1.11.2018. Autor: Roberto Baždo

Test: Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 4x4, ima li isplativijeg SUV-a od njega? Nema!

Dobra priča iz Rumunjske dobila je nastavak, druga generacija 'višebojca' s francusko-japanskom tehnologijom konačno je u svemu 'na visini', podvozje i prijenos su izvrsni, a najjači je adut ojačan Renaultov dizelaš

Konačno je došlo vrijeme, prva generacija Dustera poslana je u mirovinu, a na scenu stupa potpuno novi, znatno napredniji model. Vrline Rumunja su jako dobro poznate svakom automobilskom zaljubljeniku, čak i laiku. No, donosi li nova generacija značajan napredak ili samo estetske promjene?

Još za vrijeme domaće prezentacije mogli smo se uvjeriti koliki je potencijal leži u novom Rumunju.  Testirana izvedba u kratkom druženju, definitivno nam je potvrdila naše mišljenje. Najbolje od svega, testirani primjerak je debelo prekoračio brojku od 40.000 km na brzinomjeru, a Dacija se drži kao da odbrojava prve kilometre. 

Duster nas na neki način uvelike podsjeća svojom karizmom na legendarnu Ladu Nivu. Istina, možda usporedba nije najljepša , ali ovdje smo ciljali na njenu specifičnost i moć na terenu, uz istovjetnu povoljnost. Rumunj, baš poput popularnog modela iz Rusije ne skriva svoju privrženost 'off-road' uvjetima, a pri tome gradski uvjeti nisu zamorni.


Privikavanje na stražnji kraj i novi izgled svjetlosnih sklopov, priznajemo, još uvijek su nam draži svjetlosni sklopovi prethodnika

Pogledamo li izvana novi Duster, primijetit ćete kako je najveća novost nova maska, točnije svjetlosni sklopovi koji sada donose, lijepo uklopljena LED dnevna svjetla. Ista priča je i sa stražnjim djelo vozila, na čija se svjetla još privikavamo. Ovdje ne skrivamo kako su nam ona s prethodnika nekako još uvijek oku dopadljivija. Testirani primjerak stigao nam je i na atraktivnim novim 17 colnim alu naplatcima, koji ne limitiraju Dusterove ambicije u blatu. Osim toga, važno je napomenuti kako je najmanja udaljenost podnice od tla iznosi punih 21 cm, što dovoljno govori o namjerama Rumunja.  

Otvaranje vrata, koja su i dalje oštrih bridova pomalo ljuti, jer ne želimo pomisliti na moguće posljedice ako bi u brzini zapeli za njih prilikom otvaranja/zatvaranja. No, kada se smjestimo za upravljač, odmah se primijete glavne novosti. Prije svega instrument tabla je dotjerana, a i volan je postao znatno profinjeniji. Ipak, čudi nas što tipke na njemu u noćnim uvjetima ne svijetle. Ako za ništa drugo, bar za dojam. Sličan problem je s kompletnom armaturom, koja je i dalje ostala plastična. Ovo će razočarati samo one koji 'pate' na takve stvari, iako smo dojma da je Renault mogao malo popustiti i podariti Daciji nekog pod rukom finijeg materijala (gumene naravi op.a).

Prava je šteta što se Dacija nije proslavila na Euro NCAP crash testu, tamo je osvojila samo – tri zvjezdice.

Detalji poput gumbića i koluta za određivanje temperature (dostupno uz automatsku klimu) je ono što nam se jako dopada. Djeluju kao da su posuđeni od nekog prestižnijeg modela. Uz Prestige popis opreme dobivate i Media Nav Evolution, 7-inčni središnji zaslon koji donosi prikaz 360 kamera (jako korisno i jednostavno za koristit), kao i navigaciju. 


Interijer je prošao kroz evidentan napredak, ali Rumunji još uvijek imaju prostora za napredak, zapravo koliko im Renault-Nissan grupacija dozvoli

Po pitanju prostranosti, novak je nešto izdašniji, ali ne pretjerano budući da rast od 30 mm u duljinu nije neke značajne prirode. Četiri putnika će se smjestiti bez problema, kao i njihova prtljaga u 411 litara prtljažnika.

Vožnja novog Dustera će vas, ako nije već do sada - kupit. Povišeni položaj sjedenja, istaknuti poklopac motora iz vozačke perspektive i prividna masivnost odmah su na prvu vidljivi, a kroz vožnju ćete shvatiti koliko je zapravo ovaj Rumunj – kvalitetno izoliran. Krstarite li cestom, u vama će vladati osjećaj ugode pri brzinama do 130 km/h, što je za ovu klasu i cjenovni prag potrebno posebno pohvaliti. 

Manevriranje na parkingu nas je uvjerilo zašto je krug zakretanja Dustera samo nešto malo veći od 10 metara. Dok je upravljač prilično susretljiv na zavojitim cestama, kao i ovjes koji neće izazvati neki novi oblik - morske bolesti.

Već smo na početku spomenuli i sad ćemo još jednom, zategnutost unutar vozila osjeti se na svakom detalju unutar vozila. Zapravo je fascinantno kako je i unatoč pozamašnoj kilometraži, u novinarskim rukama naših kolega, automobil bez ikakvih čudnih zvukova i 'cvrčaka' plastike.


Poznati 1.5 dCi ugrađivan je u gomilu drugih modela, od koncerna do mnogih drugih partnera Renaulta...

U pogledu motorizacije, testirani primjerak stigao nam je u 1.5-litrenoj Blue dCi izvedbi. Poznati dizelaš, u ponešto dotjeranom tonu donosi 110 KS. Velike pohvale idu u vidu potrošnje, koja nam se na testu vrtjela na 6,2 litre u mješovitim uvjetima vožnje. Zaboravite na neke uvjerljive performanse! Prijenos snage na kotače (većinu testa vozili smo ipak s 4x2 pogonom) podešen je više terenskim vozilima. Stoga, neka vas ne iznenade kod Dustera skraćeni omjeri brzina. Duster dozvoljava kretanje s drugom brzinom, a 'šaltanje' u 5. brzinu signalizira već pri 60 km/h. Još kada pri tome dodamo ne pretjerano precizan ručni, 5-stupanjski mjenjač. Sve to je na prvu jako čudno i traži privikavanje, ali se lako usvoji ponešto drugačije iskustvo vožnje. 

Pogled na cjenik Dacije za razliku od mnogih drugih, izaziva osmijeh na lice. Iako je Duster napredovao, cijenom nije poletio u oblake. Dapače, iznosi su prilično slični onima prethodnika. 

Tako je za najbogatiji paket opreme iz testirane, dizelske 1.5 dCi 4x4 potrebno izdvojiti 153.900 kn, a uz poneku doplatu, cijena se popela na 164.228 Kn. Neki će reći, to je puno novca za Daciju i na žalost ta stigma će još dugo pratiti Rumunje. Ali prava istina je kako je ovo model prepun opreme, te će konkurencija za isto tražiti znatno više. Domaći kupci će u najvećoj mjeri ipak birati povoljnije varijante, jednako zanimljive pakete oprema - Essential i Comfort. Zato novi Duster od nas dobiva oba palca gore!


Nova generacija izgubila je pomalo onu poznatu nabijenost linija


POGON

Motor: turbodizelski, 4 cilindra, ugrađen sprijeda poprečno, 2 ventila po cilindru, Euro 6b

Ugradnja: sprijeda poprečno

Obujam: 1461 ccm

Provrt x hod: 76,0 x 80,5 mm

Kompresija: 15.5:1

Snaga: 81 kW/110 KS pri 4000/min

Moment: 260 Nm pri 1750/min

Mjenjač: ručni, 6 st.

Pogon: na sve kotače (opcija 4x2 ili 4x4)

Start/stop: da

KAROSERIJA

Izvedba: kompaktni SUV, 5V, 5 sjedala

Gabariti: 4341 x 1804 x 1682 mm

Međuosni razmak: 2676 mm

Kut pristupa/izlaska u stupnjevima: 30/34

Najmanja udaljenost od podloge: 210 mm

Cd: 0,31

Krug okretanja: 10,14 m

Masa/nosivost: 1205/497 kg

Prtljažnik: 411/1409 l

Spremnik: 50 l

EuroNCAP: 3*

PODVOZJE

Ovjes: McPherson/polukrut

Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi, straga bubnjevi

Ručna: mehanička

Naplaci: aluminijski

Gume: 215/60 R17

PERFORMANSE

Brzina: 171 km/h

0-100 km/h: 11,8 s

Potrošnja (EU): 4,5/4,4/4,4 l

Na testu: 6,2 l/100 km

CO2: 115 g/km


CIJENA

Osnovni benzinski model: Essential 1.6 SCe 102.900 kuna

Osnovni dizelski model: 1.5 Blue dCi 118.400 kuna

Testni model: 153.900 kn (s dodatnom opremom 164.228 kn)


+ sposobnosti na terenu

+ potrošnja

+ izniman krug okretanja

+ izoliranost kabine

- omjeri brzina




Cindrić



Cindrić

Mazda kampanja



Vulkal gume