25.5.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Audi Q3 2.0 TDI Sport

Za šminku i dinamičnost dovoljni su štedljivi dizelaš sa 150 KS i prednji pogon

Velik tržišni uspjeh Audija proteklih se deset godina temelji na uvjerljivoj prodaji serije Q. Na naplatu su došla ulaganja u projekt Quattro (automobila s pogonom 4x4), kojim su u prvoj polovici 80-ih 'žarili i palili' svjetskom reli scenom. U SUV-klasu tvrtka iz Ingolstadta ušla je razmjerno kasno - 2005. stigao je Q7, golem luksuzni 'višebojac' (505 x 197 cm) u američkom stilu, s pogonom 4x4. Tri godine kasnije predstavljen je SUV srednje klase Q5 (463 x 190 cm), a u travnju 2011. na salonu u Šangaju i kompaktni Q3  (439 x 183 cm). Na europsko je tržište stigao na jesen 2011. U osnovi radilo se samo o premium izvedenici Volkswagen Tiguana ...

..., ali vizualno Q3 je 100-postotna, gotovo neprimjetna umanjenica Q5. Tim su modelom kulminirale kritike na račun Audija, zbog prevelike sličnosti pojedinih modela (poput A8 i A6), što 'miriše' na konfekcioniranje, a to nije poželjno u premium segmentu. No, s druge strane unificiranost pojačava prepoznatljivost i brendiranje, što je provjerena formula uspjeha. Audi Q3 navršava četiri tržišne godine te je dobrodošao blagi redizajn s početka godine. Radi se o temeljito poboljšanoj izvedbi, pripremljenoj za nastavak tržišnog uspjeha.


Redizajnirani Q3 prepoznaje se po 'gospodskijoj' prednjoj masci i farovima s LED elementima, novim usisnicima zraka i atraktivnijim naplacima. Najveći je napredak u gadgetima unutrašnjosti i štedljivijem motoru

Od jeseni 2011., kad je stigao na tržište, Q3 je prodan u 430.000 primjeraka, što je najbolji rezultat u premium SUV-klasi. Znači da je dobro ispunio ulogu izravnog konkurenta BMW-u X1. Premda je stilski umanjenica od Q5, nije napravljen na isti način. Q3, je SUV verzija Audija A3, odnosno Golfa. Da budemo precizniji, radi se o premium izvedenici Volkswagen Tiguana, predstavljenog krajem 2007. Dakle, Q3 je došao na 'pripremljen teren', upotrijebivši koncept koji je riješio rijetke 'dječje bolesti 'rođaka' iz Wolfsburga, i sve upakirao u 'celofan'.

Zbog toga je teško, praktički nemoguće naći manu na Audiju Q3, skladnom i solidnom kompaktnom SUV-u, dugačkom 439, širokom 183 i visokom 159 cm, konstruiranom prije ere 'downsizinga'. To pokazuje masivnošću i masom od 1560 kg. I to u dizelskoj verziji 2.0 TDI samo s prednjim pogonom (85 kg manje mase te osjetno niže cijene i potrošnje) te ručnim, nažalost ne DSG7 automatskim mjenjačem s dvostrukom spojkom. Velika masa pokazuje solidnost te Q3 djeluje masivno poput granitnog bloka. Zbilja je ugodno voziti čvrst, a istodobno tehnološki napredan SUV, uz visoku sigurnost. Sjedi se ugodno povišeno, a sve su komande ugodne i precizne.


Unutrašnjost, u prepoznatljivom Audijevom stilu, je pregladna i ergonomski perfektna. Premda nam je nedostajao automatski mjenjač, sve bi bilo za pet, da plastika ipak nije pomalo jeftina za tako skupi premium  SUV

Prednji pogon i 'samo' 150 KS u SUV-u mase veće od tone i pol, je li to OK? I više je nego OK! Osnovni 4-cilindarski dizelaš obujma 1968 ccm pri redizajnu je pojačan sa 140 na 150 KS, pri istih 4200/min, uz okretni moment povećan sa 320 Nm od 1750 do 2500/min na 340 m pri 1750 do 2800/min. Dovoljno to 'govori' o značajnom pojačanju, koje je skratilo ubrzanje do stotke sa 9,9 na 9,6 s, a 'špicu' povećalo sa 202 na 204 km/h. Na papiru to ne izgleda puno, ali u praksi poboljšanje je itekako osjetno u cijelom rasponu okretaja, od 1300 do 4500/min (upotrebljivo područje).

No, najveći je dobitak u potrošnji - deklarirani prosjek smanjuje se sa 5,2 na 4,6 litara, dakle za 11,5 posto. Istodobno je ispuh CO2 reduciran sa 137 na 119 g/km, pa je i trošarina osjetno niža. Sve u svemu, ovo je jako dobra kombinacija. Prvo o pogonu Quattro (4x4): ako se ne vozi po skliskom terenu, pogotovo ako se ne računa na ekstremne zimske uvjete, prednji je pogon pravo rješenje. Naime 4x4 povećava cijenu za 41.000 kn, a istodobno i potrošnju sa 4,6 na 5 litara. No, zbog veće mase uz pogon 4x4 krajnji je prijenos uz diferencijal skraćen za 6,6 posto.


2.0 TDI, najvažniji motor VW koncerna, u novoj verziji sa 150 KS i 340 Nm pruža uvjerljiv omjer performansi i potrošnje te mirnog rada (premda nije najuglađeniji u klasi) te se dobro slaže sa 6-stupanjskim 'šaltungom'

S pogonom 4x4 se, zbog kraćeg prijenosa i boljeg prianjanja sprint do stotke se skraćuje 9,6 na 9,3 sekunde. To je dobro za one koji žele uložiti u 4x4, ali to zbilja nije potrebno. Q3, koji pruža velik komfor sprijeda, gdje se sjedi u ugodno profiliranim sjedalima i dovoljan straga (međuosni razmak je ipak samo 260,5 cm), a vozi se ugodno i dinamično. Dobro bi došao automatski DSG7 mjenjač, koji cijenu povećava za dodatnih 18.000 kn, ali i ručni, tradicionalno precizan sa šest stupnjeva, dobro je rješenje. Već osnovni dizelaš (snažniji 2.0 TDI ima 184 KS i 380 Nm) pruža temperament i dinamičnost, a stabilnost i upravljivost najviše su što se može očekivati od kompaktnog SUV-a s prednjim pogonom.

Audi Q3 2.0 Sport (u ponudi su paketi Start, Sport i Design) pruža već pristojnu porciju luksuza i uvjerljiv dojam, a i stabilnost, pojačavaju doplatni 18-colni aluminijski naplaci. Ovjes je razmjerno tvrd, da osigurava stabilnost i kod sportske vožnje, a ipak nije pretvrd, pa Q3 nije neudoban. Izvrsna kontrola u svim uvjetima omogućava brzu i poletnu vožnju gotovo kao u kompaktu, čemu, uz precizan i prilično osjećajan upravljač, doprinose i snažne kočnice. Zbog toga je vožnja uvjerljiva i 'zabavna' u gradu, gdje do izražaja dolaze, za SUV, izvrsna okretnost i vrlo dobro ubrzanje, omogućava brze prolaske kroz zavoje, a posebno je uvjerljiv na autocesti, gdje lakoćom održava visok ritam. Premda ovaj Q3 ima potencijal i za laki teren, asfalt mu ipak bolje prija.


Q3 je skup, ali i prilična 'šminka' za naše uvjete, a zbog niske je potrošnje povoljan za vožnju. Na testu smo prosječno trošili 6,4 litre, a u normalnim se uvjetima može računati na 5,5 do 6. Tko ima 'love' neće pogriješiti...


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Vozilo: SUV C-segmenta, 5 vrata, 5 sjedala
Motor:  turbodizelski, 16V, zupčasti remen, blok od sivog lijeva; common-rail, start/stop;
Obujam: 1968 ccm
Provrt x hod: 81 x 95,5 mm
Snaga: 110 kW (150 KS) pri 3500-4000/min
Moment: 340 Nm pri 1750-2800/min
Kompresija: 16:1
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni šest stupnjeva 
Ovjes: sprijeda neovisan, s poprečnim trokutastim ramenima, McPhersonove opružne noge, stabilizator: straga Multilink 
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 305 mm, straga puni diskovi 292 mm, ABS/EBD/BAS 
Gume: doplata 235/55 R 17 (doplata 235/50 R18)
Dimenzije: 439 x 183 x 159 cm
Osovinski razmak: 260,5 cm
Prtljažnik: 460/1365 l
Masa/nosivost: 1560/525 kg 
Spremnik goriva: 64 l 
Krug okretanja: 11,9 m 
Najveća brzina: 204 km/h 
Ubrzanje 0-100 km/h: 9,6 s 
Potrošnja: grad 5,3 / otvoreno 4,1 / kombinirano 4,6 l/100 km 
Potrošnja na testu: 6,4 l/100 km
CO2: 119 g/km
Cijena: 263.715 kn (34.473 eura);  s doplatama 329.906 kn (43.124 eura)
Osnovni dizelski model: 227.024 kn (29.676 eura) - 2.0 TDI Start Style, 150 KS, akcijska cijena
Osnovni benzinski model: 260.103 kn (34.000 eura) - 2.0 TDI Start, 150 KS 

+ performanse
+ potrošnja
+ sigurnost
+ koncepcija
- skupe doplate
- jeftini detalji

Serijska oprema: sportska sjedala sprijeda, 8 zračnih jastuka, autom. klima, el. parkirna kočnica, radio/CD/USB/handsfree, automatski brisači i svjetla, 17-colni alu naplaci...

Doplate: električno otvaranje i zatvaranje prtljažnika, navigacija, napredni audio sustav sa 10 zvučnika, putno računalo, komande na upravljaču, dvostruka podnica prtljažnika, parkirni senzori, 18-colni alu naplaci...