6.5.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Fiat 500X 1.6 MJet2 Pop Star

Simpatičan i spretan crossover s dizelašem od 120 KS za 10,9 s do stotke, a troši 5,5 l

- Ovo je najbolji Fiat dosad, rečeno je na pressici prilikom predstavljanja u travnju, pa zašto ne vjerovati tako 'skromnim' ocjenama modela kojim Fiat definitivno postaje 'Brend 500'. O tome smo već pisali -  nakon osnovnog 500, te izvedenica 500C, 500L, 500L Trekking i 500L Living, šesti je to model game '500'. U tom će stilu očito biti napravljeni svi sljedeći Fiati, prvenstveno nasljednik Punta, koji će, otkrivamo vam 'tajnu' iz kuloara, nositi oznaku 600, odnosno Seicento. Dolazak Fiata 500X najavljivao se više od dvije godine, a činjenica da je tehnološki srodnik Jeep Renegadea, dodatan je magnet za kupce.

Sve je najavilo prvo predstavljanje, a a potvrdilo se prošlog tjedna na testnoj vožnji. Prepoznatljiv stil kultne 500-ice lijepo se uklopio u blago napuhanu simpatičnu formu, koja ne može promašiti. Dužinom 425 i širinom 180 centimetara 500X se pozicionira u kompaktnu klasu. To bi trebale biti i mjere budućeg 600, ali s oko 150 cm visine, umjesto 161, koliko ima 500X. Udaljenost podnice od tla od 18 cm pokazuje da se radi o modelu spremnom i na silazak  s asfalta. Povišena podnica dobrodošla je kod penjanja na rubnjake, poboljšava vidljivost, a i sigurnost - objektivno i subjektivno (pruža osjećaj bolje zaštićenosti).


Prepoznatljiv 500-dizajn dorađen u crossoverskom stilu s elementima premium izvedbe, te srodstvo s Jeep Renegadeom, svrstavaju 500X među zanimljivije primjerke na tržištu

U svim raspravama o ovom modelu istaknut će se kako se radi o tehnološkom 'parnjaku' Jeep Renegadea, a oba se paralelno proizvode u Italiji. 500X mijenja Sedici (istovjetan prvom Suzukiju SX4), koji se od 2005. proizvodio u Mađarskoj. Imao je, dakle, respektabilnog prethodnika. Priče o visokoj kvaliteti potvrđuju se već na prvi pogled te se mora priznati da su u Talijani dobro odradili posao. Preciznost izrade, kvaliteta materijala, sve je tip-top. Neki će kazati - Da, ali osvojio je samo četiri zvjezdice po Euro-NCAP testu! No, tu ne pokazuje realno stanje. Sigurnost u frontalnom i bočnom sudaru su izvrsni, dobra je i zaštita pješaka. 

Fiat 500X serijski ima ESP, osam zračnih jastuka, čvrstu i sigurnu karoseriju, dakle, to je to. Manjkavost je samo u sustavima za poziv nakon nesreće, a EuroNCAP je djelomice i u funkciji marketinga.Testirali smo osnovnu dizelsku verziju 1.6 MJet2 Pop Star, upregnutu već hvaljenim dizelašem koji iz 1598 ccm razvija 120 KS pri 4000/min i lijepih 320 Nm pri 1750/min. Snaga se 6-stupanjskim mjenjačem prenosi samo na prednje kotače. Naravno, doplatiti se može verzija 4x4 (kod 2.0 Mjet2 sa 140 KS integralni je pogon serijski), ali za normalnu vožnju nije nužna, a cijena i potrošnja su niži. I CO2, pa je niža trošarina.


Bogata oprema Pop Star već u osnovnom paketu podiže rejting, ali objektivno pruža i više nego treba prosječnom kupcu te povisuje cijenu na 167.950 kn. Šteta što nema jeftinije verzije

Unutrašnjost je prilično komforna, sjedi se ugodno povišeno uz dobar pregled situacije. Sprijeda ima mjesta i za korpulentne osobe, a straga, zbog međuosnog razmaka od 257 cm, ne mogu se očekivati čuda. No mjesta ima sasvim pristojno (kad straga sjednu više osobe, prednja sjedala ne bi trebala biti u krajnjem položaju). Prtljažnik od 350 litara je korektan, premda bi dobro došlo da je malo dublji. Nitko nije savršen! Sve je napravljeno lijepo i šminkerski te se jedino može zamjeriti što unutrašnjošću dominira previše sjajne plastike. No volan, mjenjač i ostale komande pokazuju njemačku solidnost i preciznost, sve je ugodno 'u rukama'. Već nakon prvog kilometra i drugog zavoja zaključak je - prigovora nema! 

Dapače, ravnomjernost kojom solidni turbodizelaš obujma 1598 ccm povećava snagu uvjerio nas je da je ovo dosad najbolje podešena inačica 1.6 MJet2, a vozili smo ga u više modela (prethodno u Alfa Romeo Giulietti). Ubrzanje do stotke za 10,6 sekundi i najveća brzina od 186 km/h taman su po mjeri, i za 'mušku' vožnju. 500X je živahan i okretan u gradu, na zavojitim cestama potvrđuje se  kvaliteta ovjesa, te 500X zavoje 'pegla' stilom dinamičnog kompakta. Nigdje nismo osjetili manjak snage. Sterilnost električnog servouređaja, koja je pretila prethodne modela talijanskog koncerna, potpuno je nestala.


Izvrstan talijanski dizelaš 1.6, sa 120 KS i 320 Nm, koji se ugrađuje i u Suzukije SX4 i Vitara, dobro je izbalansiran, povoljno troši, a snagu otpušta ravnomjerno već od 1300/min

Premda je ovjes dovoljno krut da sprječava veće naginjanje kroz zavoje karoserije uzdignute do 161 cm, istodobno pruža i dovoljno udobnosti. Nije se štedjelo na konstrukciji stražnjeg ovjesa (nije polukrut, nego multilink), pa nema neugodnih vibracija na neravnoj podlozi. Ležanju pomažu i privlačni 16-colni alu naplaci s gumama 215/60. Zbog toga je lako držati visoke brzinske prosjeke kroz zavoje, bez većeg napora i iznenađenja, čemu pomaže i dovoljna rezerva snage u svakom stupnju. Motor ravnomjerno vuče od 1300 do 4300/min (preko ne treba ići, premda se zavrti do 4500/min), a za dobre je performanse, uz povoljnu potrošnju, dovoljno šaltati pri 3500/min.

Poletnost kod dodavanja gasa potvrda je dobro odmjerenog završnog prijenosa (nije predugačak kao u konkurentskoj Opel Mokki) te se stječe se dojam da realno raspolaže s više od deklariranih 120 KS, odnosno 320 Nm. Na autocesti je dobrodošla vrlo dobra aerodinamika (0,30), te lakoćom održava dobar ritam autoceste, od 140 do 160 km/h. Na dužim etapama vožnja ne umara, a potrošnja je povoljna. Prosječno smo trošili šest litara, dakle, realno se može računati s pet do šest. Fiat 500X se snalazi i izvan asfalta, ali samo s prednjim pogonom nije za ekstremne uvjete. Za zabavne izlete svakako jest.

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Motor: dizelski, ugrađen sprijeda poprečno, dva bregasta vratila (zupčasti remen), 16 ventila, blok od sivog lijeva, turbopunjač VNT, intercooler, start/stop
Obujam: 1598 ccm
Provrt x hod: 79,5 x 80,5 mm
Snaga: 88 kW (120 KS) pri 4000/min
Moment: 320 Nm pri 1750/min
Pogon: prednji
Mjenjač: ručni sa šest stupnjeva
Ovjes: neovisan, sprijeda McPherson, straga multilink
Kočnice: samov. diskovi 305 mm, straga puni 278 mm
Gume: 215/60 R 16
Karoserija: SUV B-segmenta, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 425 x 180 x 161 cm
Osovinski razmak: 257 cm
Prtljažnik: 350/1130 l
Masa/nosivost: 1400/550 kg 
Spremnik goriva: 48 l
Krug okretanja: 11,1 m
Najveća brzina: 186 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 10,6 s
Potrošnja: grad 4,7 / otvoreno 3,8 / kombinirano 4,1 l/100 km 
Potrošnja na testu: 6,0 l/100 km
CO2: 109 g/km
Cijena: 167.950 kn (21.954 eura) – najjeftiniji dizelaš
Cijena osnovnog benzinca 1.6 E-TorQ  Pop110 KS: 154.493 kn (20.195 eura)

+ solidna izvedba

+ vozna svojstva

+ bogata oprema

- plitak prtljažnik