15.10.2019. Autor: Željko Marušić

Test: Mitsubishi Outlander PHEV Intense, najbolji hibridni višebojac

Redizajnirana treća generacija japanskog SUV-a donosi još napredniji pogonski sklop, u gradu smo se vozili doslovce s manje od litre na 100 km, na autocesti priča je već drugačija. Mitsubishi nas je opet podsjetio koliko je dobar i kvalitetan proizvođač...

Stiže dorađeni Outlander PHEV. Japanski crossover, svojevrsni mlađi brat kultnog terenca Pajero, u najtraženijoj plug-in-hibridnoj izvedbi. Vanjski je izgled dobio dodatnu 'kuru Botoxa', a elektromotori su dobili dobrodošlu injekciju snage. 

O njegovim vrlinama, profinjenoj izvedbi, pisali smo još 2013., kad smo testirali netom uvedeni model treće generacije. Oduševio nas je komforom, funkcionalnošću, spretnošću i izvrsnim dizelašem, koji iz obujma 2268 ccm razvija 'zdravih' 150 KS i 380 Nm te preko ručnog 6-stupanjskog mjenjača pokreće prednje kotače.

Prošle je godine Outlander temeljito redizajniran, dobio novu masku, koja je riješila pomalo bezličan stil prethodnog modela, što je bila i glavna zamjerka. Outlander je dobio nove, trendovske gadgete i suvremeniju, 'gospodskiju' unutrašnjost. No, najveći je dobitak u plug-in-hibridnom pogonu, koji istodobno uključuje 'pametan' hibridni pogon,

Krenimo redom, Outlander je dobio novi, filigranski 2,4-litreni benzinski motor snage 135 KS (do sada je isporučivao 121 KS) uz 211 Nm okretnog momenta. U električnom kutku, baterija je sad još većeg kapaciteta, veća za 10 po za ukupni 13,8 kW. 

Mitsubishi Outlander PHEV je električno vozilo, odnosno kako mu ime kaže, plug-in.hibridno električno Vozilo. Uvijek ga pogone dva elektromotora, na prednjoj (60 kW, odnosno 82 KS) i stražnjoj osi (70 kW, odnosno 95 KS), što daje ukupnu elektromotornu snagu od 130 kW (177 KS).  


Stalni, prilagodljivo elektromotorni pogon 4x4 omogućava uvjerljiva svojstva i na terenu te je na svakoj skliskoj podlozi 'umjetnik'

Litij-ionska pogonska baterija radi na naponu od 300V, kapacitet je 13,8 kWh te max. izlazna snaga 77 kW. Benzinski motor od 2.4 litre razvija 99 kW i 211 Nm, oba kod 4.500 o/min. Generator pogonskog sustava ima 77 kW. U potpuno električnom radu (EV tipka uključena) sustav razvija 77 kW i 135 km/h, uz ubrzanje od 0-100 km/h od 12,6 s. 

U normalnom radu (serijski hibridni rad do oko 135 km/h - EV tipka isključena) razvija se 130 kW: 77 kW iz pogonske baterije i 53 kW iz generatora (benzinski motor se automatski aktivira). 

Preko 135 km/h uz puni gas benzinski motor preko automatske spojke prenese rezervu snage (35 kW netto) prednjem elektromotoru, budući da se brzina vrtnje pogonskih vratila prednjeg EM i benzinskog motora gotovo izjednačila. 

Tada se razvija max. snaga sustava od 165 kW i 320 Nm te među ubrzanje na razini trolitrenih motora. Najveća brzina je 170 km/h i ubrzanje od 0-100 km/h za 10,6 sekundi.

Tipkom Sport aktivira se sportski način rada PHEV sustava, 4WD pogona i servo volana, a ubrzanje od 0-100 km/h se skraćuje na 8,6 s.Posebno je zanimljiv benzinski motor vozila koji radi u 2 ciklusa: Atkinson i Otto. 

Termodinamička učinkovitost Atkinsona je na razini diesela, dakle oko 40 posto, dok Otto ciklus ima nižu učinkovitost (oko 30 posto), ali veću energetsku gustoću, odnosno specifičnu snagu po litri radnog volumena. 

Atkinson, baš kao i Diesel, ima ograničen broj okretaja u odnosu na Otto. S obzirom na to da snaga rotacijskih motora predstavlja umnožak brzine vrtnje (rad/sek) i momenta (Nm) u nekoj točki dijagrama, ograničen mogući broj okretaja ograničava i snagu motora. 

Ovaj motor radi u Atkinson ciklusu do cca 55 kW angažirane snage radi veće učinkovitosti, a preko toga prelazi u Otto ciklus radi razvijanja većeg broja okretaja i posljedično veće snage. Za veću ekonomičnost (nižu potrošnju) poželjno je motor držati u Atkinson ciklusu, stoga vozilo ima i indikator angažirane snage u kW.


Bogato opremljena, komforna unutrašnjost, s ugodno profiliranim sjedalima i naprednim infotainmentom pruža užitak vožnje s 'najboljom automatikom'

Moguća je vožnja max. brzinom od 170 km/h bez ikakvih ograda, s time da brzina neće padati niti na uzbrdicama radi velikog raspoloživog momenta. Radi veće ekonomičnosti, poželjno je na uzbrdici aktivirati Sport rad, jer crpi više energije iz baterije nego iz generatora, pa će motor ostati u Atkinson ciklusu.

 Na ravnom, a posebno nizbrdo, aktivirajte Charge rad kako bi nadoknadili energiju u bateriji. U tim uvjetima očekivana potrošnja je oko devet litara na 100 KS, bez dopunjavanja baterije iz električne mreže. Ako uz put dopunjavate bateriju na javnim punionicama (cca 20 min DC 25 kW), potrošnja će padati ovisno o  učestalosti dopunjavanja.

Doseg s punom baterijom iznosi 54 km po NEDC normi, odnosno 45 km po strožoj WLTP normi. U praksi se kreće od najmanje 35 km (oštra vožnja, uzbrdo, grijanje itd) pa sve do 70 km (ravna cesta, do 90 km/h, konstantno). 

S jednim punjenjem na 100 km može se računati na potrošnju od oko 2,5 l/100 km u loko-vožnji i oko 12 kWh struje (oko 10 kn po standardnoj tarifi). Punjenje na javnim punionicama je većinom besplatno. Sve to novom Outlanderu daje izvrsna svojstva na asfaltu, dinamičan je i temperamentan, a istodobno ugodan za vožnju. 

Tih i poletan, u gradu stvara poseban ugođaj. Ako se pazi i redovito puni, vozi se u visokom ritmu, a motor troši 'kao upaljač'. Isprobali smo ga i izvan ceste, na terenu i tu je također u svom elementu: 'pametan' pogon 4x4 i 19 cm od tla do podloge daju mu uvjerljive terenske atribute. 

Zbog toga je ovo, trenutno jedan od najpoželjnijih SUV-ova na tržištu, uz cijenu od 339.900 kuna, koja je mnogima nedostupna ali pruža pošten omjer plaćenog i dobivenog.


Sprijeda je filigranski usisni benzinac s 2360 ccm i 135 KS, koji radi po Atkinsonovom ciklusu, te elektromotor od 60 kW (82 KS), a straga elektromotor od 70 kW (95 KS)

foto: Hrvoje Grguljaš

POGON

Motor: 16 ventila DOHC MIVEC, ECI-MULTI (elektronski kontrolirano ubrizgavanje), Euro 6d-Temp

Obujam: 2360 ccm

Snaga: 99 kW (135 KS) pri 4.500 o/min

Električni pogon: prednji elektro-motor (S61), max snaga: 60 kW (82 KS) Moment: 137 Nm, stražnji elektro-motor (Y61), max snaga: 70 kW (95 KS) Moment: 195 Nm

Ukupna snaga sustava: 165 kW/ 225 KS

Baterija: Lithium-ion, 300 V, 13.8 kWh

(Vrijeme punjenja: regularno cca. 4,5 h; Brzo: cca. 25 min. (do 80% kapaciteta)

Moment: 211 Nm pri 4500/min

Mjenjač: automatski, CVT

Pogon: na sve kotače

Start/stop: da

KAROSERIJA

Izvedba: crossover D-segm., 5V, 5 sjedala

Dimenzije vozila: 4695 x 1800 x 1710 mm

Udaljenost podnice od podloge: 190 mm

Gabariti: Međuosni razmak:  2670 mm

Cd: 0,32

Krug okretanja: 11.4 m

Masa/nosivost: 1.880 kg

Prtljažnik: 463 l

Spremnik: 45 l

EuroNCAP: 5 zvjezdice

PODVOZJE

Ovjes: MacPherson, kombinirani

Kočnice: samov. diskovi 288 mm, ventilirani diskovi (2-kaliperni)

Ručna: električna

Naplaci: aluminijski

Gume: 225/55 R18

PERFORMANSE

Najveća brzina: Sport/Normal/EV rad: 170/170 /135 km/h

Ubrzanje 0-100 km/h: Sport/Normal/EV rad: 8,6/10,5/12,4 s

Potrošnja (EU): 1,9 l/100 km (statistički=

Doseg baterija: NEDC realno (puni el. doseg): 54 km WLTP  realno (ekvivalent punog el. dosega): 45 km WLTP realno (ekvivalent punog el. dosega grad): 57 km

Potrošnja električne energije: NEDC vagana 148 Wh/km, WLTP vagana 169 Wh/km

Emisije CO2pune baterije 0 g/km, baterija na minimumu 135 g/km, prosjek 44 g/km

Potrošnja na testu: 6,6 L

CIJENA

Testni model: 339.900 kuna

Osnovni benzinac: 320.900 kuna

VRLINE I MANE

+ sinergija motora i elektromotora

+ funkcionalnost

+ prostranost

+ solidna cijene

- potrošnja iznad 130 km/h





Mazda


Gulf

Tembo