5.8.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Dacia Logan MCV 1.5 dCi Life Plus

Funkcionalan, dovoljno poletan i štedljiv karavan koji se kupuje razumom, ne emocijama

Dacia, koja je 70-ih na našim cestama postala poznata modelom 1300, rumunjskom verzijom Renaulta 12, uzlet na europskom tržištu počela je 1999., nakon što je rumunjsku marku kupio Renault. Pokrenut je razvojni projekt XC90, iz kojeg je 2004., na temelju mehanike Clija II i Meganea I, napravljen prvi model Logan. Uspjeh je bio iznad očekivanja, jer je kompaktna limuzina, dugačka 425 i široka 174 cm, s prtljažnikom od čak 510 litara, pokazala izvrsnu funkcionalnost. Osnovni je benzinac 1.4 sa 75 KS za većinu bio dobra mjera, ne osobito štedljiv za današnje pojmove (sedam do osam litara), ali je prelazio i više od 400.000 km bez većih problema.

Solidnost, funkcionalnost i pouzdanost postali su prepoznatljivi aduti Logana, koji je 2006. dobio i neobičnu karavansku verziju MCV (Multi Convivial Vehicle), dužine povećane sa 425 na 445 i međuosnog razmaka rastegnutog sa 263 na čak 290 centimetara. Dalo mu je to kombijevski obujam prtljažnika od 700 do 2350 litara. Na temeljima i dobrom glasu prvog modela na jesen 2013. stigao je novi osnovni (limuzinski) Logan druge generacije, a na proljeće 2014. i novi karavan Logan MCV. Time se potpuno zatvorio krug te je Dacija od imidža tipičnog 'jeftilena' postala omiljena kupnja razborite publike. 


Karavanski Logan druge generacije istih je gabarita i međuosnog razmaka kao limuzina. Uz pristojan komfor unutrašnjosti prtljažnik ima obujam od 573 do 1518 litara. Više nije potrebno

Proces preobrazbe, odnosno oplemenjivanja Dacije, odvijao se paralelno na bogatijim zapadnim i siromašnijim istočnim tržištima, u toj mjeri da je, gotovo smo u to uvjereni, iznenadio i samu krovnu tvrtku, Renault. U posljednje se vrijeme čini kako rumunjski proizvođač polako premješta svoju gamu naviše, što i nije bez logike, jer su pod Renaultovom kapom barem dva brenda koja se tržišno pozicioniraju ispod Dacije - Lada i Datsun. Logan MCV je pošten 'komad auta', a i dizajn je sasvim pristojan, za razliku od prvog, koji je ipak bio malo anakron. Izgleda funkcionalno i solidno, a malo povišena podnica olakšava ulazak i izlazak.

'Ružno pače' nije se baš pretvorilo u prekrasnog labuda, ali mnogo je skladniji nego prvi Logan MCV. Snažan je adut cijena, jer je osnovni benzinac 1.2 16V Base sa 75 KS, bez klima uređaja, dostupan već za 65.200 kn, a prvi dizelaš 1.5 dCi Ambiance, s dovoljnih 75 KS, stoji 87.500 kn. Nenadmašna je to ponuda na tržištu, uz zbilja korektnu izvedbu. Nije kao u Meganeu, 308 ili Focusu, ali daleko je od 'mirisa' prvog Logana. Sve je napravljeno  korektno, posebno u najskupljoj verziji 1.5 dCi Life Plus, s alu naplacima, komandama audio uređaja uz upravljač podesiv po visini, putnim računalom, kvalitetnijim presvlakama... Testni model uz doplatu ima i stražnje parkirne senzore, tempomat i metalik boju.


Za razliku od prethodnika, unutrašnjost ne odaje jeftinoću, instrumenti su pregledni, volan se podešava po visini, a mjenjač je malo manje precizan nego u Meganeu. Komfor je vrlo dobar

Sjećam se, 2002. je common-rail turbodizelaš obujma 1461 ccm Renault uveo na tržište (počeo je sa 64 i 82 KS). Imao je dosta 'dječjih bolesti', posebno s ubrizgavanjem Lucas/Delphi i nije bio osobito pouzdan. Malo po malo temeljito su ga 'brusili' te je postao jedan od najboljih i najpoželjnijih na tržištu. Jedno bregasto vratilo, osam ventila i zupčasti remen jamstvo su pouzdanosti, pokazujući da je manje - više. Po tom su iskustvu 2009. PSA i Ford dizelaša 1.6 HDi/TDCi sa DOHC/16V prebacili na tehnologiju SOHC/8V. Logan MCV ne ide loše ni s osnovnom verzijom 1.5 dCi (75 KS i 180 Nm), jer do stotke ubrzava za 14,2 s i postiže 162 km/h.

Testni je model opremljen inačicom sa 90 KS, kakva se ugrađuje i u Mercedese A 160 CDI i B 160 CDI, doduše sa 240 umjesto 220 Nm. Već je to dovoljno za solidne performanse. Uz potporu korektno stupnjevanog mjenjača s pet stupnjeva Logan MCV vuče sasvim OK. Spontano reagira na gas i ubrzava ravnomjerno, bez 'turbo-rupe', a najveća brzina od 173 km/h pokazuje da mu je i autocesta prirodno okruženje. Provjereno dobro je i podvozje, a 15,5 cm udaljenosti podnice od tla 'kao stvoreno' je za naše uvjete. Dacije više ne ugrađuju gume iz druge lige, pa je uz provjerenu McPherson/polukrutu izvedbu ovjesa izvedenu iz Clija III upravljiv i dovoljno stabilan. Treba, naravno, respektirati da to nije auto za jurnjavu, ali sigurno ide kroz zavoje, bez 'širenja' putanje, što je bila mana prethodnika.


Provjereni Renaultov dizelaš s jednim bregastim vratilom i osam ventila, koji se ugrađuje i u Nissane i Mercedese, omogućava ubrzanje do stotke za 12,1 s, a u normalnoj vožnji 'pije' manje od pet litara

Tek iznad 120 km/h osjeća se da nije na razini dizelaša s više od 100 KS, ali to nadoknađuje ravnomjernim radom i štedljivošću. Nevelik vršni moment od 220 Nm također je zaslužan za ravnomjerno otpuštanje snage, a iskoristivi su okretaji od 1300 do 4200/min. Snage ima dovoljno i za puno opterećenje. Sve je dobro prilagođeno za grad (lako se penje na rubnjake) i po potrebi temperamentno ubrzava među semaforima. Dobro se snalazi i na otvorenoj cesti te ne zamara na duljim putovanjima.  Bez raskoši, ali funkcionalno i s dojmom solidne kvalitete izvedena je unutrašnjost. Prostrano je sprijeda i straga. 

Međuosni razmak od 243 cm je nevelik, ali su nasloni sjedala i obloge nešto tanje nego kod 'ozbiljnih' kompakata, pa mjesta za koljena ima više nego dovoljno. Logan MCV čvrsto leži na cesti, a udarci s podloge pri prelasku neravnina bolje se prigušuju nego kod prethodnika. Nije ovo auto za trke, ali ima sve što treba za praćenje ritma brzog prometa. Razina buke je manja nego kod prethodnika, ali ipak nešto veća nego kod Clija i Meganea s istim motorom. Ova je izvedba opremljena i sustavom start/stop što 'na papiru' osigurava potrošnju od samo 3,5 l. Realnih 4,5 do pet litara snažan je argument  za kupnju i zaokružuje 'sliku' karavana koji je po svemu mudar izbor, osim ako ne smeta nepravedan imidž Dacije kao 'jeftilena'.


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Motor: turbodizelski, 4 cil., SOHC, 8V (sivi lijev), blok od sivog lijeva
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 1461 ccm
Provrt x hod: 76 x 80,5 mm
Kompresija: 15,5:1
Snaga: 66 kW/90 KS pri 3750/min
Moment: 220 Nm pri 1750/min
Mjenjač: ručni, 5 stupnjeva 
Pogon: prednji
Start/stop: da
Izvedba: karavan C-segmenta, 5V, 5 sjedala
Gabariti: 4492 x 1733 x 1519 mm
Međuosni razmak: 2634 mm
Cd: 0,33
Krug okretanja: 10,9 m
Masa/nosivost: 1170/500 kg
Prtljažnik: 573 - 1515 l
Spremnik: 50 l
Euro NCAP: 3 zvjezdice
Ovjes: sprijeda McPherson, straga polukrut
Kočnice: sprijeda samov. diskovi 259 mm, straga bubnjevi 203 mmŽ
Ručna: mehanička 
Naplaci: aluminijski
Gume: 185/65 R 15
Brzina: 173 km/h
0-100 km/h: 12,1 s
Potrošnja (EU): 3.8/3,2/3,5 l/100 km na testu: 5,5 l/100 km
CO2: 90 g/km
Cijena: 105.165 kn (13.837 eura)
Bez doplata: 99.000 kn (13.026 eura)
Osnovni benzinac: 65.200 kn (8579 eura) - 1.2 16V Base - 75 KS
Osnovni dizelaš: 87.500 kn (11.513 eura) - 1.5 dCi Ambiance - 75 KS


+ cijena 
+ funkcionalnost
+ potrošnja

- 3 EuroNCAP zvjezdice





Mazda


Gulf

Tembo