26.10.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Mazda MX-5 G130 Revolution

Kultni japanski roadster u četvrtoj generaciji postao lakši, oštriji i uzbudljiviji

Atraktivan japanski roadster, na europskom tržištu MX-5, a na američkom, gdje je stekao kultni status, Miata, stigao je u četvrtoj generaciji. Zlatni je niz 1989. počeo prvi  model, s tada trendovskim farovima na sklapanje. Napravio je dar-mar u klasi, gdje je praktički bez konkurencije. Uspjeh su nastavili drugi model iz 1998. i treći iz 2005. te ih je dosad proizvedeno blizu milijun. Logično, puno se očekuje od novog MX-5, službeno predstavljenog 2014. na salonu u Parizu. 

Zadržao je stil i koncepciju, a u osnovi potpuno je nov. Dizajniran je atraktivnije, s valovitom siluetom po uzoru na Corvettu iz 70-ih, a napravljen tehnologijom SkyActiv, dokazanom u modelima CX-5, 6, 3, 2 i nedavno CX-3. Tanjim visokočvrstim limom, po provjerenoj recepturi, karoserija je očvrsnuta i olakšana. Kako bi se postigla torzijska krutost nužna za upravljivost i ležanje sportskog auta bez krova, ugrađena su dva uzdužna ojačanja, na koja su pričvršćeni prednji i stražnji poluokviri ovjesa. 


SkyActiv tehologijom masa je smanjena 100 kg, a krutost šasije povećana 37% te je pojačanjem motora sa 126 na 131 KS omjer masa/snaga poboljšan sa 9,1 na 8 kg/KS

U usporedbi s prethodnim modelom dužina je smanjena sa 402 na 391,5, međuosni razmak sa 233 na 231, a širina povećana sa 172 na 173,5 cm. Osigurano je više 'zraka' za vozača i suvozača, premda je sportska skučenost, u nisko položenom sjedalu, odlika ovakvog auta. Testni se MX-5 pokreće SkyActiv benzincem obujma 1496 ccm i snage 131 KS pri čak 7000/min. Motor je izveden iz standardnog benzinca Skyactive 1.5 ... 

... s direktnim ubrizgavanjem (75, 90, 100 i 115 KS), ali su mu ojačani  ležajevi, radilica, klipnjače i klipovi te povećani ventili. Proizvodi se i sa 1999 ccm/170 KS. Kraći završni prijenos i visoke turaže, uz lijepi sportski zvuk iz dvostruke ispušne cijevi, podižu razinu adrenalina. Tko nije vozio ovakav auto, ne zna što je užitak. Osjećaju kontrole u sportski niskom, profiliranom sjedalu pomažu direktan volan i kratka, precizna ručica mjenjača te raspored masa blizu 50:50. 


Sjedi se sportski nisko, volan je direktan (2,7 okreta), a oduševljava precizan i brz 6-stupanjski mjenjač. Platneni se krov podiže ručno i kopčama pričvršćuje na okvir vjetrobrana

Klasična koncepcija bolida iz 50-ih podloga je za dinamičnost i užitak upravljanja. Motor uzdužno sprijeda i pogon straga, u roadster izvedbi, filozofija je slavnih sportskih Jaguara, Alfa Romea, Triumpha, MG-a... Ta koncepcija osigurava dinamičnost i užitak vožnje, bez utjecaja pogonskog momenta na upravljivost, uz mogućnost kontroliranog driftanja, kojeg u MX-5 (nažalost) obuzdava upravljačka elektronika. Novi je MX-5 105 mm kraći, 15 širi i 15 niži od prethodnog treće generacije, što doprinosi ležanju i okretnosti.

Peglanje podnice poboljšalo je aerodinamiku (0,32) i osiguralo 'downforce', što poboljšava performanse i ležanje, posebno iznad 150 km/h. Sprint do stotke za 8,3 s, uz dinamičnost go-karta i mjenjač koji vuče na šaltanje, zaokružuju izvrstan dojam. Nisko težište, čvrsto i 'konkretno' podvozje te dosta snage za izvlačenje, prilagođeni su jurnjavi kroz zavoje, gdje MX-5 može pobijediti znatno snažnije. Oduševljavaju brz odziv na gas i snažne kočnice. Talent potvrđuje i špica od 204 km/h, premda je iznad 160, bez krova, uzbudljivo, ali i neugodno. Nekima nije...   


Visokoturažna izvedba atmosferskog benzinskog motora (131 KS razvija pri 7000/min) dodatan je doprinos užitku, a Skyactiv tehnologija donosi elastičnost i štedljivost

Niska masa, dobra aerodinamika i filigranska SkyActiv tehnologija smanjuju 'ubijaju' potrošnju, a poboljšavaju performanse i povećavaju užitak. Po tome ne Mazda MX-5 jedinstvena. Naravno, treba zaboraviti na pretjerani komfor i funkcionalan prtljažnik, ali to je draž ovakve koncepcije uzbudljivog 'vozačkog' roadstera, koji zavoje prolazi kao po tračnicama, a po potrebi može provocirati i kontroliranu količinu pogonskog proklizavanja (driftanja).

Za takve pothvate ova je koncepcija kao stvorena. Do 4500/min motor je 'pitom' i ponaša se kao 100-konjska verzija pa se MX-5 može ugodno voziti u normalnom prometu. Tada se prosječna potrošnja lako može spustiti i ispod šest litara. A zabava počinje iznad 5000/min uz lijepi zvuk iz dvije ispušne cijevi. Šteta što ih u Hiroshimi nisu dodatno otvorili, kako bi zvuk dobio malo 'baritonskih' nota, ali i ovako je zanimljivo. A i cijena, pogotovo ako se izabere sasvim pristojno opremljen osnovni model G130 Emotion (199.386 kn) je prihvatljiva.


POGON 

Motor: benzinski, 4 cil., DOHC, 16V, lanac, blok od sivog lijeva, dir. ubrizgavanje
Ugradnja: sprijeda uzdužno
Obujam: 1496 ccm
Provrt x hod: 74,5 x 85,8 mm
Kompresija: 13:1
Snaga: 96 kW (131 KS) pri 7000/min
Moment: 150 Nm pri 4800/min
Mjenjač: ručni, 6 st.
Pogon: stražnji
Start/stop: ne


KAROSERIJA 

Izvedba: kabriolet B-segm., 2V, 2 sjedala
Gabariti: 3915 x 1735 x 1230 mm
Međuosni razmak: 2310 mm
Cd: 0,32
Krug okretanja: 9,4/10,4 m
Masa/nosivost: 1050/290 kg
Prtljažnik: 130 l
Spremnik: 45 l
EuroNCAP: nije proveden


PODVOZJE 

Ovjes: McPherson/polukrut
Kočnice: samov. diskovi 258 mm/diskovi 255 mm
Ručna: mehanička
Naplaci: aluminijski
Gume: 205/45 R 17 (standardne 195/50 R 16)


PERFORMANSE 

Brzina: 204 km/h
0-100 km/h: 8,3 s
Potrošnja (EU): 7,9/4,9/6,0 l/100 km
Na testu: 7,7 l/100 km
CO2: 139 g/km


CIJENA

Testni model: 257.752 kn (33.781 eura)
Bez metalik boje: 252.764 kn (33.128 eura)
Osnovni G130: 199.386 kn (26.132 eura) - Emotion
Osnovni G160: 277.680 kn (36.393 eura) – Revolution


+ performanse
+ užitak vožnje
+ potrošnja

- prtljažnik






Mazda


Gulf

Tembo