13.8.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Audi A1 Sportback 1.0 TFSI Design Style

Prvi 3-cilindraš iz Ingolstadta dobro se snašao u malenom šminkeru, 'ubojici Minija'

Najmanji model Audija, koji je na proljeće 2010. zamijenio neuspješni A2 s aluminijskom karoserijom (proizvodio se od 1999. do 2005.), premium je izvedenica Volkswagen Pola pete generacije. Od početka su mu predskazali uspjeh, što su potvrdile i dobre prodajne brojke (dosad više od pola milijuna). Model A1 Sportback, s petorim vratima, dakle funkcionalniji, predstavljen je krajem 2011., a odnedavno u prodaji je osvježeni (redizajnirani) model, u obje verzije. Usto je, kao 'pokusni kunić', prvi u koncernu Volkswagen, dobio 3-cilindarski turbobenzinski motor 1.0 TFSI sa 95 KS (u Volkswagenovoj 'nomenklaturi' zvat će se 1.0 TSI).

Da se podsjetimo, model Sportback, s petorim vratima, kojeg smo testirali, u usporedbi s baznim 3-vratnim, zadržao je dužinu od 3954 mm, a širina i visina porasli su neznatno - sa 1740 na 1746 mm, odnosno sa 1416 na 1422 cm. Rezultat je neočekivano dobar. Te sitne, ali bitne promjene osigurale su kakav-takav komfor na stražnjim sjedalima, premda je to i dalje jedna od rijetkih zamjerki na ovaj model. Prtljažnik od 270 do 920 litara zadržao je svoju vrijednost, što nije revolucionarno, ali za nižu klasu može proći. Remek-djelo dizajna Audi A1 ipak nije, ni u osnovnoj, niti 5-vratnoj verziji, premda izgleda privlačno i prepoznatljivo Audijevski. Ipak je to šminkerski mali auto, velikih ambicija.


Audijev adut niže klase jasno pokazuje 'zube' i srodstvo s ostalim modelima koji nose četiri spojena kruga na nosu, a atraktivnost izvedbe i vozna svojstva 'pojačavaju' 16-colni alu naplaci

Kvaliteta izrade je prvoklasna, kao i u ostalim modelima iz Ingolstadta, a unutrašnji dizajn i ergonomija oduševljava više od vanjske forme. Na test smo dobili model A1 Sportback 1.0 TFSI Design Style, s osnovnim turbobenzincem snage 95 KS te bogatim osnovnim paketom opreme. Riječ je o tipičnom ‘indoor-out’ automobilu, koji izgleda privlačnije iznutra nego izvana. Sve je postavljeno gotovo savršeno - upravljač, mjenjač, ručice, sjedala, oslonac za lijevu nogu... Stručnjaci i dizajneri Audija zbilja su majstori u pravljenju auta koji pruža užitak. Podjednako to pokazuje funkcionalnost unutrašnjosti i komfor na prednjim sjedalima, koji je za peticu, po mjerilima niže klase.

Pod prednjom je haubom novi jednolitreni turbobenzinac s direktnim ubrizgavanjem, što pokazuje i oznaka 1.0 TFSI (Turbo Fuel Stratified Injection). Može se opisati i kao 'tvornički frizirana' izvedbi 3-cilindarskog benzinca obujma 999 ccm, koji se u verzijama sa 60 i 75 KS ugrađuje u up! i osnovne verzije Pola (i Škode Citigo i Fabia te Seate Mii i Ibiza). Turbopunjačem i direktnim ubrizgavanjem snaga nabildan je na 95 KS pri 5000 do 5500/min. Još je veći porast okretnog momenta, koji je sa 95 Nm pri 3000/min podignut na 160 Nm pri 1500/min. To je najvažnije za dinamičnost, a uz isti će najveći moment ovaj turbobenzinac s direktnim ubrizgavanjem uskoro biti dostupan i sa 116 KS.


3-cilindraš 1.0 TFSI sa 95 KS i 160 Nm zamjenjuje dosadašnji bazni 4-cilindraš 1.2 TFSI sa 86 KS i 160 Nm te omogućava bolje performanse uz nižu potrošnju goriva

'Downsizing' je prava riječ za novu koncepciju motora, koji daje više iz manjeg broja cilindara i kubika, usto je 19 kg manje mase. Ubrzanje do stotke skraćuje sa 11,7 na 11,1 sekundi, najveću brzinu povećava sa 180 na 186 km/h, a prosječnu potrošnju smanjuje sa 5,1 na 4,2 litre. Pritom se emisija CO2  smanjuje sa 118 na 97 g/km, što 'ubija' trošarinu. Ipak, dojam u vožnji malo je lošiji od onoga što obećavaju performanse, jer je odziv na gas u nižem području okretaja nešto sporiji nego kod Fordovog 1.0 EcoBoost (predstavljenog 2011. i potom trostrukog 'svjetskog motora godine') i Opelovog 1.0 SIDI Turbo. Ozbiljnije 'živne' tek iznad 3000/min.

Posljedica je to i predugog završnog prijenosa uz mjenjač s pet stupnjeva prijenosa, jer bi kraći prijenos i gušći raspored stupnjeva poboljšali elastičnost i temperament u realnim uvjetima vožnje. Za ozbiljnije performanse okretaje treba 'cijediti' okretaje, a tada se donekle pogoršava velika vrlina cijele koncepcije - niska potrošnju. Na testu smo deklarirani prosjek od samo 4,2 litre povisili na 6,1, pa u realnim okolnostima treba računati na pet do šest, što je izvrsno. Dakle, uz ovu motorizaciju ne treba razmišljati o osjetno skupljem dizelašu (pri dnu tehničkih karakteristika).


Čvrst i kompaktan ovjes pruža sportsku stabilnost, a ipak nije neudoban. Uz izvrsno ležanje vozač može računati i na snažne kočnice - pri 100 km/h zaustavni je put 36 m

Motor radi, za 3-cilindraša, mirno i tiho i kad se zaustavi na semaforu, ima se dojam da se ugasio. Vozi se lijepo i ugodno, uz već istaknut manjak konja kod niskih okretaja, ali kad se na to privikne, uz solidan temperament pri višim turažama može se voziti dinamično. Uzevši sve u obzir, sa 1.0 TFSI nismo se osjećali u podređenom položaju. Dapače, motor pruža solidnu porciju zabave. Osjećaj za volanom je, za nižu klasu, zbilja premium i ergonomija je za pohvalu. Ako straga ne sjede visoke osobe te se prednja sjedala gurnu u krajnji položaj, sprijeda ima dovoljno mjesta i za dvometraše. 

No stražnja sjedala ipak nisu za osobe više od 180 cm, ali tko kupuje A1, to ne treba ni očekivati. Ima dovoljno izbora, od A3 na više. Sve je dobro izbalansirano, čvrsto i utegnuto, te se u vožnji ne osjećaju vibracije tipične za (stare) 3-cilindraše. Premda ipak ne može 'pobjeći' od niže klase, osjeća se premium ugođaj. Od osnovnog benzinca ne mogu se očekivati čuda, ali već tvornički deklarirane performanse (ubrzanje do stotke u 11,1 sekundu i najveća brzina od 186 km/h) pokazu da je ovaj auto spreman i za ozbiljnu vožnju. Ne radi se, naravno, o sportskim performansama, ali dobar su ulazak u 'svijet četiri spojena kruga'.


Sustav Start-stop sustav jedan je od boljih koje smo dosad upoznali - gasi motor i potom ga pali neprimjetno, te se u gradskoj vožnji može uštedjeti više od litre goriva na 100 km

Premda je A1 Sportback auto niže klase, sigurnost je kao u velikom. To se prepoznaje po solidnoj i čvrstoj strukturi karoserije. Korištenjem visokočvrstih čelika i laganih materijala štedio se svaki kilogram te ukupna masa od 1135 kg pokazuje da se radi o solidnom autu B-segmenta. Čvrstoća karoserije podjednako pomaže voznim svojstvima (bez uvijanja karoserije) i sigurnosti. Ne treba ni naglašavati da je A1 osvojio pet zvjezdica po Euro-NCAP testu, uz ukupne rezultate u vrhu klase. Naravno, zbog svega navedenog, nije, i ne može biti jeftin.

Testni, s dodatnom opremom (pri dnu teksta) stoji 140.016 kn, što objektivno, što jest, a i nije pretjerano. Pogotovo ako se uzme osnovni model, već bogato opremljen, po cijeni od 133.873 kn. Za to je zaslužna i mala emisija CO2. Ako ovo zvuči kao hipokrizija, može se kupiti otprilike 20.000 kn jeftiniji Volkswagen Polo, usporedive motorizacije i opreme, kojemu ništa ne fali, naprotiv, ili Škoda Fabia, jeftinija oko 30.000 kn. A riječ je o modelima napravljenim po istom konceptu. Premium brend ipak se plaća, a to je već klasika. Tko u to ne vjeruje, ima dovoljno alternativa. A ovaj je model šminka, tržišno usmjeren na Mini, koji je još i skuplji...


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Motor: turbobenzinski, 3 cil., DOHC, 12V (zupčasti remen), blok od alu lijeva, direktno ubrizgavanje
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 999 ccm
Provrt x hod: 74,5 x 76,4 mm
Kompresija: 10:1
Snaga: 70 kW/95 KS pri 5000/min
Moment: 160 Nm pri 1500-3500/min
Mjenjač: ručni, 5 stupnjeva 
Pogon: prednji
Start/stop: da
Izvedba: kombi-limuzina B-segmenta, 5V, 5 sjedala
Gabariti: 3954 x 1746 x 1422 mm
Međuosni razmak: 2469 mm
Cd: 0,32
Krug okretanja: 10,9 m
Masa/nosivost: 1135/467 kg
Prtljažnik: 270 - 920 l
Spremnik: 45 l
Euro NCAP: 5 zvjezdica
Ovjes: sprijeda McPherson, straga polukrut
Kočnice: sprijeda samov. diskovi 265 mm, straga puni 256 mm
Ručna: mehanička 
Naplaci: aluminijski
Gume: 215/45 R 16
Brzina: 186 km/h
0-100 km/h: 11,1 s
Potrošnja (EU): 5,0/3,7/4,2 l/100 km
Na testu: 6,1 l/100 km
CO2: 97 g/km
Cijena: 140.016 kn (18.423 eura)
Bez doplata: 133.873 kn (17.615 eura)
Osnovni benzinac: testni model
Osnovni dizelaš: 159.887 kn (21.038 eura) - 1.6 TDI Design Style - 116 KS


+ potrošnja
+ brzina/ubrzanje
+ oprema
+ premium izvedba

- elastičnost
- komfor straga


OSNOVNA OPREMA

• aluminijske letvice • 8 zračnih jastuka • ručni klima uređaj • centralno daljinsko • crne ukrasne letvice oko bočnih prozora • dekorativni detalji u unutrašnjosti u aluminiju • djeljiv i preklopiv naslon stražnjeg sjedala • dnevno svjetlo •  el. stakla sprijeda/straga • elektromehanički servo upravljač podesiv po visini i dubini • ESP/ABS/EDS/ASR • Isofix • 16-colni alu naplaci • stražnja LED svjetla • putno računalo • podesiv profil prednjeg naslona • kontrola tlaka u gumama

DOPLATE

• paket Style (MMI radio uređaj, središnji naslon za ruke, maglenke, el. podesivi i grijani retrovizori, kožni volan • svjetla Xenon plus, dnevna LED svjetla, pranje svjetala