30.6.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Honda Civic 1.8 i-VTEC Lifestyle NAVI

Nije štedljiv i papreno je skup, ali sa 142 KS i atraktivnom opremom pruža najveći užitak u klasi

Isti, a bolji - pomislili smo početkom 2012., kad je na naše tržište stigao Civic devete generacije (predstavljen je u rujnu 2011. na salonu u Frankfurtu). Već nakon prve testne vožnje bilo nam je jasno da je, premda vrlo sličan prethodniku, bitno unaprijeđen, praktički potpuno nov. Imao je tada najmanji koeficijent otpora zraka u kompaktnoj klasi (0,27), što su u međuvremenu dostigli Mazda 3 i Golf VII (uz veću širinu, koja povećava otpor zraka), ali zadržao je tehničku perfekciju, premda za benzinske motore nije koristio, i još uvijek ne koristi, direktno ubrizgavanje, niti turbopunjač. Honda ima glas tvrtke koja proizvodi najbolje benzinske motore, a i cjelokupna je izvedba za pet. Usto i dalje izgleda pomalo ‘svemirski’, što nije loše. 

Hondin kompakt jedini u klasi može dozvoliti da bude skuplji, osjetno skuplji od Golfa. Za bazni benzinac 1.4 sa 100 KS, doduše bogato opremljen, sa 16-colnim alu naplacima, automatskom klimom, dnevnim LED svjetlima…, treba istresti čak 146.990 kn, dvadesetak tisuća više na osnovnog Golfa. A usto je Golf 1.2 TSI sa 86 KS poletniji (11,9 s,  179 km/h), premda malo sporiji od Civica (13 s, 184 km/h) i nominalno troši 4,9 u usporedbi sa 5,4 litre. Testni mode, 1.8 i-VTEC Lifestyle NAVI, sa 142 KS i napucan opremom sportskog naglaska, navodno vrijedi 211.800 kn. Puno i previše, premda se radi o autu tehnologijom i izvedbom na vrhu klase, doduše na poseban, drugi način. Adute mu je pojačao nedavni redizajn, kad je, uz LED svjetla, dobio i osvježenu, bogatiju unutrašnjost. Ne bi se reklo da je već u četvrtoj tržišnoj godini…


Izgleda sportski, što pokazuju i performanse (215 km/h, 8,7 s), izvrsno leži, izvedba je vrlo funkcionalna, čvrsta i sigurna, pa se može ‘progutati’ potrošnja koja je na testu iznosila 8,2 litre. Cijena, pak, malo teže…

Novi je Civic ubrzo nakon prezentacije dobio pet zvjezdica za sigurnost po Euro-NCAP testu i ukupne rezultate u samome vrhu kompaktne klase. Sigurnost, aktivna I pasivna, jasno se osjećaju za volanom. A i koncepcija je neobična. Bio je prvi novitet u posljednjih nekoliko desetljeća koji je produžen (sa 425,5 na 430 cm), uz skraćen međuosni razmak (sa 263,5 na 259,5 cm)! ‘Tajna’ bitnog povećanja komfora i prtljažnika, u neznatno povećanim vanjskim gabaritima, je u smještaju spremnika goriva ispod prednjih sjedala i genijalnom konceptu svih sjedala, posebno stražnjih. Niti jedan drugi model na tržištu ne omogućava tako lagano preklapanje naslona i funkcionalnost unutrašnjosti. Za pohvaliti je i ugodan, ‘vozački’ položaj za sve, a straga i neočekivano mjesta za koljena

Trebalo je dosta umijeća za ‘nabiti’ toliko komfora, uz najveći ‘gepek’ u klasi: od 475 do 1380 litara. Veća dužina, uz visinu smanjenu sa 146 na 142 cm i ekstremno ukošen vjetrobran, osiguravaju prvoklasnu aerodinamiku. Tome doprinosi i najmanja širina u klasi (177 cm), koja ipak ne umanjuje prostranost. Manji međuosni razmak u produženoj karoseriji doprinosi povećanju okretnosti, bržem odzivu na okretanje volana i osjećaju potpune kontrole. Pogotovo uz sniženo, odnosno najniže težište u klasi, a razmjerno širok trak kotača. To je ‘formula’ za dobro ležanje. Civic već dok stoji izgleda brzo. Sve te vrline, uz bogatu opremu, donekle opravdavaju paprenu cijenu, koja mu je težak  ‘kamen oko vrata’.


Neobična kombinacija analognih i digitalnih instrumenata, uz osjećajan volan, precizan mjenjač i sportski položaj sjedenja, na najboljim prednjim sjedalima u klasi, stvaraju užitak vožnje, po kojem su Honde poznate 

Testni je model najskuplji benzinac (oprema Executive nije u ponudi), a  već osnovni Comfort, objektivno, nudi dovoljno. Sve je napravljeno kvalitetno i precizno, premda ‘za dlaku’ ipak manje premium nego u Audiju A3 i BMW-u serije 1. Nažalost, paljenje motora nije gumbom, što bi trebalo biti uz toliku cijenu (može se doplatiti, uh…), ali zvuk motora, sportski prigušen, pokazuje da se radi o autu dobrih performansi. Honda je poznata po filigranskim visokoturažnim benzincima (usto vrlo trajnim!) te pristojnih 142 KS razvija pri 6500/min. Motor se lako zavrti do blizu 7000. Performansama pomažu povoljan omjer mase i snage 9 kg/KS i mjenjač s kraća prva tri stupnja. 

Ubrzanje do stotke za 8,7 sekundi pokazuje dinamičnost i temperament (za vožnju u visokom ritmu okretaje treba držati iznad 4000/min), upotpunjen izvrsnim podvozjem i preciznim volanom. Na neravnim se cestama osjeća  da je ovjes tvrd, ali ipak ne previše da bi smetao udobnosti. A najveća brzina od 215 km/h (Golf 1.4 TSI sa 150 KS ide 212 km/h) naglašava izvrsnu aerodinamiku i prednost visokoturažnog motora. To ovom Civicu daje jake adute na pretjecajnoj traci autoceste. Gotovo bez napora održava brzine od 140 do 160 km/h, a ‘jaku’ ocjenu zaslužuje zadržavanje pravca pri visokim brzinama.  Premda je do 4000/min prilično ‘pitom’, kad se otvori gas, oslobađa se respektabilna snaga, uz privlačan zvuk.


Pola litre do litru veća potrošnja od usporedivih ‘downsizing’ benzinaca opravdava se rejtingom dugovječnosti i uz sportsku vožnju. Bez turbopunjača i direktnog ubrizgavanja pouzdanost je veća, a održavanje jeftinije

Poznata fraza da nije najvažnije koliko dobro auto ubrzava i brzo ide, nego kako vozi i leži, kakav je osjećaj za volanom. Po tome je Civic ‘car’. Sve je čvrsto, kompaktno i precizno te se i u vožnji ‘na nož’ lako kontrolira. Doprinos daju i snažne kočnice s prednjim diskovima od 280 mm, koje pri 100 km/h osiguravaju zaustavni put od 35,9 m. Kvaliteta koncepcije je i u niskom težištu (koje poboljšava ležanje i kočenje), uz udaljenost podnice od podloge od 14 cm. Dobrodošlo je to za naše prometne uvjete. Potrošnja od sedam do osam litara nije niska, ali obzirom na sve što auto nudi, okretnosti u gradu, dinamičnosti kroz zavoje i brzini na autocesti, treba naglasiti - utrošak goriva nije najvažniji! Ali još jednom, šteta što je, brate, preskup.


DOBRO JE ZNATI: U ljeto 1972., kad je lansiran Civic prve generacije, na svjetskoj automobilskoj karti japanski su proizvođači bili u povojima. Danas se imena japanskih modela izgovaraju s poštovanjem. Upravo je Civic jedan od pionira japanskog prodora. Europsko je tržište, krajem 1979., počeo otkrivati drugom generacijom, a na Starom kontinentu ozbiljnije je prihvaćen tek treći Civic iz 1983. Potom su, kao na traci, počeli pristizati nove generacije: 1987., 1991., 1995., 2000., 2005. i krajem 2011. aktualna (nedavno redizajnirana). Civic se profilirao kao poseban, fun-to-drive kompakt, visoke kvalitete i uvjerljivih performansi, uz prihvatljivu potrošnju. Premda nikada nije postao svjetski bestseller, na mnogim tržištima visoko kotira (pogotovo u SAD-u i Aziji) te je dosad prodano više od 22 milijuna Civica.


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Karoserija: hatchback C-segmenta, 5 vrata, 5 sjedala
Motor: benzinski, redni, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, glava od lakog lijeva, blok od aluminijskog lijeva, dva bregasta vratila u glavi (lanac), četiri ventila po cilindru
Obujam: 1799 ccm
Provrt x hod: 81,0 x 87,3 mm
Snaga: 104 kW/142 KS pri 6500/min
Moment: 174 Nm pri 4300/min
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni sa šest stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan, s poprečnim trokutastim ramenima, McPhersonove opružne noge, stabilizator: straga polukrut ovjes, stabilizator
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 280 mm, straga puni diskovi 276 mm, ABS+EBV
Gume: 225/45 R 17
Dimenzije: 430 x 177 x 144 cm
Osovinski razmak: 259,5 cm
Prtljažnik: 475 - 1380 l
Masa/nosivost: 1275/445 kg 
Spremnik goriva: 50 l
Krug okretanja: 11 m
Najveća brzina: 215 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 8,7 s
Potrošnja: 8,7/4,8/6,3 l/100 km
Potrošnja na testu: 8,2 l/100 km
CO2: 128 g/km
Cijena: 211.800 kn (27.868 eura); s osnovnom opremom Comfort: 160.990 kn (21.183 eura)
Cijena osnovnog benzinca: 146.990 kn (19.341 eura) - 1.4 i-VTEC Comfort (100 KS)
Cijena osnovnog dizelaša: 187.790 kn (24.709 eura) - 1.6 i-DTEC Comfort (120 KS)