31.5.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Mazda CX-3 G20 Revolution 2WD

Protuotrov za 500X i Mokku, s dinamičnim i štedljivim benzincem od 120 KS

Krajem 90-ih činilo se da budućnost pripada MPV-vozilima, odnosno monovolumenima, koje polako svi napuštaju, a zvijezde postaju crossoveri. Mazda je licitirala 2008. modelom CX-9, no 'europska priča' počinje u rujnu 2011. kompaktnim adutom CX-5, koji je za tvrtku iz Hiroshime važan i kao prvi model napravljen po SkyActiv tehnologiji - prvim kompletnim 'downsizingom', koji je obuhvatio sve sklopove, od motora i mjenjača, do karoserije i podvozja. Po tom je konceptu na jesen 2012. predstavljena limuzina 6 treće generacije, na jesen 2013. kompakt/kompaktna limuzina 3 treće generacije, na jesen prošle godine 'dvojka' treće generacije, a ...

... nedavno i crossover CX-3. Premijera je službeno bila 19.11.2014. na salonu u Los Angelesu, a europski je uspjeh najavljen u ožujku ove godine premijerom na salonu u Ženevi. Već su tada, zbog činjenice da je CX-3 izveden iz vrlo uspješnog modela 2, mnogi procijenili da se radi o crossoveru-odlikašu. U toj smo klasi već dobili izvrsnog Fiata 500X, koji je, ipak, snažnim 'parsonalityjem' bitno drukčiji i ima svoju publiku, a Opel Mokka, s kojom CX-3 također uspoređuju, više je kompaktni SUV, nego crossover. Da se radi o povišenoj izvedenici modela 2, uz isti osnovni dizajn pokazuje i zadržan međuosni razmak od 257 cm.


Dinamičan 'Kodo' dizajn lijepo se uklopio u crossoversku formu, koeficijent otpora zraka samo je 0,29, a 16 cm udaljenosti podnice od tla dobro je za brze prometnice i silazak s asfalta

Ali dužina od 427,5 (21,5 više od modela 2, širina od 176,5 i visina od 153,5 centimetara 'govore' da je to već pristojan kompakt. No, mjerila za SUV-ove i crossovere nešto su drukčija, pa se može zaključiti da se radi o B-segmentu.  Mazdin najmanji 'višebojac' izravno udara i na Nissan Juke, a neizravno na Renault Captur i Peugeot 2008. Sve pokazuje kvalitetnu i filigranski preciznu izvedbu, s blagim dodirom luksuza, zbog kojeg se Mazda proteklih godina profilira kao 'racionalni premium'. Japanci su očito pogodili 'dizajnersku nit' i nakon dolaska CX-3 s pravom očekuju nastavak uspjeha.

Ponuda počinje sa 130.469 kn, koliko stoji G120 Emotion 2WD, dakle s prednjim pogonom, što je dobar trend, zbog niže cijene, mase i potrošnje (niži sadržaj CO2 smanjuje i davanja). Tehnologija SkyActiv, koja koristi teoretski stupanj kompresije 14:1, uz Atkinsonov ciklus (prvih 20 posto hoda kompresije je uz otvorene ventile, dakle bez kompresije), omogućila je da je osnovni benzinac u B-segmentu - 2.0. To je zbilja jedinstveno. Njegova osnovna verzija sa 120 KS poželjan je izbor, jer do 4000/min ima iste performanse kao i ona sa 150 KS, odnosno sa 165 u 'trojci' i 'šestici'.


Kokpit je gotovo 'preslikan' iz modela 2, što je pametan izbor, jer je sve pregledno, a školski precizne u ugodne komande naglašavaju izvrsnu ergonomiju. Sjedala su ugodno profilirana i dovoljno komforna

Već osnovni paket opreme Emotion pruža sve bitno i najpreporučljivija je opcija. U ponudi su još Challenge, Attraction i Revolution, a testni, najbogatiji, napucan je opremom, što mu s metalik bojom cijenu podiže na 182.730 kn.  Komfor je korektan na prednjim i stražnjim sjedalima (jasno, ne mogu se očekivati čuda od modela s 'genima' niže klase), a hi-tech interijer gotovo jednak kao u modelu 2. Sjedi se blago povišeno, što stvara bolji osjećaj upravljanja i sigurnosti, uz veću vidljivost. Prtljažnik od 350 do 1260 litara više je nego OK (500X ima 350 do 1130). Zbog toga se proporcije približavaju kompaktnim.

Osjećaj je pravi 'vozački' i već na 'prvu loptu', kad se dobro podesi sjedalo i upravljač, užitak vožnje je tu. Udaljenost podnice od podloge dobar je kompromis za sve uvjete, a i podvozje premda straga nije višezglobni, nego polukruti (Multilink, dakle, nije 'sveta krava'), omogućava dinamičnost i stabilnost. Stabilnost povećavaju 18-colni naplaci s gumama 215/50, premda su, za naše uvjete, mudriji izbor osnovni 16-colni sa 215/60. Ne samo zbog lakšeg penjanja na rubnjake i veće udobnosti na neravnim cestama, nego i zbog osjetno niže cijene guma. Treba o tome voditi računa!


Izvrstan i štedljiv 4-cilindarski benzinski motor s direktnim ubrizgavanjem, bez turbopunjača te sa 120 KS iz čak 1998 ccm pokrivat će više od pola ponude. 'Forte' mu ju moment od 204 Nm pri 2800/min

Mazda je jedinstvena po velikom udjelu benzinskih motora, koji većom uglađenošću i čistoćom te nižim troškovima održavanja, uz neznatno veću potrošnju postaju 'jaka oporba' dizelašima. SkyActiv tehnologija omogućila je povećanje iskoristivog područja okretaja, od 1500 do 6300/min, uz uvjerljivu vučnu karakteristiku. Pomaže mu precizan 6-stupanjski mjenjač, niskih otpora i kratkog hoda, koji je kao stvoren za vozače koji vole brze i česte izmjena. No elastičnost motora pogodna je i za one koji nisu skloni čestom šaltanju. Ubrzanje do stotke za devet sekundi pokazuje da je ...

... već osnovna benzinska motorizacija 'bomba'. I kako se kaže - 'nije važno koliko auto ide, nego kako ide', te se već nakon prvog kilometra i drugog zavoja shvaća  zašto  sve više vozača želi dobro izbalansirani crossover. Sve je lijepo prilagođeno i brzoj vožnji kroz zavoje, bez iznenađenja, koje CX-3 prolazi stilom brzog kompakta, što je važna značajka svakog crossovera. Tome pomaže i dobar potencijal motora. A fluidna silueta, s koeficijentom otpora zraka od 0,29, omogućava i visoke brzine na autocesti. 'Špica' od 192 km/h to potvrđuje, i to s osnovnim benzincem. Treba li tražiti više?


Tehnologija SkyActiv, odnosno sustavni 'downsizing' i izvrsna aerodinamika osiguravaju povoljnu potrošnju goriva. U normalnim je uvjetima šest litara ili malo viša, pa dizelaš nije nužan


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Vozilo: crossover B segmenta, 5 vrata, 5 sjedala
Motor:  benzinski, 4-cilindarski, blok od alu lijeva, DOHC, 16V, lanac, direktno ubrizgavanje
Obujam: 1998 ccm
Provrt x hod: 83,5 x 91,2 mm
Snaga: 88 kW/120 KS pri 6000/min 
Moment: 204 Nm pri 2800/min 
Kompresijski omjer: 14:1
Pogon: prednji (uz doplatu 4x4)
Mjenjač: ručni sa šest stupnjeva (uz doplatu automatski sa 6 stupnjeva)
Ovjes: neovisan, sprijeda McPherson, polukrut
Kočnice: samov. diskovi 280 mm, diskovi 260 mm
Gume: 215/50 R 18 (osnovne 215/60 R 16)
Dimenzije: 427,5 x 176,5 x 155 cm
Osovinski razmak: 257 cm
Prtljažnik: 350/1260 l
Masa/nosivost: 1260/550 kg 
Spremnik goriva: 48 l
Krug okretanja: 10,8 m
Najveća brzina: 192 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 9,0 s
Potrošnja: grad 7,4 / otvoreno 4,9 / kombinirano 5,9 l/100 km 
Potrošnja na testu: 6,8 l/100 km
CO2: 137 g/km
EuroNCAP: 4 zvjezdice
Cijena: 182.730 kn (24.043 eura); bez metalik boje 178.969 kn (23.549 eura)
Osnovni benzinac: 130.469 kn (17.167 eura) - G120 Emotion 2WD
Osnovni dizelaš: 159.519 kn (20.989 eura) - CD 105 Challenge 2WD
S pogonom 4x4: benzinci od 204.718 kn (26.937 eura) - G150 Revolution 4WD, dizelaši od 199.089 kn (26.196 eura) - CD105 Revolution 4WD

+ dizajn
+ kvaliteta
+ performanse
+ potrošnja
+ užitak vožnje

- cijena