29.12.2014. Autor: Željko Marušić

Test: Volkswagen Polo 1.4 TDI BMT Highline

Bogato opremljen umanjeni Golf dizel s 'ispeglanim' 3-cilindrašem od 90 KS

Prvi Volkswagen (slavna Buba iz 1938.) pokretao se benzincem (4-cilindarskim bokserom sa 985 ccm i 23,5 KS), a novi se smatraju 'pravima' tek s dizelskim motorom. Posebno to vrijedi za Golf i Passat, a u nešto manjoj mjeri i za Polo pete generacije. Predstavljen je krajem 2009. te osvojio titule hrvatskog i europskog auta 2010. godine, a na proljeće 2014. je redizajniran. U posljednjoj se seriji jako dobrim pokazao turbobenzinac s direktnim ubrizgavanjem 1.2 TSI, koji sa 90 KS dobro kombinira uglađen, ravnomjeran i temperamentan rad, s povoljnom potrošnjom (realno šest litara).

Na pragu posljednje cijele tržišne godine (potpuno novi model, na platformi MQB, očekuje se na jesen 2016.). Redizajnirani Polo pete generacije izgleda uvjerljivo i skockano, premda su promjene jedva uočljive. Ne radi se o premium autu, jer je to njegova izvedenica Audi A1, ali nije daleko od toga. Izvedba je prvoklasna, od materijala i preciznosti izrade do kompaktnosti. Polo djeluje čak solidnijim i čvršćim od Golfa, a uvjerljiv dojam pojačava bogat paket opreme Highline. Izgledu, a i stabilnosti, doprinose 17-colni alu naplaci s gumama 215/40, premda je to pomalo neprikladno za naše neravne prometnice. Problem je što se teško popeti na rubnjak da se ne ošteti naplatak.


Osim oznakom, dizelski se Polo ničim ne razlikuje od benzinskog, a u usporedbi s prvim 3-cilindrašem 1.4 TDI, koji je imao ubrizgavanje 'pumpa-brizgaljka', za klasu je uglađeniji

Nakon što se Volkswagen prebacio s legendarnog 1.9 TDI, promjera klipa 79,5 i hoda 95,5 mm, na 1.6 TDI, istog promjera klipa, ali hoda 80,5 mm, tako se 2009. u Polu prebacio sa 1.4 TDI, obujma 1422 ccm (istih proporcija kao 4-cilindarski 1.9 TDI, ali s tri cilindra) na 1.2 TDI sa 1199 ccm, izveden iz 1.6 TDI. Istodobno su u Wolfsburgu napustili učinkovito, ali zahtjevno i skupo ubrizgavanja 'pumpa-brizgaljka' (koristili su ga, jedini na tržištu, od 1999. do 2008.), koje nije moglo ispuniti norme Euro 5 te su 1.6 TDI i njegova 3-cilindarska izvedenica 1.2 TDI dobili 'common-rail' ubrizgavanje, umjesto sustava ubrizgavanja 'pumpa-brizgaljka'.

S redizajnom Pola Volkswagen je 3-cilindrašu 'vratio' obujam 1422 ccm, uz zadržanu snagu i moment: 75 KS/210 Nm, u osnovnoj izvedbi. Novost su verzije sa 90 KS/230 Nm i 105 KS/250 Nm, što su prije 'pokrivale' jednako snažne verzije 4-cilindraša 1.6 TDI. Ali to nije sve. Novi 1.4 TDI pun je pogodak i već sa 75 KS ide više nego dobro – do stotke ubrzava za 12,9 s i postiže 173 km/h (jednako snažni 1.4 TDI - 170 i 13,9 s). A srednja motorizacija, koju smo testirali omogućava već temperamentnih 10,9 do stotke i 'špicu' od 184 km/h. Da su Volkswagenovi konji 'jači' od, primjerice' Renaultovih, pokazuje usporedba s Clijom 1.5 dCi s nazivno jednakih 90 KS (179 km/h, 11,7 s). 'Tajna' je u poznatoj činjenici da su VW motori jači od deklariranog!


Unutrašnjost je izvedena na 'školski' Volkswagenov način, pregledno, funkcionalno i naglašeno kvalitetno. Ugođaj poboljšava oprema Highline, koja je većini prosječnih kupaca ipak preluksuzna

Imali smo priliku voziti sve motorizacije i već osnovni Polo 1.4 TDI sa 75 KS vuče uvjerljivije od očekivanja te je sasvim dovoljan za većinu kupaca, a najsnažniji sa 105 KS ima i malo sportskog duha (194 km/h i 9,9 s). No, pomalo je i brutalan te zbog naglog otpuštanja snage ima i razmjerno veliku, neugodnu 'turbo-rupu'. Verzija sa 90 KS, koju smo testirali, je optimum za one koji žele malo više, a ipak ne teže ekstremima. No prije analize performansi na cesti treba naglasiti da je 3-cilindraš 1.4 TDI konačno postao onakav kakav je trebao biti 2001., kad je prvi put predstavljan.

Neugodne vibracije i 'udaranja' potpuno su prestali, a činjenica da najveći moment od 230 Nm oslobađa već od 1500/min pokazuje da se radi o uvjerljivom dizelskom stroju. Doduše, ne smije se dozvoliti okretajima da padnu ispod 1200/min, jer se motor zna iznenada ugasiti, što može biti neugodno, a u određenim situacijama i opasno. Treba steći rutinu vožnje 3-cilindraša. No pri srednjim okretajima, od 1800 do 3000/min radi uvjerljivo i moćno. Zvuk 3-cilindraša nešto je intenzivniji i 'grublji' od 4-cilindraša, ali brzo se može priviknuti na 'muški' rad motora. Nakon 'drndajućeg' prvog i pomalo anemičnog drugog, ovo je konačno 'pogođeni' Volkswagenov 3-cilindarski dizelaš.


Mirnoću može zahvaliti osovini za uravnoteženje inercijskih sila 1. reda, ali zbog toga je ekstremno štedljiv samo ako ga se pretežito vozi do 2500/min. Tada se može očekivati prosjek od 4,5 litre

Dizelaš je priključen na izvrstan mjenjač s pet stupnjeva i mnogi, onako, 'štreberski', vole zaključiti kako mu za autocestu nedostaje šesti. Pogrešno, sve je kako treba biti! Prvo, to što ima 'stupanj manje' od mode, za dva do tri posto smanjuje ukupne otpore (za toliko poboljšava performanse i smanjuje potrošnju), a šest stupnjeva ionako je mnogima previše. Drugo, peti je stupanj čak dulji nego šesti u nekih konkurenata te se pri 130 km/h motor vrti svega 2400/min. Za autocestu je to super. A zbog realno iskoristivih okretaja od 1300 do 3800/min (više ne koristi, jer najveću snagu razvija pri 3500/min, pa se nepotrebno povećava potrošnja) pet stupnjeva je prava mjera.

Motor fino povuče od niskih okretaja, u svakom stupnju, te se i u gradu i na brzim prometnicama stječe dojam dobre motoriziranosti. Sve dobiva na vrijednosti uz vrlo čvrstu i preciznu izvedbu te . 'Volkswagenovski' tvrd, ali ipak ne i neudoban ovjes. Doduše, sa 17-colnim naplacima dosta se osjećaju neravnine, ali se dodatno naglašavaju izvrsna stabilnost i upravljivost. Ovaj Polo 'voli' zavoje i omogućava brzu i sigurnu vožnju, bez iznenađenja. Uz 'konkretan' ovjes tome pomažu 'brz' mjenjač, precizan volan i snažne kočnice te je lako voziti u 'visokom' ritmu.


Prostranost je za nižu klasu OK, što vrijedi i za prtljažnik od 280 do 950 litara, premda to nije glavni adut Pola. Ali sjedala su lijepo profilirana i 'ugodno-tvrda', uz osjećaj vožnje u kvalitetnom i sigurnom autu

U gradu je naglašeno temperamentan, a na autocesti lakoćom održava ritam od 140 do 160 km/h. Šaltanje poboljšava temperament, ali se lijepo može voziti i bez čestih izmjena stupnjeva. Potrošnja? Deklarirani prosjek od 3,4 litre nije realan, štedljivi mogu izvući četiri, realno je 4,5, a na testu smo trošili pet. Dakle, kao svaki 3-cilindraš, naglašeno je štedljiv samo kod nižih okretaja. Svakako treba naglasiti osjećaj visoke sigurnosti, najveći u B-segmentu, jer sve djeluje kao da je isklesano iz jednog komada granita. Sve, od limarije i unutrašnjosti, do pogonske mehanike i ovjesa stvara dojam dugovječnosti. To su jaki aduti

Solidnost i masivnost naglašava i masa testnog modela, s opremom, od blizu 1,2 tone. Nema u vožnji 'ljuljanja' i premda ovom Polu, zbog sportskih felgi, ne prijaju neravnine, vožnja je ugodna i ne zamara ni na dužim putovanjima. Zbilja, ako bismo trebali izdvojiti manu ovog auta, trebali bismo se dobro zamisliti i teško bi je našli. Tako se može ocijeniti i cijena, premda 126.682 kn za osnovni 1.4 TDI Highline (pogotovo 141.487 kn s doplatama) ne izgleda povoljno. Ali, omjer uloženog i dobivenog sasvim štima, a osnovni Polo dizel - 1.4 TDI Trendline sa 75 KS stoji 107.730 kn. Taj je, sigurno, najisplativiji!

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: dizelski, redni, 3-cilindarski, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od sivog lijeva, DOHC, 12V, zupčasti remen, direktno ubrizgavanje common-rail, turbopunjač VNG, intercooler
Obujam: 1422 ccm
Provrt x hod: 79,5 x 95,5 mm
Snaga: 66 kW/90 KS pri 3500/min
Moment: 230 Nm pri 1500 do 2750/min
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni pet stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan, s poprečnim trokutastim ramenima, McPhersonove opružne noge, stabilizator: straga polukrut sa stabilizatorom
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 265 mm, straga puni diskovi 256 mm, ABS/EBD/BAS
Gume: 215/40 R 17
Karoserija: hatchback B segmenta, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 397 x 168 x 145,5 cm
Osovinski razmak: 247 cm
Prtljažnik: 280 - 950 l
Masa/nosivost: 1150/540 kg
Spremnik goriva: 45 l
Krug okretanja: 10,6 m
Najveća brzina: 184 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 10,9 s
Potrošnja: grad 4,0 / otvoreno 3,0 / kombinirano 3,4 l/100 km
Potrošnja na testu: 5,0 l/100 km
Cijena: 126.682 kn (16.560 eura); s dodatnom opremom 141.487 kn (18.495 eura)
Osnovni benzinac (5V): 90.838 kn (11.874 eura) - 1.0 Trendline (60 KS)
Osnovni dizelaš (5V): 107.730 kn (14.082 eura) . 1.4 TDI Trendline (75 KS)

Napomena: BMT u oznaci znači BlueMotion - koncepcija motora koja osigurava ispunjenje normi Euro 6.

dr. Željko Marušić

(test u sunčanom okruženju napravljen je 23.12.2014.)




Mazda


Gulf

Tembo