27.12.2017. Autor: Željko Marušić

Test: Ford Taunus 1300 (1977.) & Ford Mondeo 1.5 TDCi (2017.), u četiri se desetljeća sve, baš sve okrenulo

Prednji pogon, kojeg koristi Mondeo, za razliku od stražnjeg testnog Taunusa, koristili su i prethodni Taunusi P4 (1962. - 1966.) i P6 (1966.- 1970.). Novi je turbodizelaš 1.5 više od dvostruko moćniji od klasičnog benzinca 1.3

Bila su to druga vremena, mnogima su Fićo (Zastava 750) i Peglica (Fiat 126p) bili krajnji doseg, Stojadin (Zastava 101), Četvorka (Renault 4), Buba (VW 1200/1300)... već su značili pristojan standard. Sljedeća su stepenica bili Renault 12, Opel Kadett, Ford Escort... Kupovali su ih uspješniji iz srednjeg staleža, a poduzetnici, odvjetnici, liječnici birali su Opel Rekord i Ford Taunus, o kojem pišemo. Sportaši i medijske zvijezde vozili su BMW 2002, Citroën DS 20 (Žabu)... 

Na vrhu, kao apsolutni luksuz i statusni simbol, bio je Mercedes-Benz 200 D. Dakle Ford Taunus je u svoje doba bio 'teška šminka'. Taunus je šumovito gorje visine do 878 m, u njemačkoj saveznoj pokrajini Hessen. U svijetu je to ime postalo poznatije po Fordovom modelu, uvedenom 1939., koji se proslavio nakon II. svjetskog rata. Serija G93A, koja se proizvodila do 1942., poslužila je za obnavljanje proizvodnje od 1948. - 1952. Slijedio je P1, prvi Ford s pontonskom karoserijom, zanimljiv i s globusom na sredini maske, slabašan ali pouzdan (12 M/38 KS i 15 M/55 KS), a redizajniran je stigao 1959. 

Testni je Taunus nažalost dorađen (maska i unutrašnjost), što mu 'ubija' oldtimersku vrijednost, no sve je bitno izvorno. Premda je u oba slučaja riječ o limuzinama srednje klase, razlika je drastična

Kopernikanski obrat ponudio je model treće generacije (P4), prvi Ford s prednjim pogonom, u rasponu od 12M/40 KS do 15 M/65 KS. Serija P6 bila je osnažena i povećana, a 1970. stiže serija TC (kratica od Taunus/Cortina, iz njemačke/britanske proizvodnje). Vraća se klasičnoj koncepciji sa stražnjim pogonom, a poznatija je kao Knudsen-Taunus. Nadimak mu je posudio Semon E. 'Bunkie' Knudsen, Fordov čelnik 1968. i 1969., koji je uveo seriju 'baroknih' modela. Redizajnirana serija TC2 (testni model) stigla je 1976. 

Limuzina s dvojim vratima, koncepcija kao u starim Opelima (Rekord C, Astra B) 'umrla' je 1980-ih. Testni je primjerak dorađen neoriginalnim oblogama, volanom i ručicom mjenjača, što ne poremećuje funkcionalnost, ali smanjuje tržišnu vrijednost. Osnovni benzinac 1300, kao kod prethodnika, raspolagao se s mršavih 55 KS na njemačkom tržištu i 59 u izvozu. Nažalost, danas Fordovi, pa tako i Mondeo, ni izdaleka nisu popularni na našim cestama, kao što su bili 1960-ih i 1970-ih, kad je Taunus u srednjoj klasi bio statusni simbol 'par excellance', paralelno s Opel Rekordom. 

Pogled s boka otkriva koliko je ista klasa (D-segment) narasla u četiri desetljeća. Mondeo je gabaritima 487 x 191 x 148 cm duži 54, širi 28 i viši 16 centimetara od Taunusa. Drastična je razlika i u aerodinamici

Danas, na 'praunuke' oba modela - Mondeo i Insigniju - Passat gleda s visoka.  Zadržavanje međuosnog razmaka prethodnika, od 285 cm, pokazalo je da je zadržao gene prethodnika. Hvali se i uglednom maskom u stilu Aston Martina. Izgleda impozantno, rastegnut na blizu 4,9 m, te izvrsnim referencama prostranosti i dinamičnosti ulazi na teren Passata. Na našem tržištu nema šanse približiti mu se prodajnim brojkama, za razliku od svjetskog... 


Kako usporediti Taunus iz 1977. s Mondeom iz 2017.? Nikako i svakako, jer je riječ o autima iz iste vertikale. Oba su limuzine u gornjem dijelu srednje klase, svoga doba, Taunus je klasična, a Mondeo kombi-limuzina, s praktičnim petim vratima. Koliko je napredovao, vidi se i po 27 cm većem međuosnom razmaku, kad se uzme u obzir i poprečni smještaj motora, te nedostatak središnjeg grebana za kardansko vratilo, prostora je za dvije klase više. Prtljažnik Taunusa je 412 litara, pravilnog oblika i s minimum obloga, bez mogućnosti podešavanja. Kod Mondea je gepek od 488 do 1360 litara. Unutrašnjost  Taunusa (nažalost dorađena) za to je doba razmjerno bogata, premda je volan bez serva... 

Drastična je razlika i u koncepciji podvozja. Mondeo je s prednjim, a Taunus sa stražnjim pogonom, Mondeo ima straga Multilink ovjes, a Taunus kruti most, poput kamiona

Razlika u koeficijentima otpora zraka, 0,41 prema 0,29, aerodinamike trokrilnog ormara prema fluidnosti silueta, pokazuje razliku u filozofiji dizajniranja. Još je veća razlika u pogonskim sklopovima, baznoj koncepciji. Mondeo ima  osam zračnih jastuka, dodirni ekran, gomilu elektronike i gadgeta, mjenjač sa šest stupnjeva, Taunus ih ima četiri i ništa ostalog, čak ni servo volana. Premda bi primjerenije bilo da smo osnovnog benzinca, a Taunus je za svoje doba imao suvremenog, s bregastim vratilom u glavi (OHC) i poprečnim strujanjem radnog medija ...


... usporedili s novim hitom, 3-cilindarskim 1.0 EcoBoostom snage 125 KS, tu svojedobno najpopularniju motorizaciju usporedili smo s najdostupnijom dizelskom 1.5 TDCi sa 120 KS. Dva svijeta, u svemu, brzini, ubrzanju, potrošnji, ležanju. Dizelski je Mondeo upola teži od benzinskog Taunusa, koji stotku lovi za 20,5 s i potegne 139 km/h. Malo? Sporo? Čekajte malo, Taunus je trebao dvije sekunde duže do stotke od Stojadina, ali je mogao potegnuti 3 km/h brže. Dakle, nema spora…  No, istodobno je trošio dobru litru više na 100 km. Osam do deset litara. 

Drastična je razlika i u koncepciji podvozja. Mondeo je s prednjim, a Taunus sa stražnjim pogonom, Mondeo ima straga Multilink ovjes, a Taunus kruti most, poput kamiona

U usporedbi s tim je 11,5 s do stotke i 192 km/h, koliko treba osnovnom dizelskom Mondeu (mnogi priznaju jedino 2.0 TDCi sa 150 KS za pravog Mondea) - vihor. Ali dok benzinski Taunusu guta 8 do 11 litara na 100 km, dizelskom Mondeu za 100 km treba 5,5 do 6,5. Istodobno je Mondeo, s prednjim pogonom i stražnjim Multilinkom toliko stabilniji od Taunusa, koji je sklon zanošenju repa (preusmjeravanju), da se čini kako ste sjeli u bolid. Upravljiviji je (premda glomazniji) i stabilniji, bolje ubrzava i koči.  

Performanse (11,5 s, 192 km/h) drugi su svijet u usporedbi s Taunusovih 20,5 s i 139 km/h, a troši malo više od pola. Ponovno, zaključak kao u prethodnim usporedbama. Mondeo je bolji u svemu, a emocije su na strani 'Knudsen-Taunusa'. Dakle, usporedili smo dva neusporediva modela, koncepcijom i izvedbom, što je i normalno s obzirom na četiri desetljeća među njima. No, tek izravna usporedba pokazuje koliko je donio napredak i tehnološki razvoj u kojem je Ford temeljito mijenjao koncepciju. Većina je sretna zbog toga, ali mnogi žale za onim što je pružao Taunus…

A sad malo povijesti: 

Prvi je Mondeo 1993. naslijedio  Sierru koja je 1982. naslijedila Taunus te osvojio titulu ‘Europskog auta 1994. godine’. Drugome titula za 2001. izmiče ‘za dlaku’ ('izlobirana' je Alfa 147), a treći je 'vatreno krštenje' imao 2006. u filmu Casino Royale (prodaja od 2007.), a kad se agent 007 udostojio ući u 'konfekcijsku' limuzinu iz Kölna. Izveden je iz S-Maxa, ‘Europskog auta 2007. godine’. Četvrti se prodaje od 2015. Nažalost, Fordovi, dakle i Mondeo,  ni izdaleka nisu popularni kao što su bili 1960-ih i 1970-ih, kad je Taunus u srednjoj klasi bio statusni simbol, paralelno s Opel Rekordom.


FORD TAUNUS 1300 (1977.)

POGON  

Motor: benzinski, 4 cil., OHC, 8V, zupčasti remen, blok od sivog lijeva

Ugradnja: sprijeda uzdužno

Obujam: 1294 ccm

Provrt x hod: 79 x 66 mm

Kompresija: 8:1

Snaga: 43 kW (59 KS) pri 5500/min

Moment: 93 Nm pri 3000/min

Mjenjač: ručni, 4 st.

Pogon: stražnji

Start/stop: ne


KAROSERIJA 

Izvedba: sedan D-segm., 4V, 5 sjedala

Gabariti: 4330 x 1630 x 1320 mm

Međuosni razmak: 2580 mm

Cd: 0,41

Krug okretanja: 11,1 m

Masa/nosivost: 995/490 kg

Prtljažnik: 412 l

Spremnik: 54 l

EuroNCAP: -.


PODVOZJE 

Ovjes: neovisni, kruti

Kočnice: diskovi 239 mm/bubnjevi

Ručna: mehanička

Naplaci: čelični

Gume: 165 R 13 


PERFORMANSE 

Brzina: 139 km/h

0-100 km/h: 20,5 s

Potrošnja: 8 - 11 l/100 km

CO2: cca 250 g/km.

CIJENA

8700 DM (1978), današnja vrijednost: oko 6000 eura



FORD MONDEO 1.5 TDCI (2017.)

POGON 

Motor: turbodizelski, 4 cil., OHC, 8V, zupčasti remen, blok od alu lijeva

Ugradnja: sprijeda poprečno

Obujam: 1499 ccm

Provrt x hod: 73,5 x 88,3 mm

Kompresija: 16:1

Snaga: 88 kW (120 KS) pri 3600/min

Moment: 270 Nm pri 1750-2500/min

Mjenjač: ručni, 6 st.

Pogon: prednji

Start/stop: da.


KAROSERIJA 

Izvedba: sedan D-segmenta; 4V, 5 sjedala

Gabariti: 4871 x 1911 x 1482 mm

Međuosni razmak: 2850 mm

Cd: 0,29

Krug okretanja: 11,6 m

Masa/nosivost: 1560/590 kg

Prtljažnik: 488 - 1360 l

Spremnik: 62 l

EuroNCAP: 5 zvjezdica


PODVOZJE 

Ovjes: MacPherson/Multilink

Kočnice: samov. diskovi 300/diskovi 302 mm

Ručna: električna

Naplaci: aluminijski

Gume: 215/55 R 15 


PERFORMANSE 

Brzina: 192 km/h

0-100 km/h: 11,5 s

Potrošnja (EU): 4,7/3,6/4,0 l/100 km (N)

Realno: 5,5 - 6,5 l/100 km

CO2: 104 g/CO2.


CIJENA 

Testni model: 207.834 kn (27.785 eura)

Osnovni dizelaš: 183.900 kn (24.586 eura); ovaj, bez doplata

Osnovni benzinac: 157.400 kn (21.043 eura)




Mazda kampanja

Izvor osiguranje kampanja

Mercedes kampanja



Vulkal gume