iz 'portfelja' Daimlera, stigao je na naše tržište. Velikih iznenađenje nema, ali i ima. Premda je koncepcijom nastavak priče prvoga iz 1998. i drugoga iz 2007., donosi bitne novosti. Ne samo što je dužinom od 2696, širinom od 1663 i visinom od 1555 mm jednako dugačak, ali 104 mm širi i 10 mm niži, a golemo povećanje širine donosi velik dobitak u komforu i što je prtljažnik napuhan sa 220 na 260 litara. Osjetno je masivniji i kad se uzme u obzir masa od 880 kg (u testnom modelu više od 900) pa pokazuje da je čvrst poput 'malog tenka'.

To je drugi dojam koji smo stekli o ovom modelu, kad smo sjeli za volan, a prvi je, što se tiče dizajna - osrednji. Odnosno, treći Smart je manje privlačan od prva dva, ali izgleda ozbiljnije. Novost je što je ujedinio koncepciju s modelom ForFour, s četvera vrata i za četiri osobe, a taj je model opet blizanac s Renault Twingom. Za razliku od njih, koji se paralelno proizvode u Novom Mestu, ForTwo stiže iz izvorne Smartove tvornice u francuskom Hambachu.


Kratak, a za dvoje vrlo prostran, funkcionalan i siguran mališan, s naglašenim šminkerskim 'gardom' zanimljiv je za bogatiju klijentelu. Šteta što kod nas ne može računati na jeftiniji parking

Objektivno, Smart i nije pretjerano skup, pogotovo što se osnovni model, koji ima sve bitno osim alu felgi (u premium modelima, makar i 'džepnog formata', poželjna su opcija), može dobiti za 80.400 kn. Testni je model nabijen opremom, što mu je cijenu podiglo na 123.410 kn. Neočekivano velik komfor i masivnost, koja se uočava već potezanjem velikih vrata (malo su nespretna na uskim parkiralištima) stvaraju osjećaj vožnje ozbiljnog automobila, a dojam sigurnosti naglašava masivan A-nosač. Simpatičan stil i funkcionalnost već su se dokazali u prethodnim modelima ...

... a novi je ozbiljnijim dimenzijama doprinio ljepšem ugođaju. Čak i dvometraši imaju dovoljno mjesta. Dvobojnu izvedbu mnogi će proglasiti 'ženskom', ali tako na to ne treba gledati. Smart je i muški auto, što pokazuje i nešto 'grublji' vanjski stil, pogotovo maska, koja ne oduševljava ni u srodnom Twingu. Osjećaj upravljanja zaslužuje palac gore, a najveći je dobitak u volanu, koji je osjećajniji i precizniji nego u prethodnom modelu. Šaltung je ručni 5-stupanjski, što je dobra opcija, premda će mnogi poželjeti automatizirani, koji, nekako bolje pristaje karakteru auta.


Simpatična i bogato opremljena dvobojna unutrašnjost zaštitni je znak Smarta. Komfor je iznenađujuće velik te se sjedi kao u poštenom kompaktu. Dobrodošlo je i povećanje prtljažnika

Motorizacija koju smo već upoznali u Renault Twingu (s jednakom osnovnom mehanikom) potpuno odgovara ovom modelu. Frktavi 3-cilindraš, bolje prigušen nego u dosadašnjem modelu, javlja se odmah iza leđa (za razliku od modela ForFour, što stvara osjećaj spontanosti). Sa 71 KS iz 999 ccm, u atmosferskoj izvedbi (postoji i turbo 0,9 sa 90 KS) osigurava dobre performanse, ali ipak nešto lošije nego što bi se očekivalo uz omjer mase i snage 12,5 kg/KS. Razlog tome je završni prijenos produljen radi štednje. Ubrzanje do stotke od 14,4 s ipak pruža dovoljan temperamenta, premda za ozbiljnije performanse motor treba vrtjeti i iznad 6000/min.

Adute u gradskoj vožnji povećava spretnost i krug okretanja je samo 7,3 m, po čemu je Smart jedinstven. Dobrodošao je i ovjes koji je nešto mekše ugođen nego dosad, pa je na neravnom asfaltu vožnja ugodnija. To je omogućilo znatno povećanje širine, a istodobno smanjenje visine, pa je potrebna stabilnost osigurana i uz nešto mekši ovjes (straga je tradicionalno DeDion). Specifičnost koncepcije, kao u prethodnim modelima, zahtjeva šire gume straga, 205/45, dok su sprijeda 185/50. Time se povećava stabilnost, a svi su kotači na 16-colnim aluminijskim naplacima. Zbog toga Smart već naizgled dobro leži na asfaltu.


Trocilindraš postavljen poprečno i položeno iza osi stražnjih kotača dobro je izoliran. Rado se vrti, a elastičnosti pomaže moment od 91 Nm pri 2850/min. Nažalost, troši više od očekivanja

Nova je koncepcija osigurala i bolje ležanje u zavojima, a dobrim svojstvima pomažu i snažne kočnice. Treba se naviknuti na malo sporiji odziv na gas nego bi se očekivalo od malenog auta te snage, ali nakon privikavanja na posebnost koncepcije, može se voziti brzo i dinamično. Upravo je kontrola kroz zavoje najveći dobitak u usporedbi s prethodnikom. Limiti 'zdepaste' koncepcije vide se na autocesti, jer se zbog koeficijenta otpora zraka od 0,38 te velike širine i visine Smart stvara veći otpor zraka od Mercedesa C-klase. Zbog toga je najveća brzina od 151 km/h najmanja među autima sa 70-ak konja.

I to je dovoljno za ovakav auto, ali na dobra se ubrzanja može računati do 120 km/h. Nakon toga ide sporije, a i treba računati na osjetno povećanje potrošnje. To je i najveći, objektivno jedini minus, jer smo na testu izmjerili prosjek od 7,4 litre, pa tvorničko obećanje od 4,1 l/100 km izgleda poput fatamorgane. Posljedica je to većeg udjela vožnje autocestom, a u gradskoj vožnji, ovaj model ima bolje izglede. Ako se pazi s okretajima, a pristojno se može voziti i na srednjim, prosjek se može spustiti ispod šest. Za to je dobrodošlo što se najveći moment od 91 Nm razvija već pri 2850/min.


Jedinstvena je mogućnost personalizacije vanjštine i unutrašnjosti: bogate osnovne opreme Passion, Prime i Proxy moguće je obogatiti paketima, Cool & Audio, LED & Sensor i Sportpaket

 

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Motor:  benzinski, redni, 3-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen straga poprijeko, blok od aluminijskog lijeva, DOHC, 12V, lanac, neizravno ubrizgavanje (MPI)
Obujam: 999 ccm
Provrt x hod: 72,2 x 81,3 mm
Snaga: 52 kW/71 KS pri 6000/min
Moment: 91 Nm pri 2850/min 
Kompresija: 10,5:1
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni pet stupnjeva 
Ovjes: sprijeda neovisan, McPherson: straga De-Dion (kombinacija krutog i neovisnog)
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 259 mm, straga bubnjevi, ABS/EBD/BAS 
Gume: sprijeda: 185/50 R 16; straga: 205/45 R 16
Karoserija: hatchback AA segmenta, 2 vrata, 2 sjedala 
Dimenzije: 2695 mm x 1663 mm x 1555 mm 
Osovinski razmak: 1873 mm 
Prtljažnik: 260 - 350 l 
Masa/nosivost: 880/270 kg 
Spremnik goriva: 28 l 
Krug okretanja: 7,3 m 
Najveća brzina: 151 km/h 
Ubrzanje 0-100 km/h: 14,4 s 
Potrošnja: grad 4,9 / otvoreno 3,7 / kombinirano 4,1 l/100 km 
Potrošnja na testu: 7,4 l/100 km
CO2: 93 g/km  
Cijena: 123.410 kn (16.132 eura), osnovni model 80.400 kn (10.510 eura)

+ prostranost

+ okretnost

+ oprema

- potrošnja

dr. Željko Marušić





Mazda


Gulf

Tembo