2.11.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC Elegance, virtuoz u četiri metra

S visokoturažnim benzincem od 102 KS i izvrsnom koncepcijom najskuplji. Opravdano?

Skup, skuplji, Honda Jazz! Tako se može opisati klasifikacija u nižoj klasi. Jer kad novi japanski adut B-segmenta, kakav god bio, stoji koliko osnovni Volkswagen Golf benzinac, treba 'imati muda'! Model treće generacije, po očekivanju je izvrstan, bolji od prethodnika, kojem je također trebalo skinuti kapu. Zadržavši osnovni izgled i koncepciju postao je skladniji i dinamičniji, trendovski. Dužinu je povećao sa 3900 na 3955, a zadržao širinu od 1695 i visinu od 1525 mm. Vratimo se poznatoj frazi - 'isti, a puno bolji'. Jest, ali to ne znači da će biti tržišni hit, prvenstveno zbog paprene cijene.

Da se radi o novoj konstrukciji, pokazuje međuosni razmak rastegnut sa 2495 na 2530 mm, što je prostor za koljena straga povećalo za čak 65 mm i osiguralo najveći komfor u nižoj klasi, gotovo na razini kompaktne. Odlikaš je i prtljažnikom obujma 354 litre, 17 l većim nego u prethodniku i 74 u usporedbi s Volkswagen Polom. A preklapanjem sjedala dobiva se čak 1314 litara, više nego što pruža Golf (1270)! Sve su to pretpostavke za tržišni uspjeh, jer su na cijeni funkcionalnost i prostranost u malim gabaritima, a Jazz dobro ispunjava ulogu prvog i drugog automobila u obitelji.


Koncepcija dinamičnog i funkcionalnog monovolumena B-segmenta, izvrsne aerodinamike (0,30), prostranosti dobrog kompakta i dinamičnog temperamenta, osvježenje je u klasi

Bit će zanimljivo analizirati tržišni start, u kojem će Jazz svime bitnim većinu oduševiti, ali cijenom, za neke i 'van pameti', glavninu i ohladiti. Ali, Honda i naš uvoznik, po tome su poznati, pa će Jazz, poput prethodnoga, biti 'rijetka zvjerka' na našim cestama. Šteta! Jajolik profil pruža najveću čvrstoću strukture, najbolje iskorištenje prostora te smanjuje otpor zraka i masu. Kokpit u prepoznatljivom Hondinom stilu funkcionalan je i pomalo konzervativan, s velikim središnjim brzinomjerom i uzdignutom ručicom mjenjača (užitak je šaltati), za razliku od 'svemirski' skockanog Civica. 

Prvo što oduševljava su komfor i funkcionalnost. Toliko mjesta sprijeda, a pogotovo straga, ne nudi niti jedan drugi auto dužine četiri metra. A niti jedan drugi auto niže klase ne nudi prtljažnik dobrog kompakta. Kvaliteta izvedbe na visokoj je razini. Sve je čvrsto i precizno, ali bez pretjerivanja, odnosno, na mjeru. Položaj za volanom, po Hondinom receptu, pravi je 'vozački', što u prijevodu znači da je automobil lijepo i ugodno voziti. Prigušenje buke, pogotovo od ovjesa, osjetno je bolje nego kod prethodnog modela, što također podiže 'rejting'.


Blago uzdignut položaj i pregledni, klasični instrumenti, bez revolucionarnosti Civica dobro su rješenje, pogotovo na konzoli uzdignut kratak, precizan mjenjač sa 6 stupnjeva

Volan je precizan i malo izravniji nego kod prethodnika, što je doprinos boljim performansama. 'Magic seats' sustav preklapanja sjedala, pohvalna je vrlina, kao i kod Civica, jer omogućava maksimalno jednostavno (jednim pokretom) i maksimalno funkcionalno preklapanje sjedala i povećanje obujma prtljažnika. Sve to zaokružuje sliku ozbiljnog malog, a u svemu bitnom velikog automobila, koji nema izravnog konkurenta na našem tržištu. Neobično je da je u ponudi samo jedan (ali vrijedan!) motor, benzinac 1.3, dakle nema dizelaša. To je veliki minus ...

Filigranski 4-cilindarski benzinac iz 1317 ccm izvlači solidnih 102 KS pri 6000/min, ali zbog najvećeg momenta od 123 Nm pri visokih 5000/min nije baš moćan od niskih turaža. Bez turbopunjača i direktnog ubrizgavanja od srednjih okretaja naviše pokazuje zašto Honda ima ugled proizvođača najboljih benzinskih motora na svijetu (a i proizvodi ih najviše, svih vrsta). Koristi stupanj kompresije 13,5 i Atkinsonov ciklus (nakon Mazdinog Skyactiva najveći), pa realno troši 5,5 litara. Na prvu se loptu stoga ne čini da ima 102 KS, ali kad se razvrti, daje uvjerljiv temperament. I užitak ga je voziti. 


Honda je tradicionalni specijalist za benzinske motore što potvrđuje jedina motorizacija Jazza - na visokim okretajima dobro vuče i troši povoljno, a ima ugled visoke kvalitete

Dojam da motor nema snage koliko je deklarirano je prvenstveno kod nižih okretaja, ali kad brzina vrtnje prijeđe 4000/min, Jazz grabi 'poput velikog'. Ubrzanje do stotke za 11,2 s, a pogotovo najveća brzina od 190 km/h (velika vrlina!) ne ostavljaju mjesta sumnjama da su pod haubom zbilja 102 konja. Ravnomjerno otpušta snagu od 1800 do 6000/min, bez protivljenja se vrti do 6600/min, a činjenica da najveći okretni moment od 123 Nm razvija tek od 5000/min potvrđuje sportski karakter. Dinamičnosti pogoduje kratka i precizna ručica mjenjača ... 

... koja 'vuče na šaltanje', pa je, ako se želi, motor lako držati u području visokih okretaja, bez pretjerane buke. Na to ne ukazuje monovolumenska forma, ali i podvozje osigurava sigurno ležanje i dinamičnost kroz zavoje, premda je straga polukrut ovjes (ne treba žaliti za multilinkom), a peticu zaslužuju i snažne kočnice sa četiri diska. Paradoks je da automobil niže klase i MPV oblika uvjerljivije grabi autocestom, gdje ima špirita za pretjecajnu traku, nego gradom, zbog nedostatka početnog temperamenta. Sve je, dakle uvjerljivo, osim cijene koja starta od 124.990 kn, a za testni model treba izbrojiti čak 167.990 kn. Uh...


Solidan međuosni razmak od 253 cm poboljšava direkcijsku stabilnost i komfor, a vrlina je i potrošnja od pet do šest litara. Jazz je dakle odlikaš, papreno skupi odlikaš niže klase


POGON 

Motor: benzinski, 4 cil., DOHC, 16V, lanac, blok od alu. lijeva
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 1317 ccm
Provrt x hod: 73 x 78,7 mm
Kompresija: 13,5:1
Snaga: 75 kW/102 KS pri 6000/min
Moment: 123 Nm pri 5000/min
Mjenjač: ručni, 6 st.
Pogon: prednji
Start/stop: da


KAROSERIJA 

Izvedba: hatchback/MPV B-segm., 5V, 5 sjedala 
Gabariti: 3955 x 1695 x 1525 mm
Međuosni razmak: 2530 mm
Cd: 0,30
Krug okretanja: 10,8 m
Masa/nosivost: 1070/520 kg
Prtljažnik: 354 do 1314 l
Spremnik: 40 l
EuroNCAP: nije proveden


PODVOZJE 

Ovjes: McPherson/polukrut
Kočnice: samov. diskovi 265 mm/diskovi 256 mm 
Ručna: mehanička
Naplaci: aluminijski
Gume: 205/55 R 15 (standardne 185/60 R 15)


PERFORMANSE 

Brzina: 190 km/h
0-100 km/h: 11,2 s
Potrošnja (EU): 6,1/4,3/5,0 l/100 km
Na testu: 6,0 l/100 km
CO2: 116 g/km


CIJENA 

Testni model: 167.990 kn (22.017 eura)
Bez doplata: 161.990 kn (21.231 eura)
Osnovni benzinac: 124.990 kn (16.381 eura) - 1.3 i-VTEC Trend
Osnovni dizelaš: nije u ponudi


+ performanse
+ komfor/prtljažnik
+ osjećaj upravljanja

- cijena





Mercedes kampanja




Vulkal gume