4.1.2019. Autor: Željko Marušić

Test: Citroën Berlingo BlueHDi 100 BVM Feel M, najbolja 'kutija' na tržištu, zbilja!

Prostran, vrlo funkcionalan i 'skockan' kompaktni Minivan, s 'izbrušenim' turbodizelašem od 102 KS, korektnim temperamentom (12,3 s, 171 km/h) i potrošnjom nešto većom od pet litara, pruža poželjnu sinergiju poslovnog i obiteljskog...

Ako bi vam netko dao zadatak osmisliti auto koje najbolje, u 'jednom pakiranju' objedinjuje zahtjeve za obitelj i biznis, teško bi bilo moguće osmisliti bolje od onoga što nudi Citroën Berlingo treće generacije, koji je uvjerljivo zakoračio na hrvatsko tržište

Dobro se podsjetiti, prvi, Berlingo, tehnološki 'blizanac' s Peugeot Partnerom, dugačak 414 cm, i odmah je došao na 'plodan teren'. To potvrđuje što je nasljednika, model druge generacije, dobio tek 2008., a paralelno s njim, zbog zahtjeva tržišta, zadržao se do 2009. 

Napuhan na 438 cm pokazao je  značajni generacijski iskorak u čvrstoći i solidnosti, a novost, koju njeguje i novi model, bio je rastegnuti model XL (+25 cm) Na test smo dobili verziju BlueHDi 100 BVM Feel M, prvo normalnu, odnosno 'kratku' verziju (4403 mm), a dostupna je i duga (4753 mm). 

Dodatnih 35 centimetara ostavlja prostor i za treći red sjedala, s prtljažnik od 597 do 2126 litara raste na 850 (s pet sjedala) do kombijevskih 2693 litara. 


Prostranost i funkcionalnost temelji se na 'kutijastom' dizanu i razmjerno velikom međuosnom razmaku od 2785 mm, objektivno teško je zamisliti da automobil dugačak 4,4 m nudi više komfora i funkcionalnosti

Zanimljiva kombinacija trećeg po redu (Start M, Live M i Feel M), najbogatijeg paketa opreme i osnovnog dizelaša nove serije 1.5 HDi, srednje razine snage (76, 102, 130 KS). Prva se dva kombiniraju s  ručnim 5-stupanjskim mjenjačem, a najsnažniji može se dobiti sa 6-stupanjskim 'šaltungom' ili već opjevanim ZF-ovim 8-stupanjskim automatskim. 

Treba li se ponavljati, kako je 6-stupanjska getriba uvelike marketinški 'booster'. Naime, šesti stupanj donosi nekoliko postotaka benefita na boljoj prilagodbi idealnoj vučnoj karakteristici (hiperboli), a onda slično gubi na većim ukupnim otporima. 

Dakle, šesti stupanj je nedostaje, pogotovo što je peti dovoljno dug za autocestu. Uz razmjerno nevelik najveći okretni moment od 250 Nm, kojeg otpušta pri 1750/min i zadržava do 3100/min. 

Najprije, sjedi se komforno, blago uzdignuto, u lijepo profiliranim sjedalima, sve je pregledno i funkcionalno, infotainment s dodirnim zaslonom je 'na razini' i da hod ručice mjenjača malo kraći (tradicionalan PSA-ov specijalitet), sve bi  bilo za pet. 


Komfor je zbilja raskošan, mjesta ima  dovoljno i za dvometraše, funkcionalnost i ergonomija su, gotovo, za pet, dobro bi došao jedini nešto kraći hod izvrsno postavljene ručice mjenjača

Najbogatiji paket opreme nudi i fini dodir luksuza, je oplemenjen mnoštvom pretinaca, uključujući one u plafonu. I kvaliteta materijala te preciznost izrade su bez zamjerke. A kad su 'zamjerke' u pitanju netko će izvući manu da Berlingo ima četiri, a ne pet zvjezdica. 

No, pogledajte rezultate, Berlingo je osvojio 91 posto sigurnosti za vozača i odrasle putnike i 81 posto za djecu. Dakle, peta zvjezdica vezana je za doplatne elektroničke sustave sigurnosti.   

Krenimo u vožnju. Motor je zbilja ugodniji, bolje prigušen, a usto čišći i elastičnije. U prethodno srednjoj motorizaciji imao je 99, a sad ima lijepih tri posto više. 

I uz 5-stupanjski mjenjač temperament, performanse, sasvim su OK. Do stotke za 12,3 s i najveća brzina 171 km/h. Kad se kaže da je to prava mjera, evo jedne povijesne usporedbe... 

Opel Manta prve generacije (A) iz 1970., što se tada smatralo sportskim autom stigao je u tri izvedbe: Manta, Manta S i Manta SR. Prvi je bio 1.6/68 KS, drugi 1.6/80 KS, a treći, s crnom haubom, školjkastim sjedalima, 'leptir' čeličnim felgama i gumama 185/70 SR 13, bio je 'pravi sportaš. 

Do stotke je Manta SR ubrzavala za 13 s i postizala 170 km/h.  Kako sad izgledaju performanse Berlinga, koji fino povuče, temperamentan je u gradu a dovoljno žustar. A izmjerili smo prosjek od 5,4 litre (Opel Manti SR iz 1970. trebalo je dvostruko više.


Straga su tri punopravna ugodno profilirana i 'veselo' obojana sjedala, mjesta ima za tri dječje sjedalice, a funkcionalnost, pogotovo na uskim parkiralištima, 'pojačavaju' klizna vrata

Dakle, ovo je okretan i spretan, skockani 'dostavnjak', koji je dobio i precizniji, osjećajniji volan. A premda je Berlingo razmjerno uzdignut, visok, dobro leži i omogućava dobre brzinske prosjeke. 

Pomažu mu i dobre kočnice, pa se je vožnja ugodna, uz visok komfor i osjećaj sigurnosti. Zbilja, ovo je razumna izvedba, dovoljno žustra i okretna, a onima koji žele voziti sportski ovakav model ionako nije prvi izbor. 

Za 'punokrvnu' verziju sa 130 KS i 6-stupanjskim šaltungom doplata je korektnih 8835 kn. A ako se, usto, želi izvrstan 8-stupanjski automatski šaltung treba dodati još 17.654, odnosno 26.489 na testnu verziju, bez doplatnih opcija. 

Ukupna cijena je sa 130 KS i automatskim mjenjačem, bez doplata 191.253 kn.  Vrline Citroën Berlinga treće generacije potvrđene su izborom za europski automobil godine AutoBest 2019., a bogata oprema i srednja dizelska motorizacija je poželjna opcija. Za obiteljske i poslovne namjene.


Novi turbodizelaš 1.5 HDi je uglađenijii, elastičniji i čišći (ispunjava norme Euro 6b Temp) od 1.6 HDi te uvjerljivije otpušta snagu, a istodobno troši oko 0,3 l manje. Dakle, zasad, ništa od 'smrti' dizelaša

POGON

Motor: turbodizelski, 4 cil., SOHC, 8V,  common-rail

Ugradnja: sprijeda poprečno

Obujam: 1499 ccm

Provrt x hod: 73,5 x 88,3 mm

Kompresija: 16,5:1

Snaga: 75 kW (102 KS) pri 3500/min

Moment: 250 Nm pri 1750/min

Mjenjač: ruč., 5 st.

Pogon: prednji

Start/stop: da

KAROSERIJA

Izvedba: crossover C-segm., 5V, 5 sjedala

Gabariti: 4403 x 1848 x 1880 mm

Međuosni razmak: 2785 mm

Cd: 0,32

Krug okretanja: 10,8/11,0 m

Masa/nosivost: 1465/625 kg

Prtljažnik: 597 - 2126 l

Spremnik: 53 l

EuroNCAP: 4 zvjezdice

PODVOZJE

Ovjes: MacPherson/polukrut

Kočnice: samov. diskovi 294 mm/diskovi 272 mm

Ručna: električna

Naplaci: aluminijski

Gume: 205/60 R 16

PERFORMANSE

Brzina: 171 km/h

0-100 km/h: 12,3 s

Potrošnja (EU): 4,8/4,0/4,3 l/100 km

Na testu: 5,4 l/100 km

CO2: 112 g/km

CIJENE

Testni model: 205.655 kn

Bez dodatne opreme: 164.764 kn

Osnovni benzinac: 144.900 kn - PureTech 110 Live M

Osnovni dizelaš: 131.900 kn - BlueHDi 75 Start M

VRLINE I MANE

+ funkcionalnost i komfor

+ dobre performanse

+ povoljna potrošnja

+ izvedba i oprema

- skupe doplate

Osnovna oprema:

ABS/REF/AFU/ESP/ASR,

6 zračnih jastuka,

CITROËN Connect radio na 8" tabletu + Mirror Screen

Pomoć pri parkiranju straga

16" čelični naplatci s ukrasnim poklopcima kotača TWIRL, središnji dio u crnoj boji

3 nezavisna sjedala u drugom red

Električna parkirna kočnica

Električni sekvencijalni podizači vozačevih i suvozačevih stakala

Električni sekvencijalni podizači stakala u 2. redu na bočnim kliznim vratima

Paket Look

Krovni nosači u crnoj boji

LED dnevna svjetla

Unutrašnjost tkanina MICA GREEN

Bočne letvice Airbump® na donjem dijelu vrata

Coffee break alert

Prepoznavanje prometnih znakova za ograničenje brzine

Sustav za pomoć pri zadržavanju vozila unutar vozne trake (LKA)

Centralni 3,5'' zaslon u boji na instrument ploči

Sustav za automatsko kočenje u slučaju opasnosti (Active Safety Brake)

Doplatne opcije:

Boja: Boja pijeska Sable (M)                       Unutrašnjost: Uređenje Wild Green + paket XTR 

Bežično punjenje pametnog telefona 

Električno preklopivi vanjski retrovizori 

Rezervni kotač 

Kamera za vožnju natrag Top Rear Vision 

Automatski dvozonski klima uređaj 

Automatski elektrokromni unutarnji retrovizor 

Modutop®: panoramski stakleni krov s električnim sjenilom 

Multifunkcijski kožni upravljač 

CITROËN Connect Nav na 8" tabletu (navigacija 3D) 

Paket Djeca (dodatno ogledalo za nadzor djece + sjenila stakala u drugom redu) 

Head up display 

Paket Safety plus: automatsko prebacivanje duga/kratka svjetla, prošireno prepoznavanje prometnih znakova…) 

Utičnica 230V

Sigurnosna mreža između potničkog i tovarnog prostora 

Dodatno zatamnjeno stražnje staklo (na otvaranje) i dodatno zatamnjena stražnja bočna stakl





BMW banner