22.8.2014. Autor: Željko Marušić

Test: Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDI Comfortline

Dizelaš sa 110 KS najpoželjnija je opcija za povišenu verziju kompakta iz Wolfsburga...

Nakon benzinske verzije 1.4 TSI sa 150 KS, koju smo vozili na prezentaciji u Nici, na red je došao test tržišno najzanimljivije inačice povišenog Volkswagenovog kompakta - Golfa Sportsvan 1.6 TDI. Uvjerljive karakteristike osnovnog modela pojačane su povećanjem dimenzija u sva tri smjera. 

Testna je verzija zanimljiva, jer je dizelaš obujma 1598 ccm, dosad dostupan sa 90 i 105 KS, pojačan na 110 KS. To je, s 5-stupanjskim mjenjačem prava mjera! Naime, uz 11,3 s do stotke, a pogotovo 'špicu' od 192 km/h ne treba tražiti više u kompaktu monovolumenske forme. Zapravo, bolje je od očekivanja i pokazatelj da motor stvarno raspolaže sa 120 do 125 KS. Poznat je to Volkswagenov 'recept'.

A da je šesti stupanj, pogotovo u osnovnim verzijama, više marketinški trik nego stvarna potreba, pokazuju baš performanse. Naime, stupnjem više malo se dobiva boljom prilagodbom idealnoj vučnoj karakteristici, a slično gubi zbog povećanja mehaničkih otpora i mase. Ukratko, rezultat je 0:0 ili 1:1, a povećava se i cijena. 

Vrijedi to i kod osnovnog Golfa 1.6 TDI i jednako motorizirane Octavije. Pri 130 km/h u petom stupnju motor se vrti samo 2500/min, a ostala četiri dobro pokrivaju cijelo radno područje. Jedina mana testnog modela je bogata oprema Comfortline, koja cijenu bilda na 184.000 kn (24.210 eura), a s doplatama na 193.380 kn (25.445 eura).

Sportsvan je 13,5 duži, centimetar širi i 12,5 viši od osnovnog Golfa, a za osjetno veću prostranost zaslužan je međuosni razmak rastegnut na 268,5 cm (+5)

Kao i kod osnovnog Golfa i Octavije, najisplativiji je osnovni dizelaš 1.6 TDI Trendline, koji sa 90 KS vuče sasvim pristojno, odnosno bolje od očekivanja, u opremi je sve bitno, a stoji 159.139 kn (20.995 eura). Premda je većina značajki jednaka kao u osnovnom Golfu, Sportsvan funkcionalnost diže za oktavu. 

Zbog toga bi ovaj model, usprkos cijeni za koju se ne može reći da je povoljna (niti jedan Volkswagen nije jeftin), trebao biti pogodak. Sportsvan je napravljen solidno i dizajniran uspješno. Nije tip automobila za kojeg se može reći da je ljepotan, ali izgleda uvjerljivo.

Ne bi se reklo da je aerodinamičan, ali koeficijent otpora zraka od samo 0,27 (za monovolumen!) pokazuje da je aerodinamičko čudo. To je jedna od 'tajni' uvjerljivih performansi uz povoljnu potrošnju. Sjedi se ugodno povišeno, uz osjećaj velike prostranosti, te je ergonomija, za kriterije MPV automobila, 

izvrsna. Već se kroz prvi zavoj potvrđuju dinamičke karakteristike obećane na prezentaciji te je moguće voziti temperamentno kao i osnovnim Golfom. Sigurnom 'peglanju' zavoja pomažu precizan volan, snažne kočnice (zasluga diskova od 288 mm sprijeda i 272 straga) te kompaktan, 'konkretan' ovjes, sa 16-colnim naplacima i gumama 205/55. 

Prava su mjera, a doplatne 17-colne, nisu preporučljive za naše ceste, više su pitanje 'šminke'.

Unutrašnjost je skrojena u prepoznatljivom stilu Golfa, pregledno i pedantno, komande su precizne, a dodatna prostranost i bogata oprema olakšavaju upravljanje

Najvažniji njemački dizelski motor radi ugrađeno i vuče ravnomjerno. Zasluga je to posebnog 'setupa', s razmjerno malim najvećim okretnim momentom od 250 Nm. Za usporedbu, dizelaš 1.6 JTDm iz Giuliette iz istih 1598 ccm razvija 105 KS, ali i 320 Nm pri 1750/min. 

Da odmah objasnimo, nema tu 'čuda' - njemački su stručnjaci limitiranjem tlaka prednabijanja i podešavanjem ubrizgavanja krivulju momenta 'odrezali' pri 250 Nm. Zbog toga je najveći moment razvučen na 1500 do 2500/Nm (ravna linija). 

Time je postignuto ravnomjernije otpuštanje snage, bez 'udara' kad okretaji prijeđu 1500/min, te gotovo potpuno uklonjena 'turbo rupa' na nižim turažama. Istodobno je smanjeno vršno opterećenje vitalnih dijelova motora, što je dobro za pouzdanost i trajnost.

Motor vuče ravnomjerno i uglađeno, uz precizan 5-stupanjski mjenjač i cijeli taj sklop zaslužuje palac gore. 'Tajna' uvjerljivih performansi je i u činjenici da se najveća snaga od 110 KS (stvarno barem 10% veća) razvija već pri 3200/min i zadržava do 4000/min. 

Ali, treba uzeti u obzir i da je, usprkos korištenju čelika visoke čvrstoće, ukupna masa blizu tone i pol. S jedne strane to pokazuje solidnost i jamči sigurnost, što se osjeća prilikom prelaska neravnina, a pogotovo kroz zavoje i pri naglim 'prebačajima' težišta. S druge, zbog toga ne treba očekivati uvjerljivost dvolitrenog dizelaša te je kod nižih okretaja malo prigušen početni impuls.

Provjereni turbobenzinac obujma 1598 ccm, snage povećane sa 105 na 110 KS, vuče ravnomjerno, što je zasluga najvećeg momenta od 250 Nm razvučenog u širokom području

Unutrašnjost pruža za klasu veći komfor od Golfa VII, koji pak nije skučen, a više prostora posebno se osjeća straga. Na stražnjim je sjedalima raskošno komforno za dvije osobe, ima mjesta i za treću, premda to nije glavna namjena ovog auta (unutrašnjost je tek centimetar šira nego kod Golfa), ali je time izvrsno prilagođen za poslovne namjene i taksi. 

Funkcionalnosti doprinosi i prtljažnik od 500 do 1520 litara. Premda je ovjes njemački tvrd, što poboljšava ležanje, nije neudoban, a ugođaj u vožnji poboljšava, za kriterije dizelaša, uglađen i tih rad motora. Performanse su više nego dobre u gradu i na otvorenim prometnicama te zbilja ne treba doplaćivati za 2.0 TDI sa 150 KS, osim ako se ne želi voziti na granici sportskog. 

U gradu je temperamentan, a na autocesti iznenađujuće brz. Dovoljno rezerve snage ima i kad je potpuno opterećen. Osjećaj upravljanja je sličan kao u običnom Golfu te se u povišenoj karoseriji mogu postići slične performanse. 

Za pohvalu je i potrošnja: na testu smo prosječno trošili 6,2 litre, a u normalnim je okolnostima prosjek lako spustiti na manje od šest.  Dakle, ovo je zasigurno novi Volkswagenov adut, premda će, zbog cijene nedostupne mnogima, biti znatno rjeđi od osnovnog Golfa.

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: turbodizelski, redni, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od aluminijskog lijeva, DOHC, 16V, zupčasti remen, direktno ubrizgavanje
Obujam: 1598 ccm
Provrt x hod: 79,5 x 80,5 mm
Snaga: 81 kW/110 KS pri 3200 do 4000/min
Moment: 250 Nm pri 1500 do 3000/min
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni s pet stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan, s poprečnim trokutastim ramenima, MacPhersonove opružne noge, stabilizator: straga Multilink
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 288 mm, straga puni diskovi 272 mm, ABS/EBD/BAS
Gume: 205/55 R 16
Karoserija: MPV kompaktne klase, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 4338 x 1806 x 1577 mm
Osovinski razmak: 2685 mm
Prtljažnik: 500/1520 l
Masa/nosivost: 1475/445 kg
Spremnik goriva: 50 l
Krug okretanja: 11,2 m
Najveća brzina: 192 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 11,3 s
Potrošnja: grad 7,0 / otvoreno 4,9 / kombinirano 5,6 l/100 km
Potrošnja na testu: 6,2 l/100 km
CO2: 106 g/km
Cijena: 184.000 kn (24.210 eura), s doplatama 193.380 kn (25.445 eura)
Osnovni benzinac: 136.121 kn (17.957 eura) - 1.4 TSI Trendline (85 KS)
Osnovni dizelaš: 159.139 kn (20.995 eura) - 1.6 TDI Trendline (90 KS)





Mazda


Gulf

Tembo