24.7.2018. Autor: Željko Marušić

Test: Peugeot 108 Allure 1.0 VTi 72, šminker među mališanima

Osvježen, obogaćen, 4 KS snažniji, a 2 decilitra štedljiviji, redizajn mu je ‘dobro sjeo’, da to je ‘mali koji pali’

Peugeot 108, nasljednik modela 107 te ‘blizanac’ Citroëna C1 i Toyote Aygo, stigao je na proljeće 2014., kao, ako ne najbolji (sigurno je među najboljima), onda izvjesno najšarmantniji predstavnik A-segmenta. Premda je konkurencija oštra (Volkswagen up!, Škoda Citigo, Seat Mii, Hyundai i10, Kia Picanto, Renault Twingo…), a i iz vlastitog koncerna, postigao je zapažen uspjeh.

Sve bitno o njemu možete pročitati u testu, praktički jednakog Citroëna C1, a početkom godine, za uspješan start u petu tržišnu sezonu, stigao je ‘sitno, ali bitno’ osvježen i poboljšan model. Kako bi sve bilo za 5, stigla je i nova paleta boja. Testirali smo model 108 Allure 1.0 VTi 72, dakle srednje opremljeni, što znači već priličnu opremljenost (niže), s frktavim 3-cilindrašem 1.0, pojačanim sa 68 na 72 KS.

Odmah da zaključimo, to je važno poboljšanje, koje, obzirom na masu od 905 kg, omjer snage i mase spušta na povoljnih 12,6. Okruženje je poznato,‘Mali Casanova‘ je fino skockan i kvalitetno izrađen (konačno, napravljen je u suradnji s Toyotom! Šminkerska vanjština obogaćena je jednako takvom unutrašnjošću. Dominiraju kvalitetni, premda i kruti materijali, a funkcionalnost je, za takav auto vrlo dobra. Sprijeda ima mjesta i za dvije krupne osobe, a ako se prednja ne gurnu u krajnji položaj, dovoljni mjesta ima i straga.

Prvi je dojam da je električni servouređaj volana ‘konkretniji‘ i osjećajniji od nego dosad, možda je to dojam, ali i ručica mjenjača je preciznija nego u dosadašnjem modelu. Kao da je francuski mališan ‘sazrio‘, sve djeluje kvalitetno i fino dorađeno. Kad se podigne hauba, vidi se drukčiji, atraktivniji pokrov motora, koji je u funkciji smanjenja buke, a to je i razlog zbog kojeg je vožnja ugodnija. 

Prepoznatljiva forma već viđena na blizancu Citroënu C1 stvarat će i boljim poznavateljima pomutnju o kojem se točno proizvođaču radi. Jedino stražnji svjetlosni sklopovi donose razliku i prate dizajn većih modela u obliku lavljih kandži

U srednjem paketu opreme dolaze i lijepi 15-colni naplaci, koji poboljšavaju ukupni dojam, a zbog širih guma povećavaju stabilnost, a i udobnost (manje je treskavosti, koja se dosad osjećala na neravnom asfaltu. Premda je završni prijenos dug (radi smanjenja potrošnje i emisije CO2), zbog čega je žrtvovano malo stabilnosti, performanse su vrlo dobre. Do stotke se ubrzava za 12,6 s (dosada 13,4), što je najbolji pokazatelj da je novi 108 poletan i temperamentan. 

Jest, pri niskim mu okretajima (prvenstveno zbog predugog prijenosa) ‘ponestaje daha‘, ali kad okretaji prijeđu 3200/min, počne dobro grabiti. Ne treba naglašavati da je kao stvoren za grad, zbog dužine od samo 3475 mm i kruga okretanja od 9,9 m. Razmjerno tvrdo, premda ne i neudobno podvozje poboljšava ležanje i stavilnost, a time i okretnost na zavojitim gradskim cestama. Dobro je prilagožen i otvorenim, zbog dobro složenog podvozja i dugačkog trećeg szupnja, koji seže do gotovo 130 km/h. Zbog toga, treći stupanj pruža dobru rezervu snage za izvlačenje iz zavoja.

Dugačak završni prijenos (pri 130 km/h u petoj motor se vrti 3400/min) omogućava mu solidne performanse i na otvorenom: Jasno, ne treba očekivati žestinu u pretjecajnoj traci, ali najvećih 160 km/h, koje postiže bez osjetnijeg napora, s A-segment odlične aerodinamike i dobro složenog podvozja, dobro praši i autocestom. Nema prigovora ni na snagu kočenja, dapače, premda su straga bubnjevi. Jedino, za temperamentniju vožnju, pogotovo s potpunijim opterećenjem, treba češće posezati za ručici mjenjača. Sve to prati potrošnja, koja je u realnim uvjetima oko pet litara, a u umjerenoj je vožnji moguća sniziti do oko 4,6. To je također jaka vrlina, jer uz toliku potrošnju ne treba gledati (znatno skuplje) dizelske modele.

Ako se uzmu ograničenja A-segmenta (do četiri osobe, osnovni prtljažnik od 196 litara, redizajnirani, osvježeni i obogaćeni 108 je vrlo dobar, u mnogome i izvrstan mališan, koji mnogim našim obiteljima može biti prvi i jedini izbor. Jedino cijena nije baš ‚‘prilika zvana čežnja‘, ali obzorom na sve što nudi, kako je napravljen, skockan ne može ni biti.


Razigrani elementi i žive boje glavne su odlike interijera u '108-ici', pohvale upućujemo prema prilično brzom infotainmentu koji se u trenu spoji s vašim pametnim telefonom

POGON

Motor: benzinski, redni, 3-cilindarski, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od aluminijskog lijeva, DOHC, 12V, lanac/VVT

Obujam: 998 ccm

Provrt x hod: 71 x 84 mm

Snaga: 52 kW (72 KS) pri 6000/min

Moment: 93 Nm pri 4400/min

Pogon: prednji

Mjenjač: ručni, 5 stupnjeva

Start/stop: da


KAROSERIJA

Izvedba: hatchback, A-segmenta, 5 vrata, 4 sjedala

Gabariti: 3475 x 1615 x 1460 mm

Osovinski razmak: 234 cm 

Cd: 0,31

Krug okretanja: 9,9 m

Masa/nosivost: 905/390 kg 

Prtljažnik: 196 - 780 l

Spremnik goriva: 35 l

EuroNCAP: 4 zvjezdice


PODVOZJE

Ovjes: sprijeda neovisan, McPherson, straga polukrut

Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 247 mm, straga bubnjevi, ABS/EBD/ESP

Naplaci: aluminijski

Gume: 185/55 R 15


PERFORMANSE

Najveća brzina: 160 km/h

Ubrzanje 0-100 km/h: 12,6 s

Potrošnja: grad 4,8 / otvoreno 3,6 / kombinirano 4,1 l/100 km

Potrošnja na testu: 5,0 l/100 km

Emisija CO2: 93 g/km

CIJENA

Cijena: 84.975 kn (11.483 eura), s metalik-bojom 87.775 (11.861 eura)

Osnovni model:  78.990 kn (10.674 eura) - 1.0 VTi 72 Active 


VRLINE I MANE

+ dizajn

+ potrošnja

+ funkcionalnost

+ performanse

- cijena (uvjetno)


Oprema

ACTIVE:

ABS / REF / AFU / ESP elektronski sustavi

Preklopiva stražnja klupa 50/50 sa naslonima za glavu

Ručno podesiv klima uređaj

Daljinsko centralno zaključavanje

Ručice na vratima i kučišta vanjskih ogledala u boji karoserije

Električni podizači prednjih stakala

Ukrasni poklopci kotača 14" XAUREL

Servo upravljač podesiv po visini

Pomoć pri pokretanju na nagibu

Neizravan sustav kontrole tlaka u gumama

Audio sustav MP3 + 4 zvučnika

Komande audio sustava na upravljaču

Bluetooth, USB priključak + utičnica 12V

Putno računalo

Sjedalo vozača podesivo po visini

Prednji i bočni zračni jastuci za vozača i suvozača

Bočne zračne zavjese

2 isofix sidrišta na stražnjim sjedalima

Set za popravak probušene gume

LED dnevna svjetla

Tkanina sjedala Jusa (OPFW)

Rezervni kotač smanjenih dimenzija


ALLURE → (ACTIVE +):

Audio 7" zaslon osjetljiv na dodir + središnji panel u crnoj boji

Mirror screen

Limitator brzine

Lakometalni naplaci 15" THORREN

Prednja svjetla za maglu

Vanjska ogledala grijana i el. podesiva

Kromirane ručice na vratima

Kožom presvučen obruč upravljača i ručica mjenjača

uključuje komande audio uređaja na upravljaču

Digitalni brojač okretaja motora





Mazda kampanja

Izvor osiguranje kampanja



Vulkal gume