31.10.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Opel Karl 1.0 Enjoy, novi šerif u gradu

Čvrst i prostran, s poletnim i štedljivim 3-cilindrašem od 75 KS praši i autocestom

Ne bi trebala biti velika vijest kad stigne novi model, koji u osnovnoj verziji stoji više od 200.000 kn. Vijest je kad to postane model A-segmenta, koji već u pristojnoj izvedbi stoji manje od 10.000 eura (što mnogi uzimaju kao psihološku granicu). Takav je Opel Karl za kojeg se ukratko može zaključiti sljedeće: ‘Izgleda poput umanjene Corsa, ima tri cilindra i stiže iz Koreje. A zove se kao moj bivši šef...’ - zanimljiv je to komentar na njemačkim društvenim mrežama, što je komentiralo nekoliko medija. 

Riječ je dakle, o dobrodošlom malom, a prostranom modelu, koji je ‘pravi njemački automobil’, premda se proizvodi u Koreji.  Njegov je dolazak neke zbunio, jer Opel već ima Adama, ali to je šminkerski i stoga razmjerno skupi mališan. Riječ je o GM-ovom međunarodnom projektu, u ‘blizanskim’ verzijama Opel Adam, Vauxhall Viva i Chevrolet Spark, koji zamjenjuju prethodnog Sparka i preskupu Opel Agilu (blizanca Suzuki Splasha). 


U stilu Corse skrojeni su prednji i stražnji dijelovi, što podiže rejting te se mnogi na prvi pogled zbune. U svakom slučaju zanimljiva izvedba, od koje se s pravom očekuje uspjeh

U tzv. ‘gradskoj klasi’ već su etablirani up!/Citigo/Mii, C1/108/Aygo, Twingo, Panda... i po mnogima (dosad) najbolji i10. Karl opravdano cilja na tron A-segmenta. Osim prepoznatljivog, funkcionalnog stila, razmjerno raskošnog kokpita, koji stvara dojam sjedenja u Corsi, pokazuje čvrstu i preciznu izvedbu. Mehanički besprijekoran, pravi njemački auto! Motor, mjenjač, upravljač i podvozje, sve zaslužuje peticu.  Dimenzijama 3675, širinom 1604 i visinom 1476 mm te međuosnim razmakom od 2385 mm sličnih je proporcija kao  Hyundai i10, za mnoge (dosad) najbolji u klasi...

... a dvadesetak centimetara duži od izravnih konkurenata up!/Citigo, odnosno C1/108/Aygo. Dakle, pristojnih je dimenzija za A-segment. Prtljažnik od 195 do 940 litara među manjima je u A-segmentu i posljedica strategije da se u zadanim gabaritima osigura najveća kabina (prtljažnik je djelomično ‘žrtvovan’). Zbog toga je na donjoj granici prihvatljivoga za ozbiljan auto. Ali, ono što je najvažnije je da je Karl napravljen tehnološki besprijekorno, precizno i kvalitetno. Ukratko: ‘pravi njemački auto’ - takav je dojam kad se otvore vrata, kad se sjedne za volan, naprave prvi kilometri. U Koreji su standarde proizvodnje digli na najvišu razinu.


Unutrašnjost je funkcionalna i za mjerila A-segmenta vrlo prostrana. Sprijeda je kao u autu B-segmenta, a ako straga sjednu veće osobe, sprijeda se treba malo stisnuti (gurnuti sjedalo unaprijed)

Ako niste znali, Korejci su svjetski prvaci u izradi visokokvalitetnog čelika, ne Šveđani, Nijemci niti Japanci. To se itekako osjeća u vožnji, uz osjećaj visoke sigurnosti. Da ne bi bilo zabune, Karl je osvojio ‘samo’ četiri zvjezdice po Euro-NCAP testu, ali to je posljedica nedostatka elektroničkih sustava koji su standard u skupljim kategorijama, a ne besprijekorne mehaničke izvedbe. Jer, sigurnost je, a takav je i osjećaj - pet za mjerila najniže klase. U ponudi je, zasad, samo jedna karoserijska izvedba - kompaktna s petorim vratima i sa 3-cilindarskim benzincem, obujma 999 cm i snage 75 KS.

Opel, za razliku od Volkswagena, u istoj izvedbi ne nudi i verziju sa 60 KS, koja bi bila dovoljna. No, to je poslovna odluka, a izabrana verzija pruža ne samo uvjerljive performanse, nego i dozu temperamenta. Ravnomjernim otpuštanjem snage i osjećajem kontrole ispred svih je u klasi, dakle, motor dobro ‘grize’, a ravnomjerno povuče od niskih okretaja. Potvrđuju to i performanse,  ubrzanje do stotke za 13,8 s, a pogotovo najveća brzina od 170 km/h. Karl je okretan i startanu gradu, a autocestom praši poput velikog (uz nešto više okretaje). Zbog toga se Karl ponaša poput ‘ozbiljnog automobila’


Bazna verzija aluminijskog 3-cilindarskog benzinca sa 999 ccm, bez turbopunjača i direktnog ubrizgavanja (dobro za održavanje), razvija ‘zdravih’ 75 KS pri sportski visokih 6500/min

Živahno reagira na gas, a visoku ocjenu zaslužuje kompaktan i precizan mjenjač s pet stupnjeva.  U istom smislu, uvjerljivo je i podvozje, pa se Karl, po potrebi, pretvara u malu jurilicu (naravno, treba to shvatiti uvjetno). Cijelo smo vrijeme imali dojam vožnje dobro motoriziranog automobila, a i osjećaj upravljanje je gotovo jednak kao u Corsi. Jedino smeta nešto veća buka iznad 5000/min, pokazujući da je to ipak razmjerno jeftin automobil, bez izolacije kakva je, recimo, u novoj Astri. Podvozje je sigurno i ‘konkretno’...

... pa se lako može voziti ‘muški’, iskorištavajući puni potencijal motora. Pomažu tome, zapravo oduševljavaju kočnice, premda su straga bubnjevi: pri 100 km/h staje u 35,5 m, što su donedavno mogli ostvariti samo rasne cestovne jurilice, kalibra Porschea 911 Carrera i BMW-a M3. Usto je sve napravljeno solidno, bez jeftinih detalja i štednje na opremi. Po očekivanju potrošnja je povoljna. Ne može se baš očekivati deklariranih 4,3 litre, ali lijepo se može voziti s realnih pet litara na 100 km. Dakle, palac gore za novi adut A-klase (često se pogrešno kaže ‘gradske’, jer ima adute i za duži put).


Opelov jr mališan uvjerljiv i na autocesti, premda se pri 140 km/h motor vrti 4000/min, čemu pomaže za A-segment dobra aerodinamika (0,33)


POGON 

Motor: benzinski, 3 cil., DOHC, 12V, lanac, blok od alu. lijeva
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 999 ccm
Provrt x hod: 74 x 77,4 mm
Kompresija: 10,5:1
Snaga: 55 kW (75 KS) pri 6500/min
Moment: 96 Nm pri 4500/min
Mjenjač: ručni, 5 st.
Pogon: prednji
Start/stop: da


KAROSERIJA

Izvedba: hatchback A-segm., 5V, 5 sjedala
Gabariti: 3675 x 1604 x 1476 mm
Međuosni razmak: 2385 mm
Cd: 0,33
Krug okretanja: 9,8 m
Masa/nosivost: 939/416 kg
Prtljažnik: 195/940 l
Spremnik: 32 l
EuroNCAP: 4 zvjezdice


PODVOZJE 

Ovjes: McPherson/polukrut
Kočnice: samov. diskovi 262 mm/bubnjevi
Ručna: mehanička
Naplaci: aluminijski
Gume: 185/55 R 15 (standardne 165/65 R 14)


PERFORMANSE 

Brzina: 170 km/h
0-100 km/h: 13,8 s
Potrošnja (EU): 5,4/3,7/4,3 l/100 km
Na testu: 5,6 l/100 km
CO2: 99 g/km


CIJENA 

Testni model: 84.500 kn (11.075 eura)
Bez doplata: 75.853 kn (9.941 eura)
Osnovni model: 71.470 kn (9.367 eura) - 1.0 Selection (bez klime)


+ solidan/precizan
+ funkcionalnost
+ performance
+ potrošnja

- bučan motor
- malen prtljažnik





Mazda


Gulf

Tembo