20.8.2018. Autor: Željko Marušić

Test: Mercedes-Benz C 220 d Sky Edition, pola milijuna razloga za uživanje

Redizajnirana, najmanja klasična limuzina iz Stuttgarta, nabijena hi-tech luksuzom i dizelašem s 400 Nm i 194 KS, pruža gospodsko uživanje u dinamici (6,9 s, 240 km/h), troši samo pet litara, ali stoji čak 500.338 kn. Sjedni, pet!

Od svih Mercedes-Benzova, C-klasa, najkraći Daimlerov klasični sedan (motor sprijeda - pogon straga), ima najtežu misiju. Naime, upravo je redizajniran Audi A4, a uskoro stiže novi BMW Serije 3. Aktualni je model četvrte generacije W205 (stvarno pete, jer je prvi model bio oznake 190 i serije W202, prije nego je uvedena oznaka C-klase), kojeg smo vozili u luksuznoj dizelskoj verziji 220 d sa 170 KS i 7-stupanjskim automatskim mjenjačem, a potom i u tržišno najzanimljivijoj baznoj 180 d sa 116 KS i 6-stupanjskim šaltungom. 

Već ta pokazala se iznenađujuće dobro motoriziranom za tu snagu iz Renault-Nissanovog turbodizelaša 1.6 (uskoro ga mijenja 'downsizirani' OM 654 1.6/122 KS). Zbilja smo bili ugodno iznenađeni tom baznom, razmjerno povoljnom (najisplativijom!) izvedbom. Nedavno smo svjedočili prezentaciji redizajnirane verzije, a potom smo na test dobili novu 220 d Sky Edition sa 194 KS i 9-stupanjekim automatskim mjenjačem. 

Za razliku od modela kojeg smo testirali prethodno, opremljenog dizelašem OM 651 s 2143 ccm, osvježeni je upregnut serijom OM 654, novim 'kraljem dizelaša'. Tu smo motorizaciju, sa 150 KS i 360 Nm, prošle godine već  upoznali u novoj E-klasi. A ovdje riječ o klasu manjoj C-klasi, usto 154 kg niže mase, koji usto ima 40 Nm veći okretni moment i 44 KS veću snagu (400 Nm i 194 KS). Napravljena je čvrsta podloga za sportske performanse u gospodskom okruženju i zbilja, to je jedan od najboljih spojeva luksuza, performansi i povoljne potrošnje, na tržištu (nažalost ne i cijene).

Redizajniranim modelom dosadašnji neće izgubiti na aktualnosti, jer su dorade izvana vidljive  samo po  više LED-ica u svjetlosnim elementima, atraktivnijoj maski, maglenkama i branicima

Kupci mogu birati jednu od tri opcije standardne opcije Exclusive (s klasičnom 3-krakom zvijezdom na nosu), Avantgarde i AMG Line, a na testu smo imali posebnu Sky Edition, dopunjenu,obogaćenu verziju paketa AMG Line, koja se poznaje po saćastoj maski s velikom trokrakom zvijezdom, i jednom središnjom lajsnom. 'Sportski duh u fraku' nabolje se vide po atraktivnim 18-colnim aluminijskim felgama, kroz koje se jasno ističu perforirani diskovi promjera 305 mm i loćne čeljusti na kojima se uočava natpis Mercedes-Benz. 

To je najbolji znak da je riječ o posebnom modelu. Odlikašu 'par excellence'. Izvedba je prvoklasna, luksuzna, sve djeluje poput VIP ručka koji počinje kavijarom, ali koji se ne može platiti sa 100 kn. Luksuzna izvedba i hi-tech kokpit osiguravaju vrhunski ugođaj za volanom, osjećaj potpune kontrole i sigurnosti. Premda je riječ o najmanjoj od tri temeljna, limuzinska Mercedes-Benzova modela, komfor unutrašnjosti je po mjeri srednje klase (D-segmenta). 

Kad se prednja sjedala gurnu u krajnji položaj, sprijeda ima mjesta i za osobe košarkaških gabarita, ali je straga, za koljena tada 'na knak'. Treba ipak imati na umu da je C-klasa dužinom od 469 cm četiri centimetra kraća od A4, a  čak osam od jednog Passata, kojem je usto motor ugrađen poprijeko, pa bolje koristi prostor (poprečno ugrađen motor zauzima manje mjesta, pa više ostaje za kabinu). Dva su bitna razloga zbog čega je ovo prava mjera....

Prvoklasan i atraktivan hi-tech kokpit  s virtualnim instrumentima pruža najbolje elemente asistencije, izvrsno funkcionira ručica 9-stupanjskog automatskog mjenjača desno od volana, a sportski ugođaj naglašavaju aluminijske  perforirane  papučice

Prvo, ako komfor straga nije prioritet, a u većini slučajeva mjesta ima sasvim dovoljno, ovo je pravi izbor. Konačno, kome straga treba raskoš, može kupiti E-klasu. Drugi je što je gabaritima 469 x 181 x 144 cm C-klasa velika, a nije prevelika, a zbog stražnjeg pogona agilniji je i okretniji. Pruža veći užitak.Izvedba je, do detalja prvoklasna, s  ugodno profiliranim kožnatim sjedalima, koja se podešavaju na struju, a ako prednja sjedala nisu gurnuta do kraja, straga su ugođaj i udobnost - direktorski (prostranost je za tu ocjenu granična). 

Uz sve napredne sustave asistencije nudi se 4-zonski klima uređaj Thermotronic, a ugodnost noćne vožnje povećavaju LED High Performanse prednja svjetla s opcijom automatskog  obaranja dugog svjetla. Sve je, uz izvrstan položaj za volanom, prilagođeno onom pravom, 'vozačkom' osjećaju upravljanja. Za volanom se stječe dojam da je sve fino izbalansirano, maksimalno dorađeno i pruža vrhunsku sigurnost (C-klasa je 2014. briljirala na Euro-NCAP testu) konačno Mercedes-Benz pegla ovaj model već četiri godine.

I sad je sve, recimo to kolokvijalno, dovedeno 'do savršenstva'. Glavna je novost u pogonskoj grupi, jer je turbodizelaša OM 651 zamijenio novi OM 654, a automatski mjenjač sa sedam stupnjeva zamijenio je novi s devet. Ocjena, ne čista petica, nego 10. Daimler je pokazao tko je gazda u dizelskom segmentu, a ovaj motor nudi superlative u svakom pogledu. Prvo, radi uglađenije i tiše, a usto i ravnomjernije, dinamičnije otpušta snagu, a drugo, realno troši pola litre manje od prethodnika. Svi koji misle da su dizelaši 'odsvirali svoje' trebali bi upoznati ovaj dizelski 'biser'.

Iza oznake 220 d krije se snažnija verzija novog turbodizelaša OM 641 obujma 1950 ccm snage 194 KS i momenta 400 Nm. Isti motor, uz oznaku 200 d raspolaže sa 150  KS i 360 Nm. Trenutačno najbolji dizelaš na tržištu!

Napredak je, u usporedbi s 220 d, kojeg smo vozili na početku karijere ovog modela, u svemu bitnome.Daleko od toga da je dosadašnjem C 220 d išta falilo, uz ubrzanje do stotke za 7,4 s, najveću brzinu od 233 km/h i prosječnu potrošnju, na našem testu, od 6,1 l/100 km. Ali ovaj motor, osim što upadljivo radi mirnije i tiše, uz potporu novog automatskog mjenjača s 9 stupnjeva (ne, nije ZF-ov, nego Daimlerov) življe potegne. Ubrzanje do stotke za 6,9 s već je pravo sportsko. Dobro se podsjetiti, prvi Porsche 911 iz 1963., kultni 'Elfer' i, vjerojatno, najbolji sportski auto u povijesti, do stotke je ubrzavao za 9,1 s!

Lakoća kojom nabire brzine kad kazaljka virtualnog brzinomjera  prijeđe 120 zasluga je velikog momenta (400 Nm pri 1600 - 2800/min), izvrsnog prijenosa snage i malog otpora zraka (zaslugom razmjerno male čelne površine i koeficijenta otpora zraka od 0,26 najmanjeg u klasi). Pri svakoj brzini, kad se nagazi gas (automatika tada šalta jedan ili dva stupnja niže) C-klase počinje silovito ubrzavati. Svemu asistira izvrsno izbalansirano podvozje i kad bismo trebali opisati što znači često korištena sintagma , da najbolje ujedinjuje stabilnost, dinamičnost (okretnost) i udobnost, ovaj bi model bio za školske udžbenike. 

Oduševljava brzina reakcije i preciznost upravljanja, stabilnost, uz osjećaj potpune pontrole. Svaka čast BMW-u Serije 3, koji je po tome ispred Audija A4, ovim je modelom postignuto najbolje što je trenutačno moguće, uz motor sprijeda i pogon (samo) straga. Snaga koja se brzo oslobađa na stražnjim kotačima vozaču daje dovoljno 'resursa' kad je potrebno brzo izvlačenje iz zavoja, pa može 'zapapriti' i uglednim 'sportašima' te vrlo snažne kočnice, koje pri 100 km/h osiguravaju zaustavljanje u samo 34 m. 

S boka uočavaju se fluidna silueta i razmjerno velik međuosni razmak od 284 cm, a za izvrsna vozna svojstva i 'peglanje' zavoja zaslužne su atraktivne 18-colne AMG-ove felge, s gumama 245/40  

Premda osvježenom Mercedes-Benzu C-klasi neće biti lako na tržištu kad dođu 'botoxirani' Audi A4 i novi BMW Serije 3, ni njima neće biti lako s ovim prvoklasnim modelom. Vrlina C-klase je što se ne(pre)velikim gabaritima, dinamikom i okretnošću izvrsno uklapa u gradsko okruženje, može se bez većeg problema parkirati (s E-klasom to je već teže), a zbog vrhunskog podvozja, izvrsne aerodinamike, razmjerno dugog međuosnog razmaka te gomile snage, posebice momenta pod haubom, koji se ravnomjerno, a uvjerljivo otpušta od niskih okretaja (400 Nm dostupno je već od 1600/min) 'car' je na autocesti. 

Silina kojom se zahukta na pretjecajnoj traci autoceste imponira. I pritom je vožnja  ugodna, opuštajuća. Tisuću kilometara u jednom dahu? Nema problema. A kad napunite tank od 60 litara i pokaže se doseg od 1643 km, shvaćate da je ovo poseban auto. OK, deklarirani prosjek od 4,4 l/100 km nije baš realan, ali smo, otprilike 200 km, u normalnoj vožnji, grad - otvoreno, prošli s prosjekom 4,8! Baš smo željeli isprobati, i što reći? Sjedni, pet! U cijelom smo probnom razdoblju bili i na testnom poligonu, vozili autocestom, kroz z turističke gužve te zabilježili prosjek od 5,6 litara, dok smo s prethodnim C 220 d trošili 6,1! 

Sve gadgete i infotainment, kojim se upravlja preko središnjeg kontrolera, luksuzne elemente opreme... ne treba ni hvaliti. Konačno, C-klasa ima i ono što je prethodnoj seriji nedostajalo. 'Izbrušenost' do zadnjeg detalja.  Cijena? Pola milijuna kuna. Da, treba platiti ovu mehaničko-elektroničku raskoš, nažalost i (zloglasnu) trošarinu. Ako je to puno, previše, može se izabrati upola jeftiniji C 180 d, kojem ništa ne fali. Naprotiv!


POGON

Motor: turbodizelski, R4, 16V, lanac, blok i glava od aluminija, klipovi od čelika, sprijeda uzdužno

Obujam: 1950 ccm

Snaga: 143 kW (194 KS) pri 3400 - 4800/min

Moment: 400 Nm pri 1600 - 2800/min

Mjenjač: automatski, 9-stupanjski

Pogon: stražnji

Start/stop: da

KAROSERIJA

Izvedba: limuzina D-segmenta, 4 vrata

Gabariti: 4686 x 1810x 1442 mm

Međuosni razmak: 2840 mm

Prtljažnik: 480 l

Cd: 0,26

Masa/nosivost: 1510/555 kg

Krug okretanja: 11,2 m

Spremnik: 60 l

EuroNCAP: 5 zvjezdica

PODVOZJE

Izvedba: MacPherson/Multilink

Kočnice: samoventilirani diskovi 310 mm/diskovi 310 mm

Ručna: električna

Naplaci: aluminijski

Gume: 245/40 R 18

PERFORMANSE

Brzina: 240 km/h

0-100 km/h: 6,9 s

Potrošnja (EU): 5,3/3,9/4,4 l/100 km

Na testu: 5,6 l/100 km

CO2: 117 g/km

CIJENA

Testni model: 500.338 kn

Osnovni dizelaš: 254.826 kn (C 180 d Star Edition/116 KS)

Osnovni benzinac: 384.221 kn (C 180/156 KS)


PLUS I MINUS

+ imidž i udobnost

+ oprema i izvedba

+ vozna svojstva

+ niska potrošnja

+ aktivna i pasivna sigurnost

- nema mana (osim cijene, što je relativno)




Cindrić



Cindrić

Mazda kampanja



Vulkal gume