27.12.2012. Autor: Željko Marušić

TEST: MAZDA CX-5 CD150 2WD CHALLENGE - ŠTO MOŽE JAPANSKI HI-TECH SUV?

Hvalospjevi su opravdani, s dizelašem od 150 KS oduševljava i bez pogona 4x4

Prvi Mazdin kompaktni SUV došao je na tržište dok je konkurencija jača nego ikad. Naime, od 1994., kad je predstavljena Toyota RAV4, prvi kompaktni SUV, svoje su adute predstavili svi važniji proizvođači te je tvrtka iz Hiroshime došla na kraju balade. Danas na tržištu ima dvadesetak dobrih modela, a izravni su konkurenti Toyota RAV4 i Honda CR-V, a s nešto povoljnijom cijenom i uvjerljivi Nissan Qashqai te Kia Sportage i Hyundai ix35. Mazda je licitirala posljednja i stoga je logično da je pokušala, velikim dijelom i uspjela, napraviti najbolji model u klasi.

Predstavljanje Mazde CX-5 poklopilo se s uvođenjem tehnologije SkyActiv, dosad najcjelovitije tehnologije 'downsizing' (pametnog smanjenja gabarita i mase), a oba ta velika noviteta upoznali smo prošlog proljeća na prezentaciji u Beču. Japanski su stručnjaci po prvi put optimizirali auto u kompletu, dakle sve bitne sklopove. Modelom 2 među prvima su uveli koncept karoserije izrađene od čelika visoke čvrstoće, koja je otpornija na uvijanje, što je važno za vozna svojstva, i usto pruža veću zaštitu u sudaru. A istodobno je lakša, što izravno donosi prednosti, jer automobil postaje dinamičniji i temperamentniji, a potrošnja se smanjuje. Potom su na isti način, korak po korak, riješili i sve ostalo.


CX-5 donosi prepoznatljiv 'zoom-zoom' stil, koji je zanimljiv, ali nikoga neće posebno oduševiti. Stoga dizajn nije glavni adut ovog auta, nego sve ono skriveno ispod površine lima, što ga stavlja u prvi plan

'Dijetna' karoserija omogućava korištenje olakšanog ovjesa, također izrađenog od kvalitetnijih materijala, a potom je optimizirana (čitaj olakšana) izvedba kočnica, ovjesa i ostalih sklopova. Posebno je unaprijeđena izvedba motora i za to Mazda zaslužuje čestitke. Japanski su stručnjaci prvi uveli benzinske i dizelske motore jednakog stupnja kompresije 14:1, što je za benzinski motor iznimno visoko, a za dizelski nisko. S jedne su strane iskoristili mogućnosti koncepcije Miller, a s druge učinkovito prednabijanje uz olakšavanja svih dijelova klipnog mehanizma, zbog smanjenja tlakova izgaranja.

Velika se snaga postiže povećanjem brzine vrtnje na blizu 5000/min, gotovo do razine benzinskih motora. To je velika novost Mazdinih dizelaša SkyActiv, koja uz pristojnu snagu i nisku potrošnju, na temeljima nove koncepcije pruža i uglađen, tih rad. Takva se koncepcija pokazala izvrsnom, jer dizelskom motoru osigurava ravnomjerniju radnu karakteristiku, uz veći raspon iskoristivih okretaja. Zbog toga bi bio dovoljan mjenjač s pet stupnjeva, a šest ima više marketinšku, nego stvarnu potrebu. Sve je, dakle, napravljeno na pravu mjeru, što ovom modelu daje posebnu vrijednost.


Dužinom od 455,5, širinom od 184 i visinom od 171 cm CX-5 je u gornjem dijelu klase kompaktnih SUV modela, a performanse su bolje, a potrošnja niža nego kod konkurenata slične snage

Prostranost je vrlo dobra, ali ni to nije glavna vrlina ovog modela. Izvrsnost se više pokazuje po ergonomiji i filigranskoj preciznosti izrade. Da se razumijemo, u unutrašnjosti, kao ni po vanjštini, ništa nije posebno istaknuto, ali se boljim pregledom na svakom detalju prepoznaje tip-top izvedba. Mjenjač je precizan i kratkog hoda, sve su komande precizne, a volan lijepo 'sjedi' u ruci. Položaj vozača je pohvalan, a ugodno je i straga. Sjedi se u blago povišenom položaju te se vidi da su se japanski stručnjaci potrudili sve prilagoditi ugodnosti vožnje.

Na test smo dobili drugi po redu dizelski model CX-5 CD150 2WD Challenge, dakle s dizelašem od 150 KS, prednjim pogonom i drugim od četiri paketa opreme. Snaga je OK, premda 150 KS iz obujma od 2191 ccm nije ništa posebno, a samo prednji pogon kod osnovnih izvedbi SUV-a provjerena je formula smanjenja potrošnje i cijene. Bez mehanizma za prebacivanje snage straga, sa središnjom viskoznom spojkom i diferencijalom, masa se smanjuje za 80 kg, a smanjuju se i otpori u transmisiji. Stoga je za vozače koji ne idu u terenske avanture, u svim okolnostima, osim ako se na skliskoj cesti želi voziti do krajnjih granica, to je prava opcija. A i cijena od 32.270 eura, premda visoka, nije previsoka.


Prtljažnik obujma od 503 litre lako se, djelomičnim ili potpunim preklapanjem stražnjih sjedala, povećava do 1620 litara. Mehanizam preklapanja među boljima je u klasi, s funkcionalnost povećava dvostruko dno

Olakšana, a vrlo postojana izvedba te perfektno dorađen ovjes omogućava temperamentniju vožnju, po mjeri malo višeg kompakta, a dobra aerodinamika omogućava i dobre performanse na autocesti. Uglađen i tih rad motora (po mjerilima dizelaša) najviše do izražaja dolazi u štedljivom ritmu, uz šaltanje u viši stupanj na 2000/min. CX-5 je pravi auto za uživanje u vožnji uz dosljedno pridržavanje brzinskih propisa. Zapravo najbolji u klasi. A ako se želi motor vrtjeti do 4700/min (200 iznad okretaja najviše snage), postižu se gotovo sportske performanse. Ubrzanje do stotke u 9,2 sekunde i najveća brzina od 202 km/h, bilo bi uvjerljivo i za sportsku limuzinu, a u povišenom SUV-u je naglašeno sportski.

Kod oštrije vožnje do izražaja dolazi, za kriterije SUV modela, izvrsno ležanje i upravljivost. Zbog toga je Mazda CX-5 prvoklasan hi-tech SUV, za one koji su spremni platiti 10 do 20 posto više nego za najpovoljnije ponude u klasi. Uz to ide i vrhunska Mazdina kvaliteta, koju naglašava činjenica da se sve proizvodi u matičnom pogonu u Hiroshimi. Naravno, zbog nedostatka pogona 4x4 u nižim stupnjevima treba biti osjetljiv s gasom, pogotovo na vlažnom asfaltu, ali s dobrim gumama to nije problem. Među većim je vrlinama potrošnja od pet do šest litara u umjerenoj vožnji, otprilike za litru niža nego kod konkurenata.

dr. Željko Marušić


Osnovni benzinac 2.0i 2WD Emotion dostupan je za 27.070 eura, osnovni dizelaš CD150 2WD Emotion za 29.070 eura, a za CD150 A/T 4WD Challenge, s automatskim mjenjačem, pogonom 4x4 i bogatijom opremom, treba izdvojiti 36.300 eura

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: turbodizelski, redni, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od lakog lijeva, dva bregasta vratila u glavi (lanac), izravno ubrizgavanje common-rail, intercooler
Obujam: 2191 ccm
Provrt x hod: 86,0 x 94,3 mm
Kompresija: 14:1
Snaga: 110 kW/150 KS pri 4500/min
Moment: 380 Nm pri pri 1500 - 2600/min
Pogon: na prednje kotače (4x4 uz doplatu)
Mjenjač: ručni sa šest stupnjeva (automatski sa šest stupnjeva uz doplatu)
Ovjes: sprijeda neovisan, s poprečnim trokutastim ramenima, McPhersonove opružne noge, stabilizator: straga neovisan, s uzdužnim i poprečnim ramenima, (multilink), stabilizator
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 297 mm, straga puni diskovi 303 mm, ABS+EBV
Gume: 225/65 R 17
Karoserija: SUV, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 455,5 x 184 x 171 cm
Osovinski razmak: 270 cm
Prtljažnik: 503/1620 l
Masa/nosivost: 1475/550 kg
Spremnik goriva: 55 l
Krug okretanja: 11,7 m
Najveća brzina: 202 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 9,2 s
Potrošnja: grad 5,4 / otvoreno 4,1 / kombinirano 4,6 l/100 km
Potrošnja na testu: 6,2 l/100 km
Cijena: 32.270 EUR

Tagovi: TEST MAZDA, TEST MAZDA CX-5,  TEST CD150, TEST CD150 2WD CHALLENGE, TEST SUV




Mazda


Gulf

Tembo