22.11.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Opel Astra 1.0 Turbo Enjoy, izgleda poput izvedenice stare, a sasvim je nova

S izvrsnim 3-cilindrašem od 105 KS ide bolje od očekivanja, a troši pet litara

Peta edicija Opel Astre, službeno predstavljena krajem rujna na salonu u Frankfurtu, konačno je stigla na naše tržište. Da ne bi bilo zabune, radi se o sedmoj generaciji kompakta iz Rüsselsheima, s prednjim pogonom i poprečno ugrađenim motorom. Prvi je takav, kao odgovor Golfu, stigao u rujnu 1979. s legendarnim nazivom modela Kadett (serije D). Bio je to prvi Kadett s Golfovom koncepcijom - motorom poprečno sprijeda i pogonom straga. Da ne bi bilo zabune Fiat 128, 'Europski auto 1970. godine', po kojem je napravljena legendarna Zastava 101 - 'Stojadin', ugradio je već 1969.

A dotadašnja tri imala su klasičnu koncepciju, s motorom uzdužno sprijeda i pogonom straga, preko krutog mosta. Kultni je status stekao Kadett B, koji je, ako niste znali, bio prvi njemački 'Das Auto' (u marketinškom smislu, naravno). Prapredak svih bio je Kadett I iz 1936., po kojem se od 1947. do 1956. proizvodio Moskvić serije 400 (Sovjeti su u sklopu ratne reparacije proizvodnu liniju prebacili u Moskvu), a posljednji Kadett E, 'suza', prije dolaska prve Astre, proizvodio se od 1984. do 1991. Kako bilo, u osam je desetljeća proizvedeno 24 milijuna Opela niže-srednje klase (odnosno kompaktne ili C-segmenta), a 11. serija ukupno trebala bi slavni njemački brend ponovno približiti vrhu.


Astra pete generacije konstrukcijski je potpuno nova, ali slična dosadašnjoj, pa njihovi vlasnici neće imati dojam da im je auto preko noći ostario i bolje će čuvati vrijednost

Zbog toga su u Opelu zasukali rukave i, za razliku od prošle jeseni predstavljene Corse E, dorađene i redizajnirane serije D, Astra K potpuno je nova. Toliko poboljšana u usporedbi s donedavno aktualnom J, donosi bitan napredak u komforu, voznim svojstvima i dinamičnosti. Zadržan je stil prethodne (s pola kilometra vidi da je riječ o Astri), ali je znatno privlačnija. Najvažnije: masa je smanjena 120 do 200 kg, ovisno o modelu (3-cilindarski turbobenzinac 1.0 u usporedbi s atmosferskim 1.4 je minus 155 kg)...

...no Astra K s masom ipak starta od 1263, a Golf VII od 1205 kg. Uzme li se u obzir da je 'dijeta' provedena korištenjem tanjeg lima od čvrstog i ultračvrstog čelika te olakšanjem svih sklopova, ne treba dvojiti da će (suvereno!) osvojiti pet Euro-NCAP zvjezdica za sigurnost. Skraćena je 4,9, ali sa 437 centimetara još je uvijek 11 duža od Golfa. Smanjen je međuosni razmak na 266 cm (-2,3), a, pazite sad, prostor za koljena povećan je 3,4 cm! Ne na račun prtljažnika, koji je zadržao solidnih 370 litara. Reducirana je i visina na 146 cm (-2,6), ali je širina od 182 cm 'za dlaku' veća (+0,5). 


Sniženjem težišta, novi je kompakt iz Rüsselsheima stabilniji i dinamičniji, pa su već izvještaji s prvih testnih vožnji potvrdili da je užitak vožnje za klasu poboljšan...

Onaj 'vozački' ugođaj i užitak upravljanja, koji je vrlo dobar u Golfu, a izvrstan u Focusu, više neće biti mana 'predebelih' Opela. Privlačan i dinamičan stil vanjštine 'prelio' se u unutrašnjost. Na dublje profiliranim 'sicevima' sjedi se prirodnije, manje je mirisa plastike, a izvedba otmjenija. Posebno na prednjoj armaturi s instrumentnom pločom, koja je uz sve 'hi-tech' elemente jednostavnija i preglednija. Veliki su noviteti pod haubom, koji su kombinirani i s nešto dosadašnjega. Konkretno...

Ponuda nove Astre počinje s poštenih 122.299 kn, koliko stoji osnovni 1.4 Selection, s atmosferskih 100 KS i pristojnom opremom. A tržišno najzanimljiviji bazni je dizelaš 1.6 CRDI Selection sa 95 KS, za kojeg treba izbrojiti 136.990 kn. To je otprilike, da prevedemo u 'domaću valutu', tisuću eura manje nego što stoji osnovni dizel Golf sa 90 KS. Dakle, korektno. No, ono o čemu se priča je 3-turbobenzinac 1.0 Turbo, kojeg smo upoznali već u Corsi, a sa srednjim paketom Enjoy, bez doplata, stoji 131.997  kn. Zanima vas ocjena? Pogađate na što slutimo?


Prepoznatljiv je kokpit pregledan i 'predvidiv', šaltung s pet stupnjeva, koji je dobio na preciznosti i klasična ručna kočnica nisu 'hi-tech', ali su dobar izbor

Unutrašnjost je dizajnirana prepoznatljivo 'Opelovski', što nije loše, dapače. U usporedni s prethodnikom kokpit je 'čišći', s manje sekundarnih komandi. Najveći je napredak u 'konkretnijem', izravnijem volanu i preciznijem šaltungu. Treba li sumnjati da je jednolitreni motor preslab za Astru. Nimalo, nova se generacija 3-cilindraša već dokazala u Mondeu (sa 125 KS!), tonu i pol teškoj limuzini dugačkoj 487 cm. Dakle, sve je posloženo kako treba. Trocilindraš je u Astri profitirao 155 kg nižom masom, premda Astra i dalje nije 'mršavica', jer mjeri nemalih 1263 kg. 

Koncepciju 3-cilindarskih turbobenzinaca 1.0 s direktnim ubrizgavanjem pokrenuo je Ford 2011. i 2012., 2013. i 2014. je osvojio titule 'Svjetskog motora godine'. Prošle je godine stigao Volkswagenov 1.0 TSI, a uskoro stiže Hyundaijev 1.0 T-GDi, no, kako sada stvari stoje, Opelov dugohodni 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo (74 x 77,4 mm) je najbolji. Proizvodi se u tri verzije. Sa 90 i 115 KS ugrađuje se u Corsu, a sa 105 KS u Astru koju smo testirali. Zanimljivo, sve tri verzije imaju najveći okretni moment od 170 Nm pri 1800/min. Čudno? Nimalo!


Premda je međuosni razmak na skraćen za 23 mm, prostor za koljena povećan je 34, a prtljažnik od 370 do 1210 litara u prosjeku je klase 

Verzija sa 90 KS najveći okretni moment zadržava do 3700/min, sa 105 KS do 4000/min, a sa 115  KS do 4500/min. Dobar je to recept, jer do 3700/min sve tri verzije razvijaju jednaku vučnu karakteristiku i snagu. Srednja je za Astru dobra mjera i već prvi prijeđeni kilometar pokazuje da će to biti zanimljiva tržišna verzija i dobra alternativa dizelašima. Jako dobro: izvrsno je izbalansiran i ravnomjerno otpušta snagu od niskih okretaja. I pokazuje da je pred 3-cilindrašima budućnost. To je pravi downsizing...

Opelov benzinac radi uvjerljivo, ugodnije i uvjerljivije od Fordovog i Volkswagenovog primjerka i upravo je ravnomjeran i uglađen rad, bez imalo 3-cilindarskog drndanja, ugodno iznenađenje i jaki adut. Maleni, ali snažni 3-cilindraš dobro se nosi s razmjerno dugim završnim prijenosom (radi niže potrošnje), lijepo vuče i odmah od starta shvatili smo da nećemo biti u podređenom položaju. Potvrđuju to i performanse, ubrzanje do stotke za 11,2 s i najveća brzina od 190 km/h. Zbilja vuče lijepo i ugodno, a iznad 4000/min ispušta i privlačan zvuk. Bolje nego nekadašnji atmosferski 1.6 sa 116 KS.


Stručnjaci iz Rüsselsheima riješili su mane 3-cilindarskih motora - početnu anemičnost, neravnomjeran rad i vibriranje. A sa 105 KS snage ima dosta i za ozbiljan kompakt

Opel Astra djeluje kao odrastao, ozbiljan automobil koji lijepo, oštro povuče i bez protivljenja zavrti se do 6000/min. Doduše, na 4000/min osjeća se da moment počinje opadati i po tome se osjeća razlika prema verziji sa 115 KS, koja oštrinu zadržava do 4500/min. Ali da snage imalo nedostaje? Nipošto! Koliko dobro vuče pokazuje ubrzanje u petom stupnju od 80-120 km/h za samo 13 s. Za usporedbu, atmosferskom benzincu 1.4 sa 100 KS treba čitavih 21 s. To je prednost turbo-izvedbe. Ne treba žaliti za šestim stupnjem, niti stražnjim multilinkom, jer i 5-stupanjski šaltung (unaprijedio je preciznost) i napredni polukruti ovjes s Wattovim polugama pokazuju da manje može biti - više. Pogotovo u 'muškoj' vožnji.

Sve izgleda čvrsto i dorađeno, s malo više fine dorađenosti nego u prethodnoj Astri. Više od toga nije potrebno. Uz velik komfor (za mjerila C-segmenta), u vožnji se osjećaju čvrstoća i preciznost. Podvozje dobro kombinira sportsku stabilnost i dinamičnost, s udobnošću pa je i s ovim motorom lako ostvarivati solidan temperament, ali mali motor tada zna popiti kao veliki, dakle i više od sedam litara. To je mana svih malih 3-cilindraša. Ali, u štedljivom ritmu prosjek se bez problema može spustiti na samo pet litara, koristeći prednosti, za benzinca, velikog momenta pri niskim okretajima (170 Nm pri 1800/min). Potvrđuje to prosjek na ovom testu, od 5,3 litre i zaokružuje dobru sliku o novoj Astri.


Da je podvozje dobro složeno, potvrđuje zaustavni put pri 100 km/h od samo 35,2 m, čime se prije 10 godina hvalio Porsche 911 Carrera


POGON 

Motor: turbobenzinski, 3 cil., DOHC, 12V, lanac, blok od alu. lijeva, dir. ubrizg.
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 998 ccm
Provrt x hod: 74 x 77,4 mm
Kompresija: 10,5:1
Snaga: 77 kW (105 KS) pri 5500/min
Moment: 170 Nm pri 1800 - 4000/min
Mjenjač: ručni, 5 st. 
Pogon: prednji
Start/stop: da


KAROSERIJA 

Izvedba: hatchback C-segm., 5V, 5 sjedala
Gabariti: 4370 x 1871 x 1485 mm
Međuosni razmak: 2660 mm 
Cd: 0,285 
Krug okretanja: 11,3 m
Masa/nosivost: 1263/517 kg 
Prtljažnik: 370/1210 l
Spremnik: 48 l
EuroNCAP: nije proveden


PODVOZJE 

Ovjes: McPherson/polukrut
Kočnice: samov. diskovi 280 mm/diskovi 258
Ručna: mehanička
Naplaci: aluminijski 
Gume: 225/45 R 17 (standardne 205/55 R 16)


PERFORMANSE 

Brzina: 200 km/h 
0-100 km/h: 11,2 s
Potrošnja (EU): 5,2/3,9/4,4 l/100 km
Na testu: 5,3 l/100 km
CO2: 102 g/km


CIJENA 

Testni model: 147.172 kn (19.365 eura) 
Bez doplata: 131.997  kn (17.368 eura)
Osnovni benzinac 5V: 122.299 kn (16.092 eura) - 1.4 Selection (100 KS)
Osnovni dizelaš 5V: 136.990 kn (18.025 eura) - 1.6 CRDI Selection (95 KS)


+ performanse
+ solidna izvedba
+ potrošnja
+ sigurnost

- vidljivost straga





Mazda


Gulf

Tembo