27.1.2017. Autor: Željko Marušić

Test: Citroën C3 PureTech 82 Feel, novi adut nižeklase

Takav je odmah trebao biti C4 Cactus, zabavan i poletan s 3-cilindarskim benzincem od 82 KS

Tržište niže klase obogaćeno je Citroënom C3 treće generacije. U Parizu nisu 'izmislili toplu vodu'. Skratili su C4 Cactus za 16 cm i uglavnom, to je to. Formula izgleda uspješno te je nastao neobičan, zanimljiv i funkcionalan auto B-segmenta. Prvi je C3 2002. naslijedio Saxo, drugi uveden krajem 2009., a na salonu u Parizu proteklog listopada predstavljen je treći.

U usporedbi s prethodnikom produžen je pet, proširen dva i snižen 5,5 cm. Dugačak 'okruglo' četiri metra, širok 174 i međuosnog razmaka 254 cm među najprostranijim je u klasi. Testni PureTech 82 Feel pokreće 3-cilindarski benzinac sa 1199 ccm i 82 KS (bazni: 999 ccm i 68 KS), a paket opreme je srednji, već razmjerno bogat. Dizelaš 1.6 nudi se sa 75 KS (Blue HDi 75) i 100 KS (Blue HDi 100). Osnovni je paket Live (bez klime), a iznad bogatiji Shine. Dojam opremljenosti pojačavaju 'aluminijske' 16-colne felge. 

Ali, to je 'fake', izvrstan - riječ je o plastičnoj imitaciji, potpuno vjernoj. Super, 'na prvu loptu', ali kako plastični 3D poklopci nisu jeftini (1500 kn + trošarina), a mogu se lako ukrasti, za naše uvjete nisu najsretniji. Dakle, ili standardni, ili pravi alu naplaci. Atraktivna novost je i dvobojna izvedba karoserije te novi C3 izgleda drukčije od konkurenata. Prostran je i vrlo upotrebljiv. I unutrašnjost pruža tradicionalne francuske značajke, udobnost i funkcionalnost.

Povećanje međuosnog razmaka sa 246,5 na 254 cm doprinosi komforu i direkcijskoj stabilnosti na autocesti, a siluetom pomalo podsjeća na crossover. Prtljažnik je više nego korektan Obujmom od 300 do 922 litara, plus pretinac pod podnicom, među najvećima je u B-segmentu, odnosno nižoj klasi. Dakle, itekako može 'proći' i kao obiteljski auto.

Nije se 'zastranilo' u digitalizaciju kokpita. Kombinacija klasičnog, analognog, s poznatim Citroënovim stilskim rješenjima, pogođena je. Korektna je i izvedba, bez 'jeftine' plastike, a najbolju ocjenu zaslužuju mesnata, dobro opremljena sjedala. C3 je komforom došao na vrh niže klase te je za volanom osjećaj vožnje gotovo kompaktnog auta. Poznati 3-cilindraš nije preslab ni za C4 Castus, niti Peugeot 308, pa je C3 dobro motoriziran. Usto i prigušen, pa nema 3-cilindarskog frktanja i drndanja na nižim turažama, kao u C1.

Volan je osjećajniji i bez 'sterilnosti' iz prethodnih modela. Ručni 5-stupanjski šaltung, optimalan za ovakav auto, postao je precizniji (mana prethodnog C3), ali to i dalje nije vrlina. Da su performanse, ubrzanje do stotke za 13 s i najvećih 168 km/h, sasvim dovoljne, potvrđuje povijesna paralela. Na jesen 1970. Opel je predstavio 'sportski' model Manta, 'protuotrov' uspješnom Ford Capriju, uvedenom 1969. Osnovna je Manta bila 1.6/68 KS, Manta S - 1.6/80 KS i, do 1975. najsnažnija, Manta SR - 1.9/90 KS. A ta je imala performanse ovog C3.

Danas neki grintaju da je to premalo u nižoj klasi, a tada je bilo sportski. Novi francuski adut lijepo vozi i dobro leži, ima dovoljno snage i za puno opterećenje, ali tada 3-cilindraša treba više vrtjeti i češće šaltati. U gradu je okretan, a dobro praši i autocestom. Ukratko, 'ozbiljniji' od prethodnika. Prosječno smo trošili 6,9 litara, a u normalnim se uvjetima može lako proći i s manje od šest. I cijena, bez doplata, je korektna, dakle, dobar start!

Da rekapituliramo, testirali smo drugi po redu benzinski model, koji se pokreće 3-cilindarskim benzincem 1199 ccm, koji razvija 82 KS pri 5750/min, uz najveći okretni moment od 118 Nm pri 2750/min. Ako vam se i nakon usporedbe s performansama sportske Opel Mante s početka 1970-ih ne čini uvjerljivim, treba se prisjetiti da taj motor pokreće i pola klase veći, bazni Peugeot 308, što je dovoljno jamstvo da nije preslab. A kad su u pitanju ti podaci, više od snage vrijedi moment, koji se oslobađa pri razmjerno niskim turažama, za atmosferski motor. Zasluga je to dugohodne 3-cilindarske koncepcije.

U B-segmentu dizelaši ni približno nisu 'zakon, kao što je slučaj u višim kategorijama, prvenstveno zbog cijene koja je u toj klasi presudna. A i razlika u potrošnji, jer i novi benzinci ne troše puno, nije tolika da bi za one koji ne prelaze više od 15.000 km bili isplativi. Dojam je u vožnji sasvim uvjerljiv, motor ravnomjerno otpušta snagu i nema se osjećaj loše motoriziranosti u vožnji. U C3 se lijepo sjedi, tradicionalno 3-cilindarsko frktanje motora je dobro prigušeno, a motor osigurava ravnomjernu vučnu karakteristiku.

Za temperamentnu vožnju 3-cilindraša treba vrtjeti do 6000/min, što podnosi bez protivljenja, uz polu-sportski zvuk. Tada se zbilja ne može požaliti na dinamičnost, a i potrošnja je korektna. Kao što smo već naveli,smirenom ritmu troši manje od šest, a ako se vozi dinamičnije troši i do sedam. I ležanje je više nego dobro, što može zahvaliti 16-colnim felgama ('fake-aluminijskim') i gumama 205/55. Nema se što prigovoriti ni kočnicama, bubnjevi straga, za auto niže klase, su OK.

Ovaj je Citroën C3 zbilja zvrk u gradu, ali nije fraza, dovoljno dobro potegne i na autocesti. Do 140 km/h nema nikakvog prigovora, a tek potom motor počinje gubiti bitku s otporom zraka, premda je koeficijent otpora zraka (0,30) za mali auto vrlo povoljan. Ali, objektivno, veće brzine nisu baš neka 'fora' u tipičnom autu niže klase. Dakle, korektan tempo na autocesti nije nikakav problem. Ručica mjenjača tradicionalno ima malo predug hod, srećom precizniji je i 'konkretniji' nego u prethodniku, ali ručni 5-stupanjski mjenjač dobro je odmjeren i nije fraza, šesti stupanj bio bi višak.

Ono što bi se dobilo na boljoj prilagodbi vučnoj karakteristici, izgubilo bi se na povećanju otpora. Da je sve korektno, potvrđuje i potrošnja, koja, ako se ne pretjeruje, ne prelazi puno šest litara. U vožnji također nema neobičnih zvukova, a volan više nije pomalo 'spužvast', kao u prethodnom modelu. Dakle, ukupni je dojam vrlo dobar, pogotovo što dovoljno mjesta ima sprijeda i straga. Dakle, to je solidan auto, koji sigurno nije premalen za potrebe prosječne obitelji.

Cijena? Konkretni model C3 PureTech 82 Feel, dakle s jačim 3-cilindarskim benzincem i već solidnim srednjim paketom opreme, dodatno 'napucan' stoji 108.000 kn. Nije to baš malo, ali bez dodatnih opcija cijena je prihvatljivih 93.490 kn. Dakle, novi Citroën C3 ima aduta za tržišni uspjeh, jer se provjeren koncept C4 Cactus, uz bolju opremu i kraću, kompaktniju karoseriju, pokazao pogođenim za 4-metarski auto u atmosferskoj 3-cilindarskoj verziji.


POGON

Motor: benzinski, 3-cil., DOHC, 12V, lanac, blok od alu lijeva

Ugradnja: sprijeda poprečno

Obujam: 1199 ccm

Provrt x hod: 75 x 90,5 mm

Kompresija: 11:1

Snaga: 60 kW (82 KS) pri 5750/min

Moment: 118 Nm pri 2750/min

Mjenjač: ruč., 5 st.

Pogon: prednji;

Start/stop: da


KAROSERIJA

Izvedba: hatchback B-segm., 5V, 5 sjedala

Gabariti: 3996 x 1829 x 1474 mm

Međuosni razmak: 2540 mm

Cd: 0,30

Krug okretanja: 10,9 m

Masa/nosivost: 1547/473 kg

Prtljažnik: 300/922 l

Spremnik: 45 l

EuroNCAP: nije proveden


PODVOZJE

Ovjes: MacPherson/polukrut

Kočnice: samov. diskovi 259 mm/bubnjevi

Ručna: mehanička

Naplaci: čelični

Gume: 205/55 R 16


PERFORMANSE

Brzina: 168 km/h

0-100 km/h: 13 s;

Potrošnja (EU): 5,7/4,1/4,7 l/100 km

Na testu: 6,9 l/100 km; CO 2 : 109 g/km


CIJENA

Testni model: 108.000 kn (14.400 eura)

Bez doplata: 93.490 kn (12.465 eura)

Osnovni benzinac (bez klime): 84.530 kn (11.271 eura) PureTech 68 Live

Osnovni dizelaš (bez klime): 96.789 kn (12.905 eura) - BlueHDi 75 Live





Mazda


Gulf

Tembo