11.8.2013. Autor: Željko Marušić

TEST: CHEVROLET SPARK 1.2 LTZ, ZANIMLJIV KOREJSKI MALIŠAN

Spretan gradski auto sa 81 KS, kojemu najviše smetaju malo skuplji, a znatno ozbiljniji 4-metarski modeli

Što voziš? Chevrolet! - to kod nas još uvijek zvuči privlačno, gotovo šminkerski, premda se radi o 364 cm dugačkom mališanu. Auto kojeg testiramo nasljednik je Daewoo Matiza iz 1998., modela zanimljivog 'backgrounda'. Giugiaro ga je dizajnirao da bude nasljednik Pande, ali kad su čelnici Fiata odustali, u igru je ušao Daewoo te Matizom napravio biznis. U Italiji je nastala 'Matizmania'. Daewoo je 2000. bankrotirao, kupio ga je GM i, kako bi poboljšao prodaju, preimenovao u jaki američki brend Chevrolet. Mudro, jer su akcije odmah skočile 20-30 posto, a Matiz je 2004., nakon redizajna, postao Spark.

Model druge generacije predstavljen je na jesen 2009. Dužinom od 364, širinom od 160 i visinom od 152 cm produžen je 14,5, proširen 10,5 i povišen za dva centimetra u usporedbi s prvim. Masa je povećana sa 725 na 865 kg, što mu je osiguralo četiri zvjezdice na Euro-NCAP testu. Dizajn je također unaprijeđen, ali vanjski je izgled bio jak adut i modela prve generacije, pogotovo u izvornoj izvedbi. Najveći je napredak napravljen na stražnjim sjedalima, koja pružaju za klasu veći komfor, premda je međuosni razmak povećan sa 234 na samo 237,5 cm.


Veće su dimenzije išle u korist komfora na stražnjim sjedalima, ali nauštrb prtljažnika, koji je sa skromnih 170 litara jednakog obujma kao kod prvog modela

Postavljanje stražnjih sjedala u krajnji stražnji položaj, na pedalj od ruba branika, otkriva veliku manu u sigurnosti. Uh, ne bi bilo lijepo sjediti straga kod ozbiljnijeg naleta u stražnji dio Sparka. To je mana većine gradskih auta, ali kad se razmotri položaj glave, kod ovog je to posebno prisutno. Spark je malen, pregledan i okretan, idealnih predispozicija za probijanje kroz gradske gužve. Oplemenjen je simpatičnim dizajnom, zanimljivim detaljima i praktičnom koncepcijom s petora vrata. Jasno, ne treba očekivati izvedbu kao u Audiju A1, ali uz pojedine jeftine detalje, sve je korektno. A oprema LTZ nudi kožne obloge volana, električne podizače stakala...

Da se odmah razumijemo, ovaj se automobil isplati samo u osnovnoj verziji LS sa 995 ccm i 68 KS (dovoljno za ovaj auto!), 6 zračnih jastuka, ABS-om, servo volanom i klima uređajem po cijeni od 6880 eura. A testni model, sa 1206 ccm i 81 KS i već pomalo šminkerskom opremom, koja uključuje i parkirne senzore, stoji 10.350 eura, za koliko se već nude ozbiljni modeli B-segmenta (niže klase), za klasu veći i ozbiljniji. Spark je u A-segmentu, gdje mu je konkurencija iznimno jaka: Renault Twingo, Kia Rio, Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo..., stoga je što niža cijena važan adut.


Komfor sprijeda je korektan, oprema LTZ pruža i više nego je nužno kupcima najmanjih auta, a na kombinaciju analognih i digitalnih instrumenata treba se priviknuti

Po kriterijima A-segmenta Spark je korektan. Napravljen je solidno i pruža dovoljno komfora i funkcionalnosti za svoje gabarite. Tome doprinosi što se proizvodi samo s petorim vratima. Komfor je na prednjim sjedalima korektan, a ako ih se zadrži u srednjem položaju, mjesta ima dovoljno i straga. Više nego bi se očekivalo od 364 cm dugačkog automobila, što je zasluga i polu-monovolumenske forme. Blago povišen položaj 'ubija' osjećaj da se sjedi u autu najmanje klase, a i masa od blizu 900 kg pokazuje da nije 'od papira'.

Spark je zanimljiv, jer u obje verzije, sa 995 i 1206 ccm, motor ima četiri cilindra, što je protiv struje 'downsizinga'. Ali, to nužno nije mana, jer rade ozbiljnije, bez trocilindarskog frktanja i drndanja. Četverocilindraši vuku ravnomjernije, a ne moraju biti rastrošniji, premda imaju cilindar 'viška', jer ne trebaju imati osovinu za uravnoteženje - dakle 'gube na mostu, ali dobivaju na ćupriji', pa su tu negdje. Ovaj model, koji je i prilično temperamentan, jer do stotke ubrzava za 12,7 sekundi, u normalnoj vožnji troši pet i pol do šest litara. U testnim smo uvjetima trošili 6,3. Dakle, potrošnja je OK.


Dugohodni četverocilindraš obujma 1206 ccm podešen je za visoke okretaje, jer 111 Nm razvija pri 4800/min, a 81 KS pri 6400/min, pa mu elastičnost nije jača strana

Najskuplji Spark ima solidne performanse, što potvrđuje i najveća brzina od 164 km/h, ali ipak nije predviđen za sportsku vožnju. Podvozje je za nijansu mekše od suvremenih standarda malih automobila, što ne doprinosi stabilnosti, ali na našim neravnim cestama to nije mana. Stabilnost mu povećavaju 14-colni aluminijski naplaci, s gumama 165/65, koji se dobivaju od srednjeg paketa opreme. A kočnice, s diskovima od 236 mm sprijeda i bubnjevima straga, na donjoj su razini standarda A-segmenta (Kia Picanto ima četiri diska, a sprijeda od 241 mm!). Dakle, sve je više prilagođeno umjerenoj vožnji, nego obaranju brzinskih rekorda. O ograničenjima konstrukcije podvozja trebaju voditi računa oni koji bi željeli ovim, razmjerno visokim malim autom, voziti 'na nož'.

Ali za ono za što je namijenjen, Spark je više nego dobar. Vuče dobro i potpuno opterećen i neće vam na cesti nabiti komplekse. Ne treba zaboraviti da je registriran za pet osoba, a straga se mogu ugurati tri, da im ne bude baš previše tijesno. Povoljan omjer mase i snage od 10,9 kg/KS osigurao bi i bolje performanse, da po GM-ovom receptu, kojeg koristi i Opel, prijenos u diferencijalu nije malo predugačak. To je dobrodošlo za smanjenje potrošnje i buke pri velikim brzinama, ali zbog toga motor ostavlja dojam kao da ne raspolaže s više od 70 KS. Tek kad ga se dobro vrti, a najveću snagu razvija pri 6400/min, 'pokazuje zube', ali uz povećanu buku. Mjenjač s pet stupnjeva, uz malo duži hod ručice, je korektan, a instrumenti, neobični, u stilu video-igrica, nakon privikavanja također mogu proći. Dakle, palac gore, premda...


... najskuplji Spark, s (pre)bogatom opremom za ovu klasu i 81 KS koji se baš ne osjećaju, za 10.350 eura nije isplativ. Ali osnovni, sa 68 KS i svom bitnom opremom, za 7880 - može!

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor:
benzinski, 4-cilindarski, blok od sivog lijeva, DOHC (lanac), 16V
Obujam: 1206 ccm
Snaga: 60 kW/81 KS pri 6400/min
Moment: 111 Nm pri 4800/min
Mjenjač: ručni s pet stupnjeva
Ovjes: sprijeda McPherson, straga polukrut
Kočnice: diskovi 236 mm/bubnjevi, ABS
Gume: 165/65 R 14
Dimenzije: 364 x 160 x 152 cm
Međuosovinski razmak: 237,5 cm
Prtljažnik: 170 - 570 l
Masa/nosivost: 880/450 kg
Spremnik goriva: 35 l
Najveća brzina: 164 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 12,7 s
Potrošnja: grad 6,6 / otvoreno 4,1 / kombinirano 5,0 l/100 km
Potrošnja na testu: 6,3 l/100 km
Cijena: 10.350 eura

dr. Željko Marušić

Tagovi: TEST CHEVROLET SPARK 1.2 LTZ, TEST CHEVROLET SPARK, TEST CHEVROLET




Mazda


Gulf

Tembo