23.8.2019. Autor: Roberto Baždo

Test: Nissan Leaf Tekna, električni revolucionar položio test, ali nije sve bajno

Performanse uz pomoć elektromotora od 150 KS i 320 Nm su odlične, realan (ne lažemo vas) doseg je 250 kilometara. Ipak, nešto nam je malo zasmetalo...

Električno doba sve se više spominje, ali još uvijek ga nema u velikoj mjeri kod nas. No, tu i tamo pojavi se neki 'strujić' koji ima puno argumenata. U današnje vrijeme lako je biti prihvaćen ako si drugačiji, a opet zračiš na jedan prihvatljiv, realan način. Upravo takav je i testni Nissan Leaf, najprodavaniji električni automobil na europskom tlu i 'Europski auto 2011. godine'
Već svi znamo kako Leaf igra na sigurnu kartu kada je dizajn u pitanju. Želi biti poput drugih, standardnih vozila, tako da se ničim previše ne istiće. Njegove dimenzije (444,5 x 177 x 155 cm) i međuosnog razmaka 270 mm znače samo jedno - dovoljno komfora za čak pet putnika u vozilu.

Ako se prisjetite, već smo pisali o njemu kada smo bili na prezentaciji Leafa u Varaždinu, već tada se mogao primijetit njegov potencijal.

Novi e-motor novog Nissana Leaf razvija 110 kW (150 KS) snage i 320 Nm okretnog momenta dovoljnih za ubrzanje od 0 do 100 km/h za 7,9 s, čime se smješta u sam vrh C-segmenta u pogledu performansi. Prema realnijoj novoj normi WLTP (Leaf je prvi električni auto homologiran po njoj) može prijeći realnih 270 km.

Prepoznatljiv na cesti, Nissan Leaf od svoje prve generacije osvojio nas je ekscentričnom jednostavnošću, 'strujići' očito moraju biti malo drugačiji...  foto: Domagoj Kovačić

Što to znači u vremenskim okvirima? Punjenje od signala upozorenja do 80 % kapaciteta (brzo punjenje - 50 kW) traje 40 do 60 minuta, a s punionicom Wallbox snage 7 kW od upozorenja do 100% 7,5 sati. U kućnoj mreži treba nešto više od 20 sati.  No, ono što nas je malo naljutilo je čuveni 'Rapidgate', efekt zagrijavanja baterije usred punjenja, koji su Japanci početkom godine riješili novim softwareom.  Ako i jesu, mi to nismo primijetili na testnom vozilu, punjenje se nakon nekog vremena drastično usporilo... Ovo nam je jedini, ali i najveći minus u cijeloj priči.


Odličan osjećaj, dok smo mi odrađivali shopping, naš se Nissan Leaf besplatno punio (City Centar One West ima dva punjača u garaži na -1 razini )...

Vraćamo se tehnološkim stvarima koje donosi Leaf. Vjerojatno ste već vidjeli negdje tu plavu tipku na volanu. Ona je tu u službi pomoći u vožnji ProPilot sustava za  polu-autonomnu vožnju, a posebni sustav e-Pedal omogućava da se izabere stupanj regenerativnog kočenja. To u praksi djeluje zabavno, uvjerljivo. Doslovno pritiskanjem gumba, vozilo nakon par sekundi staje na mjestu. Zahvaljujući stopi usporavanja do 0,2 G uporabom papučice e-Pedal vozači više ne moraju micati nogu s papučice gasa na papučicu kočnice kako bi usporili ili zaustavili vozilo. Ona je tu zbog smanjenja umora i stresa u svakodnevnoj gradskoj vožnji, a vozač će morati upotrebljavati papučicu kočnice do 90 % manje nego u konvencionalnim automobilima. Svejedno, ipak nam je bila draža klasična metoda zaustavljanja.

Pogled ispod poklopca motora ne otkriva puno, elektromotor donosi 150 KS, više nego dovoljno za svaki oblik vožnje...

U vožnji je Leaf zanimljiv. Teško skriva 'pod nogama' osjećaj mase od gotovo 1.600 kg (ima 300-tinjak kilograma više od usporedivog kompakta, ležanje i upravljivost su iznenađujuće dobri s obzirom da je ispod nas baterija od punih 310 kg. Jasno, zbog osjetno veće, proporcionalno i inercijskih sila, kroz zavoje nije spontan i precizan poput, primjerice, Meganea.
Najveća je brzina, radi osiguranja dosega (visoke brzine 'gutaju' struju), jednako kao i kod prethodnika, ograničena na 144 km/h. Imponira spremnost na snažno ubrzanje u srednjem području brzina (međuubrzanja).

Osjećaj i ugođaj u vožnji su iznimni, Leaf od vas radi smirenog čovjeka. Kad se svemu tome doda bešumnost (čuje se tek šum zbog kotrljanja guma i zraka) te tiho zujanje elektromotornog pogona. Unutrašnjost je posve novog dizajna, koja je potpuno prilagođena vozaču te spaja pametno iskorišten prostor s optimalnom funkcionalnosti.

Interijer na jednostavan način, a opet s detaljima izaziva veliku pozornost. Ručica mjenjača na prvu izaziva čudne poglede, nakon toga postaje omiljen dio u vozilu...

Izgled koji mnogi povezuju s onim od avionskog krila krase plavi šavovi na sjedalima, armaturnoj ploči i upravljaču čime se stvara opušteno okruženje. Za one koji vole novo doba, Nissan je donio poboljšani 7-inčni TFT zaslon u boji. Najnovija inačica navigacijskog sustava Nissan Connect EV uključuje Bluetooth i digitalni radio. Povrh uobičajenih navigacijskih funkcija, prikazuje i informacije o najbližim punionicama u stvarnom vremenu.  Za bolju povezivost dostupne su i aplikacije Apple CarPlay i Android auto (ovisno o tržištu). Ipak, sam sustav mogao je biti još napredniji, precizniji...

Prtljažnik obujma 435 litara i stražnja klupa djeljiva u omjeru 60:40 nude zavidne mogućnosti odlaganja i maksimalnu iskoristivost. Najveći obujam prtljažnika s preklopljenim sjedalima iznosi 1176 litara.

Novi Leaf dostupan od 266.990 kn, koliko stoji početni model, dok je testni skuplji - 306.000 kuna. Ovaj automobil ima i nema smisla, kako se uzme, ali tko nauči živjeti s njime i pri tome ugrabi poticaje, imat će odličan automobil parkiran ispred kuće...


Drugačiji na parkingu, drugačiji u pokretu, Leaf je prijatelj gradskih ulica...  foto: Domagoj Kovačić


POGON
Elektromotor: AC sinkroni s permanentnim magnetom; snaga: 110 kW/150 KS, moment: 320 Nm
Pretvarač napona: DC/AC (inverter)
Mjenjač: automatski s reduktorom
Baterija: litij-ionske polimerne; kapacitet: 40 kWh; izlazna snaga: 98 kW; gustoća energije: 0,1 kWh/kg; napon: 350 V
Punjenje:
Priključak za brzo punjenje:  ChaDeMo 50kW
Punjenje baterije: - Quick Charger od 50 kW
40 – 60 minuta (vrijeme punjenja ovisi o uvjetima punjenja, uključujući vrstu brzog punjača, stanje i kapacitet baterije te temperaturu okoline)
Punjenje baterije - vanjske punionice/wallbox od 7,4 kW (h)
7,5 sata (vrijeme punjenja ovisi o uvjetima punjenja, uključujući vrstu brzog punjača, stanje i kapacitet baterije te temperaturu okoline)
Punjenje baterije - kućna utičnica od 220V/10A ili 2.2KW
21sat (vrijeme punjenja ovisi o uvjetima punjenja, uključujući vrstu brzog punjača, stanje i kapacitet baterije te temperaturu okoline)
Kabel za punjenje (kućna utičnica od 220V/10 A ili 2.2kW): EVSE kabel od 6m
Kabel za punjenje (vanjske punionice ili wallbox od 7,4kW): kabel Mode 3/ T2-T2

KAROSERIJA
Izvedba: hatchback C-segm., 5V, 5 sjedala
Gabariti: 4490/1790/1540 mm
Međuosni razmak: 2700 mm
Cd: 0,24
Krug okretanja: 10,6 m
Masa/nosivost: 1580/515 kg
Masa baterije: 310 kg
Prtljažnik: 435 / 420 s BOSE ozvučenjem
EuroNCAP: 5 zvjezdica

PODVOZJE

Ovjes: MacPherson/Multilink
Kočnice: samov. diskovi 280 mm/diskovi 262 mm
Ručna: električna
Naplaci: aluminijski
Gume: 205/55 R 16

PERFORMANSE
Brzina: 144 km/h (elektr. ograničena)
0-100 km/h: 7,9 s
Potrošnja struje : 10- 14 kWh/100 km (teoretski), 17 kWh/100 km (realno)
Doseg: do 270 km (teoretski), 240-250  km (realno).
CO2: 0 g/km

CIJENE
Testni model: 306.000  kuna
Bez dodatne opreme: 294.630 kn
Osnovni model: 269.990 kn (Comfort).

+ ugodna i dinamična vožnja
+ komfor i oprema

- problem baterije prilikom punjenja