25.4.2016. Autor: Željko Marušić

Test: Kia Cee'd Sportswagon 1.6 LX Champion

Prostrana, lijepo izrađena i zanimljiva alternativa razvikanoj Octaviji Combi

Korejski koncern Hyundai-Kia već je tri godine stabilno u Top 5, a prošle je godine proizveo 8 milijuna automobila (Toyota 10,2, Volkswagen 9,9, GM 9,8, Renault-Nissan 8,5), a važan su temelj uspjeha tehnološki blizanci Kia Cee'd/Hyundai i30, koji se proizvode u Slovačkoj i Češkoj. Na test smo dobilo dobro opremljen i motoriziran Kia Cee'd Sportswagon 1.6 LX Urban, kompaktni karavan koji uvjerljivim svojstvima i karakteristikama, uz povoljnu cijenu, može stati uz bok razvikane Škode Octavije Combi 1.6 TDI.

Dobro se podsjetiti, Kia Cee'd druge generacije stigla je u proljeće 2012., naslijedivši uspješan model prve generacije, uveden krajem 2006. Najprije je uvedena najprodavanija 5-vratna izvedba, kojoj su i najveći protivnici korejske marke priznali uvjerljivost i kompetitivnost. Trovratni polu-coupe model i funkcionalan karavan stigli su na jesen 2012. Korektna izvedba, koja je bila samo (dobar) nastavak prethodnog modela, osigurala je pristojan uspjeh na europskom tržištu. Premda se ne može mjeriti s Golfom u hatchback, odnosno Octavijom Combi u karavanskoj izvedbi, Cee'd (u svim verzijama) ipak se može pohvaliti uspjehom.


Karavanski je model, zadržavajući međuosni razmak od 2650 mm  produžen sa 4310 na 4505 mm, što je obujam prtljažnika povećalo sa 380 na 520 litara (sa 1318 na 1642 uz oborene stražnje naslone)

Kia Cee'd Sportswagon ima zanimljive karavanske mogućnosti, premda je daleko od onoga što pruža Octavia Combi (610 do 1740 l) koja je rastegnuta na 4680 mm. Cee'd, kompaktni i limuzinski, napravljen je vrlo kvalitetno. Kad se pogleda njegova izvedba i zadnji sumnjivci u korejsku kvalitetu (koja stiže iz Slovačke i Češke, gdje se proizvode i motori i mjenjači) bivaju 'razoružani'. Solidna izvedba potvrđena je krajem 2012. na Euro NCAP testu, kojeg je, po novim, oštrijim kriterijima Cee'd apsolvirao ne samo s pet zvjezdica, nego s jednim od najboljih rezultata u klasi. A sve bitno, od opreme do završne opreme, potpuno je na razini razvikanih konkurenata.

U benzinskoj su ponudi dobro poznati atmosferski 1.4 CVVT sa 100 KS i novi 3-cilindarski turbo s direktnim ubrizgavanjem 1.0 T-GDi sa 120 KS. Tržišno su zanimljivije dizelske verzije 1.4 CRDi sa 90 KS i 220 Nm te 1.6 CRDi sa 110 KS i 260 Nm (Low) odnosno 136 KS i 280 Nm (High). Pored ručnog 6-stupanjskog mjenjača, koji je standardan za sve verzije, snažnija se, s momentom povećanim na 300 Nm, nudi s automatskim mjenjačem DCT, s dvostrukom spojkom i šest stupnjeva. Cee'd Sportswagon je, dakle, potpuno 'u trendu'.


Kokpit je na razini najboljih u klasi, pregledan i funkcionalan, izvedba je  bez zamjerki, a ručni mjenjač sa šest stupnjeva zaslužuje čistu peticu. Volan s električnim servom riješio se 'sterilnosti' prethodnika

Testirali smo snažniju dizelsku verziju s ručnim šaltungom i srednjim, a već bogatim paketom opreme LX Champion. To je i više nego što treba prosječnom kupcu, premda, ruku na srce, nema osjećaja da motor ima baš svih 136 KS. Dakle, performanse su OK, što pokazuje ubrzanje do stotke za 9,8 s i najveća brzina od 197 km/h, ali početno ubrzanje, odnosno odziv na gas nije uvjerljiviji, nego u 1.6 TDI iz Octavije, s nominalno samo 105 KS, odnosno za uvjerljivije performanse potrebno je netipično za turbodizelske motore motor vrtjeti iznad 4000/min.

Više od uvjerljivog temperamenta dojam je fine izbalansiranosti i preciznosti. To je i pokazatelj svega onoga, što uz pouzdanost i dugovječnost, kojima se došli na razinu japanskih, korejske aute sve bolje pozicionira na tržištu. Komfor i funkcionalnost su vrlo dobri, kao da je riječ o školskom primjeru dobrog konfekcijskog automobila, koji nudi povoljan omjer plaćenog i dobivenog. Dobar osjećaj za volanom zasluga je i vrlo dobrog  podvozja s Multilinkom na stražnjim kotačima. Ležanju pomažu 17-colni aluminijski naplaci s gumama 225/45.


Već dokazani 4-cilindraš ima najveću snagu (136 KS) u klasi dizelaša 1.6 s jednim turbopunjačem, ali je najvećim momentom tek u sredini, što je podloga za uvjerljivo, ali 'mekano' ubrzanje, bez 'turbo rupe'

Vožnja je ugodna i u svim uvjetima stječe se dojam dobre motoriziranosti. Zbog umjerenog najvećeg momenta (Fiatovi, Opelovi i Renault-Nissanovi dizelaš 1.6 i s manjom snagom razvijaju 320 Nm) otpuštanje snage je ravnomjerno. Auto spontano i precizno reagira na komande, osjeća se čvrstoća karoserije (jeste li znali da Korejci postaju najveći specijalisti za visokočvrste čelike?), što pogoduje stabilnosti pri velikim brzinama. Zahvaljujući stražnjem Multilinku i dužini koja nije prevelika (Octavia Combi je 17,5 cm duža), vozi se dinamično kao u običnom kompaktu.

Na testu smo prosječno trošili 5,8 litara, a umjerenom je vožnjom prosjek moguće smanjiti na pet litara, što je u skladu s najboljim konkurentima. Korejci nisu štedjeli ni na kočnicama (prednji su diskovi 290 mm) pa je kočenje snažno i lako ga je dozirati. Zaustavni put pri 100 km/h iznosi 36,9 m. Uz sve to, sprijeda i straga komfor je sasvim korektan, a podvozje pruža dobar kompromis stabilnosti i udobnosti. Kad se pridoda velik i funkcionalan prtljažnik, sve je zaokruženo u skladnu i dobro opremljenu cjelinu. Cijena od 148.926 kn je korektna, premda je isplativiji 1.6 CRDi sa 110 KS i drugim po redu paketom LX Fun za 133.990 kn.


KARAKTERISTIKE:


POGON

Motor: turbodizelski, 4 cil., DOHC, 16V (lanac), blok od sivog lijeva
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 1582 ccm
Provrt x hod: 77,2 x 84,5 mm
Kompresija: 17:1
Snaga: 100 kW/136 KS pri 4000/min
Moment: 280 Nm pri 1500-3000/min
Mjenjač: ručni, 6 stupnjeva 
Pogon: prednji
Start/stop: ne


KAROSERIJA

Izvedba: karavan C-segmenta, 5V, 5 sjedala
Gabariti: 4505 x 1780 x 1518 mm
Međuosni razmak: 2650 mm
Cd: 0,31
Krug okretanja: 10,6 m
Masa/nosivost: 1495/550 kg
Prtljažnik: 530 - 1645 l
Spremnik: 53 l
Euro NCAP: 5 zvjezdica


PODVOZJE 

Ovjes: sprijeda McPherson, straga Multilink
Kočnice: sprijeda samov. diskovi 290 mm, straga bubnjevi 262 mm
Ručna: mehanička 
Naplaci: aluminijski
Gume: 225/45 R 17


PERFORMANSE 

Brzina: 197 km/h
0-100 km/h: 9,8 s
Potrošnja (EU): 4,2/3,4/3,6 l/100 km
Na testu: 5,8 l/100 km
CO2: 94 g/km


CIJENA 

Testni model: 148.926 kn (19.956 eura)
Bez doplata: 147.990 kn (19.472 eura)
Osnovni benzinac: 112.990 kn (14.867 eura) - 1.4 LX Active - 100 KS
Osnovni dizelaš: 131.590 kn (17.314 eura) - 1.4 LX Fun - 90 KS


+ funkcionalnost
+ potrošnja
+ oprema
+ sigurnost

- početna anemičnost





Mazda


Gulf

Tembo