27.6.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Nissan Juke Nismo RS

S turbobenzinskih 218 KS mali šminkerski crossover postaje raketa

Sportski kvaziterenac s prednjim pogonom i 218 KS? Može, i izgleda atraktivno, što pokazuje Nissan Juke Nismo RS! Počnimo od egzotičnog naziva. Juke korijen vuče od 'jukebox'-a, poluautomatiziranog glazbenog uređaja, dijela inventara brojnih kafića, krčmi i sličnih prostora do sredine 90-ih. Radio je na principu rotirajućeg diska (ili torusa), iz kojeg je mehanizam izvlačio gramofonsku ploču i stavljao je u opticaj (zbog njega su i postojale male gramofonske ploče - 'singlice', uz prave, veće 'longplejke'. Bila je to magična riječ, s pozitivnim vibracijama. Nismo, kratica od Nissan Motorsport, namijenjena je najjačim inačicama Nissana (Juke je prvi u nizu), po uzoru na Mercedes-Benzov AMG, BMW-ov M, Audijev RS, Volkswagenov R... 

Da ne bi bilo zabune, dodano je i RS (Racing Sport), a u 'kući' ta oznaka (s točkama, dakle R.S.) znači i Renault Sport. Za sportsku je 'frizuru' bilo dovoljno elemenata iz koncerna Renault Nissan. Najjači je adut friziranje najsnažnijeg benzinca u ponudi Jukea, 1.6 T, sa 190 KS i 240 Nm, na 218 KS i 280 Nm (u benzinskoj ponudi su još 1.6 sa 94 i 117 KS te 1.2 T sa 115 KS, uz dizelaša 1.5 dCi sa 110 KS). Isti turbobenzinac, sa 1618 ccm i direktnim ubrizgavanjem, pokreće snažnijeg benzinskog Qashqaija (163 KS), a sa 200 KS se ugrađuje u Renaulte Clio Sport i novog Espacea. Osnovni Juke Nismo RS ima prednji pogon, kojemu za prijenos snage na podlogu i prianjanje (grip) pomaže elektronička blokada diferencijala, i 6-stupanjski ručni 'šaltung'. Uz doplatu (+22.999 kn) je 4x4 s kontinuiranim automatskim mjenjačem CVT.


Sportski 'napucana' verzija prepoznaje se po crvenoj traci oko donjeg dijela vozila, crvenim retrovizorima, većim otvorima za zrak, 18-colnim naplacima s gumama 225/45…

Radi graničnih mogućnosti CVT mjenjača (varijabilnog s čeličnim 'gurajućim' remenom), maksimalni je moment sa 280 Nm pri 3600 do 4800/min smanjen, odnosno momentna je krivulja 'odrezana', na 250 Nm pri 2400 do 6000/min. To je postignuto smanjenjem vršnog tlaka prednabijanja, preko overboost ventila. Najveća se snaga time smanjuje sa 218 na 214 KS. CVT je najugodniji za vožnju, od svih prijenosnika snage, ali je 2 do 4 posto manje učinkovit od ručnog i automatskog mjenjača s dvostrukom spojkom. Kad se tome pridodaju veći mehanički gubici u transmisiji te 45 kg veća masa, ublažavaju se performanse verzije s ručnim mjenjačem i prednjim pogonom, koju smo testirali (220 km/h, 7,0 s), posebno u brzini (200 km/h, 8,0 s). Deklarirana se prosječna potrošnja povećava sa 7,2 na 7,4 litre. 

Svaka ima svoju publiku, a za sportski je užitak poželjnija testna verzija, usto i jeftinija. Juke se pretvorio u zanimljivu jurilicu, što je posebno zanimljivo u crossoverskoj koncepciji, s udaljenošću podnice od tla 17 cm, što povećava upotrebljivost, a omogućava i silazak s asfalta (premda sportski nabildana verzija s gumama profila 45 i tvrđim ovjesom nije najpogodnija za to). Osnovni Nissan Juke, na tržištu od 2010., izgradio je status neobičnog i zanimljivog igrača B-segmenta, premda dizajn u stilu žabca izaziva i negativne kritike. Solidna izvedba i dobra vozna svojstva (na asfaltu i izvan njega), uz korektnu cijenu, osigurali su mu i pristojan uspjeh na tržištu.


Simpatično i funkcionalno izvedena unutrašnjost obogaćena je sportskim detaljima, s oblogama volana od brušene kože, a posebno su upečatljiva školjkasta sjedala Recaro (doplata 10.000 kn)

Sportske su ga dorade produžile sa 413,5 na 416,5 i proširile sa 176,5 na 177 cm, ovjes je ukrućen, a kroz 18-colne naplatke uočavaju se prednji diskovi povećani sa 296 na 320 mm. Snažnije su kočnice dobrodošla dorada i izvrstan alat za 'napadanje zavoja' (omogućavaju kasnije kočenje). Sve što treba za temperamentnu vožnju ugrađeno je u malenom, ali paprenom SUV-u, ze kojeg treba izbrojiti 217.000 kn. Puno ili ne, ovisno kako se gleda, ali u omjeru plaćeno/dobiveno zasigurno je korektno. Jedini izravni konkurent, Mini Countryman JWC, gotovo je upola skuplji! Sjedi se sportski, ali ugodno i blago povišeno, a ugođaj jurilice naglašavaju papučice i oslonac za nogu od brušenog aluminija te kožna obloga 'šaltunga' s crvenim obšivom. Blago povišeni položaj za volanom neobičan je, ... 

... a istodobno povećava vidljivost i osjećaj sigurnosti, u crossoveru kojemu snaga pršti već na prvi pogled. Jači i dublji, baritonski zvuk motora također pokazuje da se radi o respektabilnoj jurilici. Kontrolerom na središnjoj konzoli može se izabrati jedan od programa vožnje: Sport, Normal i Eco. Time se utječe na brzinu reakcije na gas, tvrdoću amortizera i otpor na upravljaču.  Već i u najštedljivijem modu ima dovoljno špirita, a za dinamičnu vožnju, zbog koje se i kupuje ovakva verzija, najpoželjnija je opcija Sport. Široke niskoprofilne gume i elektronička blokada diferencijala omogućavaju da se snaga, bez nekontroliranog proklizavanja, prenese samo preko prednjih kotača. Pomaže i masa od 1355 kg, pokazujući da je auto konstruiran prije vremena 'downsizinga'.


Turbobenzinac s direktnim ubrizgavanjem razvija čak 134,5 KS iz litre obujma. Na niskim je okretajima 'pitom' i ne troši puno,  Kad se nagazi gas, iznad 3000/min, počinje sportski užitak

Sprint do stotke za samo sedam sekundi, koji u nevelikom auto djeluje još uvjerljivije, potvrđuje sportski potencijal, najavljen stilom i oznakom auta. Startanjem maksimalnom snagom, uz 'udar' u leđima koji se lijepo amortizira u školjkastim sjedalima, sve se sigurno drži pod kontrolom. Ipak, u prva se dva stupnja osjeća da je prednji pogon doveden do granice izdržljivosti. Tada nedostaje 4x4. Usprkos povišenoj podnici nabildani se Juke 'lijepi' za podlogu te zavoje prolazi brzo i sigurno. U vožnji 'na nož' najviše pomaže elektronička blokada diferencijala te je tek u graničnim uvjetima zamjetno blago 'proširivanje putanje'. Vožnji kroz zavoje, za uvjerljivo izvlačenje, pomaže i velika rezerva snage. 

Sportskom ritmu pogoduju otvrdnuto podvozje, koje ipak zadržava dovoljno udobnosti za svakodnevnu vožnju, te snažne kočnice, na kojima u Nissanu očito nisu štedjeli. Razmjerno niska silueta (za kriterije crossovera) osigurava vrlo dobru aerodinamiku, kao stvorena za pretjecajnu trake autoceste. Lakoćom postiže 200 km/h, uz zadržavanje potpune kontrole. Najveća brzina od 220 km/h (na mjerenju je zabilježeno 222,6) potvrđuje da se s ovim Jukeom nije šaliti. Mjenjač se šalta ugodno, ali nije unaprijeđen u usporedbi s osnovnim Jukeom, pa mu malo nedostaje sportske brzine izmjene stupnjeva prijenosa. Potrošnja goriva? Realno oko osam, a na testu smo trošili 8,5 litara, što je OK, obzirom na performanse i izvedbu. Odnosno, cijeli je auto OK!


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Karoserija: crossover B-segmenta, 5 vrata, 5 sjedala
Motor: turbobenzinski, 4-cilindarski, sprijeda poprijeko, blok od alu lijeva, DOHC 16V (lanac), direktno ubrizgavanje
Obujam: 1618 ccm
Provrt x hod: 79,7 x 81,1 mm
Snaga: 160 kW/218 KS pri 6000/min
Moment: 280 Nm pri 3600-4800/min 
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni sa šest stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan, s poprečnim trokutastim ramenima, McPhersonove opružne noge, stabilizator: straga polukrut, stabilizator
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 320 mm, straga puni diskovi 292 mm 
Gume: 225/45 R 18 
Dimenzije: 4165 x 1770 x 1565 mm
Osovinski razmak: 2530 mm
Udaljenost podnice od tla: 170 mm
Prtljažnik: 354/1189 l
Masa/nosivost: 1355/485 kg
Spremnik goriva: 46 l
Najveća brzina: 220 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 7,0 s
Potrošnja: grad 9,6 / otvoreno 5,7 / prosjek 7,2 l/100 km
Potrošnja na testu: 8,5 l/100 km
Emisija CO2: 165 g/km
Cijena: 227.000 kn (29.868 eura), bez doplata 217.000 kn (28.553 eura)
Cijena sa 4x4 i CVT:  239.999 kn (31.579 eura)
Cijena osnovnog benzinca: 115.400 kn (15.184 eura) - 1.6 Visia - 94 KS 
Cijena osnovnog dizelaša: 130.771 kn (17.207 eura)  - 1.5 dCi Visia - 110 KS


+ performanse

+ sportska oprema

+ stabilnost

+ snažne kočnice

- brzina mjenjače

- vidljivost straga