27.12.2015. Autor: Željko Marušić

Test: DS 4 Crossback BlueHDi 180

Šminker kakav se čekao. Crossover? Više od toga…

Srednji model Citroënovog premium brenda DS od jeseni 2011. pronašao je 115.000 kupaca, što je za luksuzni kompakt (C-segment) vrlo dobro. U petu je tržišnu godinu DS 4 ušao bitno osvježen, prvenstveno novom maskom s LED svjetlima, bogatijom opremom i trendovskim gadgetima. Naravno, i motorima koji zadovoljavaju normu Euro 6. Velika je novost ‘meka’ crossoverska izvedba Crossback, pogotovo u najsnažnijoj dizelskoj verziji BlueHDi 180, koju smo testirali. Kako se toga nisu odmah dosjetili?!  Logičan je to model, pa je paradoks što nema izravnog konkurenta. Velika mu je to vrlina, odnosno tržišna šansa.

Može se to jedino reći za Mini Countryman, koji sa 409,5 cm ipak nije ista klasa kao DS 4, dugačak 428,4 cm. Premium iskorak, u usporedbi s C4, vidi se po svakom detalju funkcionalnog francuskog kompakta sa slavna dva slova na maski, uvedena 1955. legendarnim modelom DS 19 (Žaba). Čisto i gospodski skockana je unutrašnjost, s kvalitetnim materijalima, sportskim detaljima i (pre)velikim volanom, suprotne ‘filozofije’ od Peugeota. Blaga terenska obilježja pokazuje mat plastika ruba blatobrana i zaštita stražnjeg dijela donjeg postroja. Povećanje udaljenosti podnice od tla, sa 13 na 16 cm, daje novu vrijednost i funkcionalnost, pogotovo s trendovskim (polu)terenskim dodacima. 


Privlačnim crossoverskim elementima PSA-ov premium kompakt dobiva mogućnosti i za silazak s asfalta, premda je s moćnim dizelašem i osrednjom automatikom prikladniji za brze prometnice

Komfor je korektan, računajući da se ipak radi o kompaktu međuosnog razmaka 261 cm (među najmanjim u klasi, pa se na stražnjim sjedalima ne mogu očekivati čuda). Vrijedi to i za prtljažnik od 385 do 1021 litar. Riječ je, ipak, o šminkerskom modelu, koji ne ostavlja nikakvu sumnju u besprijekornost izvedbe, donedavno netipičnu za ‘francuze’. Udobnost sprijeda, a i izvedba, u premium su stilu, kojeg naglašavaju sjedala od brušene kože te aluminijske papučice i oslonci za noge. Dobro su rješenje pregledni, okrugli analogni instrumenti (srećom nema previše elektroničkih ‘gadgeta’) i ‘čista’ središnja konzola, bez gomile‘dugmića’.

DS 4 djeluje čvršće i solidnije od C4, kožne obloge armature naglašavaju dojam luksuza i kvalitete te podižu ugled. U vožnji ništa ne vibrira, ne klepeće, što je bila mana prve serije C4, doduše nakon dosta godina i prijeđenih kilometara. Još uvijek to nije kao u Audiju A3, ali nije ni daleko, pogotovo uz nadogradnju luksuzne izvedbe kožnatim elementima. U PSA-u idu u krajnosti - dok 308 koristi, za malo, premalen volan, u DS 4, pa i verziji Crossback, malo je prevelik. Ali to ne smeta, dapače. ‘Mesnat’ je i lijepo oblikovan, a to vrijedi i za ručicu automatskog mjenjača. Općenito, vozaču je ugodno. Crossback je riješio sterilnost volana DS 4 prve serije te pruža bolji osjećaj preciznosti i kontrole.


Provjereno dobar 2.0 HDi u pojačanoj verziji, u kombinaciji sa 6-stupanjskim mjenjačem, kakav je bio na tehnološkom vrhu prije 10 godina, dobro su rješenje za gospodsku vožnju ‘u visokom ritmu’

Testirali smo najsnažniju verziju, koja će dinamičnošću malo koga razočarati. Provjereni, najvažniji PSA-Fordov dizelaš, obujma 1997 ccm, koji se ugrađuje u 30-ak modela, u verziji sa 180 KS i 400 Nm dostupan je samo s automatskim mjenjačem. To podiže potrošnju za pola litre u usporedbi s ručnim (motor je tada prigušen na 150 KS i 370 Nm), ali povećava ugodnost vožnje. U sportskom modu šalta pri 4400/min, a najbolje mu prijaju srednji okretaji, kada stupnjeve mijenja gotovo neosjetno. Za dizelske je pojmove dobro izbalansiran i prigušen, a lijepo potegne, uz malo početno ‘kolebanje’. Moćan dizelaš pod haubom, kojemu je glavni adut... 

... moment od 400 Nm dobro ’pegla’ mane (početnu tromost) automatika ‘stare škole’. Automatski mjenjač sa šest stupnjeva, jedina opcija s najsnažnijim dizelašem, nije brz kao DSG, ali ipak dobro hvata i pruža uvjerljive performanse, s naglaskom na udobnost. Premda nedostaje početne dinamičnosti, kad se zahukta, DS 4 Crossback podiže adrenalin. Do stotke ubrzava za 9,3 s i može potegnuti 217 km/h, što je luksuznom povišenom kompaktu s automatskim mjenjačem više nego dovoljni za uživanje u vožnji, uz potrošnju od 5,5 do 6 litara (u oštrijem ritmu oko 6,5). U svim se situacijama osjećaju velike mogućnosti motora (čitaj moment), ali i da ga mjenjač malo ‘kastrira’.


Dobrom ležanju pomažu 18-colni naplaci s gumama 235/45, a povišen položaj povećava vidljivost te osjećaj kontrole i sigurnosti, bez negativnog utjecaja na stabilnost. Kočnice su za pet

DS 4 Crossback BlueHDi 180 je zanimljiv, dovoljno moćan i uvjerljiv šminkerski auto Golf-formata, koji opravdano ima velike ambicije. DS brend je ‘probio led’, a 2014., osamostaljenjem od Citroëna, sve je  postalo ozbiljnije. Dobro je što je to šminka bez negativnih konotacija (koje kod nekih bude njemački premium brendovi), a provjerena mehanika jamstvo je uspjeha. Izaziva pozitivne reakcije i nudi ‘novi vjetar’. Premda je malo više ‘ženski’ auto nego ‘muški’, nije to mana. Pozitivno iznenađuju čvrstoća i solidnost, suprotno od predrasuda koje mnogi imaju prema francuskim autima. 

Kompaktne mu dimenzije daju okretnost, a dobro podvozje i unaprijeđen volan brzinu i sigurnost u ‘peglanju’ zavojitih cesta. Uz sve to ima dovoljno oštrine pri startovima i izvlačenju iz zavoja, a na autocesti je ‘gutač kilometara’. Užitak vožnje pojačava tri centimetra povišena crossoverska izvedba, koja prvenstveno ‘podiže’ šminkerski dojam, ali i povećava praktičnost (atraktivne 18-colne felge ipak nisu za teren). Cijena? DS 4 je premium, pa u top-verziji zaslužuje više od 30.000 eura. No, osnovni dizelaš BlueHDi 120, većinom bitnoga, optimalan je izbor (10,5 s, 197 km/h), a stoji 24.990 eura. To bi bilo to...


POGON 

Motor: turbodizelski, 4 cil., DOHC, 16V, zupč. remen, blok od alu. lijeva
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 1997 ccm
Provrt x hod: 85 x 88 mm
Kompresija: 16:1
Snaga: 133 kW (180 KS) pri 3750/min
Moment: 400 Nm pri 2000-3000/min
Mjenjač: autom., 6 st.
Pogon: prednji
Start/stop: da


KAROSERIJA 

Izvedba: crossover C-segmenta, 5V, 5 sjedala
Gabariti: 4284 x 1810 x 1535 mm
Međuosni razmak: 2610 mm
Cd: 0,32
Krug okretanja: 10,8 m
Masa/nosivost: 1495/540 kg
Prtljažnik: 385/1021 l
Spremnik: 60 l
EuroNCAP: 5 zvjezdica


PODVOZJE 

Ovjes: McPherson/Multilink
Kočnice: sprijeda: samoventilirani diskovi 302 mm, straga: diskovi 268 mm
Ručna: električna
Naplaci: aluminijski 18"
Gume: 235/45 R 18 (standardne 205/55 R 16)


PERFORMANSE 

Brzina: 217 km/h
0-100 km/h: 9,3 s
Potrošnja (EU): 5,3/3,9/4,4 l/100 km
Na testu: 6,5 l/100 km
CO2: 115 g/km


CIJENA 

Testni model: 257.190 kn (33.841 eura)
Bez doplata: 225.340 kn (29.650 eura)
Osnovni benzinac: 182.890 kn (24.064 eura) - Puretech 130
Osnovni dizelaš: 189.924 kn (24.990 eura) - BlueHDi 120


+ oprema
+ udobnost
+ sigurnost
+ ležanje

- komfor straga
- početna anemičnost






Mazda


Gulf

Tembo