25.2.2016. Autor: Željko Marušić

Test: Ford C-Max 2.0 TDCi Titanium, nova maska i stari aduti

Čvrst monovolumen C-segmenta i dokazanih dizelskih 150 KS - dobar tandem

Ford nikada neće napraviti Focus koji će se dopasti kupcima i širokim masama poput Golfa , pa to vrijedi i za njegove izvedenice, u odmjeravanju sa sandučastim, ali istodobno otmjenim VW Touranom. Ali to ne znači da je lošiji. Konkretnije, Focus je od prve generacije iz 1998. ponudio najveći užitak vožnje u klasi, što je ostvarila i njegova izvedenice C-Max.. Zasluga je to vrhunskog podvozja i upravljačkog mehanizma, po čemu su stručnjaci iz Köln-Merkenicha (predgrađa u kojem je razvojni kompleks s tvornicom) pravi majstori. Legenda kaže da su za razvoj multilink stražnjeg ovjesa Golfa V od 2000. do 2003. zaslužni bivši Fordovi stručnjaci, koje je Volkswagen vrbovao. 

No, vratimo se C-Maxu druge generacije, o kojem je riječ u ovom tekstu. Model prve generacije, na platformi predviđenoj za Focus II, proizvodio se od 2003. do 2010., kad je predstavljen drugi, koji je prije otprilike godinu dana dobio novu 'Aston Martin - masku'.  Sazdan je čvrsto i uvjerljivo kao da je isklesan 'iz jednog komada granita' i treba zaključiti da je vrlo reći da je vrlo uvjerljiv, do zadnjeg vijka. Ali to, ni u kojem slučaju nije šminkerski, niti premium auto. No, ti atributi Fordovom kompaktu nisu ni potrebni.


U šestoj se tržišnoj godini Fordov kompaktni monovolumen, uz uspješan redizajn, opire sve većoj popularnosti crossover modela. Pomaže mu izvrsno podvozje

Monovolumeni (MPV) svih kategorija 'zlatno doba' su prošli na prijelomnici tisućljeća, jer su kupci više ljubavi pokazali prema SUV-modelima, koje su od 2005. počeli nazivati ceossoverima. Šteta, jer napuhana verzija Focusa treće generacije (prvi iz 1998. nije imao MPV izvedbu) nudi sve bitno za obiteljske i poslovne namjene. Položaj za upravljačem je ugodan, blago povišen i može se prilagoditi vozačima svih uzrasta. Lijepo se sjedi i na suvozačevom mjestu. Straga ima dovoljno mjesta za tri odrasle osobe, a uvjerljiv dojam zaokružuje prtljažnik od 471 do čak 1723 litre.

Moglo bi se reći da je Fordov monovolumen, na granici kompaktne i srednje klase, ‘inside-out’ automobil, odnosno skladniji je i atraktivniji iznutra nego izvana. Kokpit je pregledan i funkcionalan, volan izvrsno oblikovan i može se lijepo podešavati, a to (još više) vrijedi za ručicu mjenjača. Pohvalu zaslužuje i izvedba središnjeg dijela prednje konzole, na kojemu su posložene sekundarne komande klime, ventilacije i audio uređaja - nisu načičkane kao u nekim konkurentima.  


Fordovi modeli tradicionalno pružaju užitak upravljanja i po tome su bolji od konkurenata. Sjedi se ugodno povišeno, a dobar dojam naglašava oprema Titanium

Zbog masivne 1,5-tonske izvedbe, nastale prije vremena 'downsizinga', ne mogu se očekivati čuda od najuspješnijeg Fordovog dizelaša (proizvodi se u suradnji s PSA-om), koji iz 1997. razvija 150 KS pri nevelikih 3750/min. Dojam je u stvarnosti bolji od očekivanja, što može zahvaliti izvrsnom 6-stupanjskom mjenjaču i okretnom momentu od 370 Nm pri 2000-3250/min. Pokazuju to i performanse, ubrzanje do 100 km/h za 9,2 s i najveća brzina od 204 km/h. U ugođaju povišenog modela - puna šaka brade.

Sjedi se ugodno povišeno, a vozna su svojstva kao u temperamentnom kompaktu. Užitak je peglati seriju zavoja, jer ih ovaj povišeni auto svladava bez neugodnih prebačaja težišta i proširivanja putanje (pomažu 17-colni naplaci, s gumama 225/55).. Dobre se performanse zadržavaju i kod potpunog opterećenja te su tek na granici potrebne korekcije volanom. Premda je dvolitreni dizelaš masivan, ne osjeća efekt teškog nosa i osim kod vožnje ‘na nož’, auto je potpuno neutralan. A u graničnim uvjetima dovoljno je blago dodavati upravljač. Zahvaljujući umjereno međuosnom razmaku (265 cm) okretan je  i upravljiv, a pritom i dobro upija neravnine. Iznenađujuće dobrim, temperamentnim svojstvima pogoduju i snažne kočnice.


Dizelaš koji se ugrađuje u 30-ak modela Forda i PSA dobro je izbalansiran i dobro povuče od niskih okretaja, a u normalnim okolnostima troši 5,5 litara

Žilavi dvolitreni dizelaš lijepo potegne od niskih okretaja, već od nekih 1400 min. To znači da ne treba 'cijediti' okretaje i to je jaki adut za smanjenje potrošnje. U visokom ritmu može se voziti od 1800 do 3000/min, bez čestih izmjena stupnjeva prijenosa, premda kratki i precizni mjenjač na uzdignutoj središnjoj konzoli vuče na šaltanje- Zbog toga se u normalnim uvjetima vožnje može računati na prosječnu potrošnju od pet do šest litara. Štednji pomaže i izvrsno podvozje, koje omogućava prolazak kroz mnoge zavoje, gdje drugu MPV-i trebaju snažno kočiti.

Ford C-Max je cijenom povoljan, ali to se ipak ne može reći za bogato opremljenu testnu inačicu.  Daleko su isplativije osnovne verzije, 3-cilindarska benzinska 1.0 EcoBoost Trend Compact sa 100 KS (129.900 kn), a pogotovo osnovna dizelska 1.5 TDCi Trend Compact snage 95 KS, po cijeni 146.900 kn. Vjerujte nam na riječ, te verzije pružaju sasvim pristojne performanse (benzinac 175 km/h i 13,2 s te dizelaš 180 km/h i 12,5 s), a usto imaju povoljan omjer plaćenog i dobivenog. Dakle, dobar izbor. I, svakako, palac gore!


POGON

Motor: turbodizelski, 4 cil., DOHC, 16V (zupčasti remen/lanac), blok od sivog lijeva
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 1997 ccm
Provrt x hod: 85 x 88 mm
Kompresija: 16:1
Snaga: 110 kW/150 KS pri 3750/min
Moment: 370 Nm pri 2000-3250/min
Mjenjač: ručni, 6 stupnjeva 
Pogon: prednji
Start/stop: da


KAROSERIJA

Izvedba: monovolumen C-segmenta, 5V, 5 sjedala
Gabariti: 4379 x 1828 x 1626 mm
Međuosni razmak: 2648 mm
Cd: 0,31
Krug okretanja: 10,9 m
Masa/nosivost: 1526/590 kg
Prtljažnik: 471 - 1723 l
Spremnik: 55 l
Euro NCAP: 5 zvjezdica


PODVOZJE 

Ovjes: sprijeda McPherson, straga Multilink
Kočnice: sprijeda samov. diskovi 278 mm, straga diskovi 280 mm
Ručna: mehanička 
Naplaci: aluminijski
Gume: 225/55 R 17

PERFORMANSE 

Brzina: 204  km/h
0-100 km/h: 9,2 s
Potrošnja (EU): 4,4/5,0/3,8 l/100 km
Na testu: 5,6 l/100 km
CO2: 114 g/km


CIJENA 

Testni model: 240.832 kn (31.481 eura)
Bez doplata: 191.900 kn(25.085 eura)
Osnovni benzinac: 129.900 kn (16.980 eura) - 1.0 EcoBoost Trend Compact - 100 KS
Osnovni dizelaš: 146.900 kn (19.203 eura) - 1.5 TDCi Trend Compact - 95 KS


+ funkcionalnost
+ užitak upravljanja
+ sigurnost
+ performanse/potrošnja

- skupe doplate


Dodatna oprema (kn)

Panoramski krov (nije dostupno uz Family Pack) ... 4.328,40 kn

Bi-Xenon prednja svjetla sa mlaznicama za pranje, automatsko izravnavanje prednjih svjetala, LED dnevna svijetla ... 5.386,46 kn

Winter Pack (MFP2) - Grijana prednja sjedala, grijano vjetrobransko staklo sa grijanim mlaznicama za pranje stakla, nedostupno sa MFP3 ... 1.875,64 kn

Driver Assistant Pack(MFP5) Sustav detekcije mrtvog kuta s preklopnim osvrtnim zrcalima,sustav zadržavanja vozila u prom. traku, prepoznavanje ograničenja brzine,  nadzor umora vozača, aut.duga svjetla, Active City Stop, nedostupno sa  MFP15, MFP4, MFP17, MFP18 ... 8.656,73 kn

Titanium Style Pack Plus (MFP9) - Zatamnjena stakla, aluminijski naplatci 17" D2YB7, nedostupno sa MFP7; MFP8 ... 1.731,35 kn

Business Pack II (MFP13) - Automatski parkirni sustav, Prednji i stražnji parkirni senzori, ICE pack 10, nedostupno sa MFP4, MFP12; MFP17; MFP18 ... 7.694,92 kn 






Mazda


Gulf

Tembo